Cara Menghilangkan Gores pada Skrin HP yang Salah

Sejak kehadiran telefon bimbit dengan layar sentuh, calar di skrin mula menjadi masalah serius. Kewujudan calar akan menjadikan penampilan telefon bimbit tidak cantik lagi, terutama jika calar itu tersebar di mana-mana.

Untuk menghilangkan calar ini, biasanya kita segera mencari jalan keluar di internet. Sayangnya tidak semua artikel di internet memberikan penyelesaian yang tepat untuk masalah ini. Sebahagian daripada mereka cenderung mengelirukan. Oleh itu, perkara berikut akan memberi petunjuk kepada pelbagai cara untuk menghilangkan calar pada skrin telefon bimbit yang salah.

Menggunakan Turtle Wax

Adakah anda tahu penghapusan calar pada badan kereta seperti Turtle Wax dan lain-lain? Ya, ternyata ada yang mengesyorkan kami membersihkan calar pada skrin telefon pintar dengan krim. Saranan ini lebih tepat ditujukan untuk skrin yang mempunyai lapisan oleofobik.

Lapisan oleofobik adalah salah satu lapisan terluar di skrin yang berfungsi untuk menyamarkan noda yang disebabkan oleh minyak dan kekotoran lain yang keluar dari jari. Nah, pelbagai calar juga biasanya terdapat pada lapisan oleofobik ini.

Mungkin orang berfikir jika Turtle Wax akan menghilangkan calar pada lapisan oleofobik dan juga pada badan kereta. Sayangnya, ini hanya teori kerana pada kenyataannya Turtle Wax hanya dapat digunakan pada permukaan besi dan aluminium.

Jadi apa yang berlaku jika kita mencubanya di skrin telefon pintar? Sudah tentu lapisan oleofobik di skrin akan terkelupas dan rosak. Kesannya, skrin tidak lagi dapat mencegah kotoran dari jari sehingga kelihatan sangat kotor dan berminyak.

Menggunakan Kertas Pasir

cara menghilangkan calar pada skrin kertas pasir hp

Adakah anda tahu penggunaan kertas pasir? Ya, kertas pasir digunakan untuk melicinkan permukaan kayu yang tidak rata. Sekiranya kita pasir perabot atau bahan kayu lain yang mempunyai calar, maka permukaan kayu akan dipangkas sepenuhnya ke bahagian bawah goresan. Hasilnya ialah kayu telah menjadi rata dan tidak ada calar lagi.

Sekiranya anda melihat teori di atas, mungkin sedikit yang akan berlaku sekiranya anda cuba menghilangkan calar di skrin telefon bimbit. Tetapi malangnya ia akan sia-sia jika anda melakukannya. Kerana kertas pasir hanya akan memperburuk keadaan dengan menambahkan calar di mana-mana. Daripada menjadi halus lagi, skrin anda akan hancur.

Ubat Gigi

ubat gigi

Pernah dengar petua membersihkan CD dengan ubat gigi? Ya, maklumat ini tidak salah kerana pasta gigi memang boleh digunakan untuk membersihkan permukaan CD (cakera padat) dari pelbagai calar.

Ramai yang mempertimbangkan apakah teknik ini juga dapat digunakan pada layar telefon pintar. Malangnya anda hanya akan membuang masa jika mencubanya kerana ubat gigi tidak akan memberi kesan pada skrin telefon pintar anda.

Serbuk penaik

Cara menghilangkan calar pada skrin telefon bimbit lain yang sangat disarankan adalah mencampurkan baking soda dan air, kemudian gosokkannya pada skrin telefon bimbit. Tindakan sedemikian jelas sangat berbahaya. Kerana baking soda mempunyai sifat kasar yang sebenarnya akan merosakkan permukaan skrin.

Minyak masak

minyak masak

Petua menggunakan minyak masak nampaknya sangat bodoh. Ada artikel yang menyarankan meletakkan sedikit minyak goreng di layar agar calar di atasnya dapat disamarkan. Hasilnya, minyak memang menutup calar sehingga tidak terlalu jelas.

Tetapi persoalannya, bagaimana jika kita mahu menggunakan telefon pintar? Adakah kita mesti mengelapnya terlebih dahulu atau menggunakannya secara langsung sehingga jari kita ditutup dengan minyak? Sungguh membuang masa.

Atau bolehkah kita menggunakan petua ini jika kita ingin menjual telefon pintar agar kelihatan lancar tanpa calar? Kedengarannya seperti idea yang bagus, tetapi bagaimana jika pembeli mencuba telefon pintar maka tangannya ditutup dengan minyak? Hmmmm…

Jadi, Apakah Jalan Yang Betul?

Sukar untuk mencari kaedah yang sangat berkesan untuk menghilangkan calar di skrin telefon pintar. Tidak ada cara di atas yang dapat memberikan penyelesaian. Mungkin salah satu penyelesaian terakhir yang boleh anda lakukan adalah mengganti skrin sentuh dengan yang baru.

Untuk mengelakkan calar ini timbul, sangat digalakkan menggunakan lapisan tahan calar. Tetapi jika telefon pintar anda mempunyai layar yang telah dilapisi dengan Gorilla Glass, Dragontrail Glass, dan sejenisnya, maka tahan calar tidak lagi diperlukan.

Kerana pelbagai pelindung mampu melindungi lebih dari sekadar calar. Sebenarnya, ada lapisan pelindung yang dapat menahan beban hingga 60 kg. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai bahan pelindung skrin telefon pintar, sila rujuk artikel ini.

Adakah anda mempunyai cara untuk menghilangkan calar pada skrin HP anda yang terbukti berkesan? Atau adakah cara lain yang tidak masuk akal untuk melakukan banyak perkara sekarang? Sila kongsi dengan kami di ruangan komen di bawah.

Artikel Berkaitan