Senarai Kekuatan dan Kelemahan Samsung Galaxy V

Samsung, vendor Korea yang besar, masih merupakan vendor alat bertaraf dunia yang selalu dapat memberikan produk yang berkualiti dan juga sangat canggih. Salah satu senjata utama Samsung adalah siri Galaxy mereka. Hampir semua siri Galaxy yang mereka lepaskan dapat segera mencuri perhatian orang ramai.

Salah satunya ialah siri Samsung Galaxy V yang sangat digemari oleh golongan muda. Produk baru buatan Samsung ini mensasarkan pasaran kelas menengah yang sangat diminati kerana harganya yang berpatutan. Walaupun begitu, peranti ini sudah mempunyai spesifikasi yang lengkap dan berkualiti. Berikut ini mengulas spesifikasi dan kelebihan dan kekurangan Samsung Galaxy V.

Spesifikasi Samsung Galaxy V

Samsung Galaxy V dilengkapi dengan skrin jenis skrin sentuh kapasitif TFT dengan rentang skrin 4 inci. Skrin ini cukup lapang untuk memudahkan anda ketika anda ingin mengoperasikannya. Layar ini mempunyai resolusi FWVGA 854 x 480 piksel yang dapat menghasilkan gambar dengan kepadatan hingga 233 piksel.

Manakala di sektor prestasi atau tenaga, Galaxy V telah dilengkapi dengan chipset seri Speadtrum SC6815 dengan pemproses ARM Cortex-A6 teras tunggal yang dapat mencapai kelajuan hingga 1.2 GHz. Pemproses ini diintegrasikan dengan GPU atau pemprosesan grafik yang dibuat oleh Mail-400 yang dapat menghasilkan grafik yang berkualiti.

CPU dan GPU masih ditambah dengan RAM 512 MB. Ukuran RAM sebenarnya agak kecil untuk saiz telefon pintar Android semasa. Semasa berada di sistem operasi, Samsung Galaxy V telah menggunakan OS 4.4 KitKat Android sehingga fitur yang disediakan oleh Galaxy V tidak perlu lagi meragukan anda.

Di sektor kamera, Samsung Galaxy V telah dilengkapi dengan dua kamera. Kamera utama atau kamera belakang mempunyai resolusi 3,15 MP dengan lampu kilat LED, sedangkan untuk kamera sekunder atau kamera depan memiliki resolusi VGA. Kamera ini boleh anda gunakan untuk merakam momen berharga anda.

Untuk masalah harga, Samsung Galaxy V berharga sekitar Rp. 1,150,000 untuk pasaran Indonesia. Cukup berpatutan dengan mempertimbangkan semua kelebihan dan spesifikasi yang dikemukakan. Namun begitu, telefon ini masih harus bersaing dengan jenama lain yang memberikan spesifikasi yang lebih baik.

Kelebihan Samsung Galaxy V

kelebihan dan kekurangan samsung galaxy v

Ketika berbicara mengenai kecemerlangan, Samsung Galaxy V menawarkan pelbagai spesifikasi dan ciri-ciri berkualiti yang dapat anda nikmati. Inilah beberapa kelebihan Samsung Galaxy V:

  • Skrin lebar

Samsung Galaxy V mempunyai jarak layar yang cukup lebar 4 inci sehingga pengguna akan merasa lebih selesa ketika mengoperasikannya. Selain itu, resolusi skrin juga sangat berkemampuan 480 x 854 yang dapat menghasilkan kepadatan paparan hingga 233 piksel.

Ukuran yang tidak terlalu kecil dan tidak terlalu besar juga menjadikan Samsung Galaxy V selesa ketika dalam genggaman anda. Ukuran ini juga sangat sesuai ketika dimasukkan ke dalam poket atau baju seluar anda. Selain itu, telefon pintar ini juga mempunyai berat yang cukup ringan iaitu sekitar 123 gram.

  • Kapasiti yang berkelayakan

Beralih ke kapasiti penyimpanan, sektor ini juga merupakan kelebihan yang dapat dirasakan dari Samsung Galaxy V. Ya, peranti ini dilengkapi dengan memori dalaman 4 GB yang cukup untuk menyimpan pelbagai aplikasi yang anda mahukan. Tidak terlalu besar, tetapi cukup berkualiti jika anda melihat tanda harga yang ditawarkan.

Sekiranya kapasiti masih kurang, slot MicroSD telah disediakan yang dapat menampung memori luaran hingga 32 GB. Dengan kelebihan ini, anda dapat menyimpan data kegemaran anda dengan lebih bebas.

  • KitKat Android

Samsung Galaxy V menggunakan sistem operasi Android terkini, Android 4.4 KitKat. Memandangkan tidak banyak telefon pintar kelas rendah yang menggunakan sistem operasi terkini, ini tentunya merupakan kelebihan.

  • Ciri-ciri penuh

Ciri-ciri Samsung Galaxy V juga cukup lengkap. Salah satu ciri ini ialah hotspot WiFi yang memudahkan anda berkongsi untuk sambungan data. Selain itu ada juga fitur WiFi Direct untuk transfer data menggunakan jaringan WiFi.

Samsung Galaxy V juga telah dilengkapi dengan fitur Bluetooth terkini versi 4 yang dapat memindahkan data dengan lebih cepat. Terdapat juga sistem navigasi dengan GPS yang telah disokong oleh GLONASS. Akhirnya, telefon ini dilengkapi dengan ciri Radio FM yang boleh anda gunakan untuk mendengar stesen radio kegemaran anda.

Kekurangan Samsung Galaxy V

Samsung Galaxy v

Selain kekuatan, terdapat juga beberapa kelemahan Samsung Galaxy V. Walaupun tidak terkira banyaknya, tetapi sebilangan daripadanya boleh dianggap sebagai kekurangan yang sangat penting. Berikut adalah senarai lengkap:

  • Kapasiti bateri kecil

Kapasiti bateri Galaxy V boleh dibilang tidak terlalu besar, iaitu hanya 1500 mAh. Oleh itu, semasa anda menggunakannya, anda mungkin perlu mengecasnya semula dengan kerap. Terutama apabila anda menggunakannya dengan sambungan internet, bateri akan habis dengan cepat.

  • RAM kecil

Selain kapasiti bateri, kapasiti RAM yang terdapat pada Samsung Galaxy V juga boleh dikatakan cukup kecil pada 512 MB. Dengan RAM anda tidak dapat bermain beberapa permainan kelas atas dengan lancar dan juga tidak dapat melakukan banyak aktiviti multitasking.

Masalah prestasi ini juga nampaknya diperburuk oleh pemproses. Ya, pemproses yang digunakan masih menggunakan satu teras, tetapi sekarang kebanyakan telefon pintar telah menggunakan pemproses dua teras.

  • Skrin TFT

Skrin yang digunakan juga masih agak standard. Samsung Galaxy V masih menggunakan skrin jenis TFT. Walaupun beberapa produk Samsung lain sudah menggunakan skrin jenis IPS atau AMOLED.

  • Kamera depan VGA

Resolusi kamera depan yang masih menggunakan kualiti VGA juga tidak terlalu bagus untuk selfie atau sembang video.

  • Harga kurang kompetitif

Dengan harga Rp 1.1 juta, Galaxy V sebenarnya murah. Tetapi harganya nampaknya kurang kompetitif dengan produk lain yang sudah mempunyai spesifikasi lebih tinggi seperti Asus Zenfone 4 dan Android One.

Kesimpulannya

Dari tinjauan kelebihan dan kekurangan Samsung Galaxy V di atas, dapat disimpulkan jika telefon pintar ini mempunyai spesifikasi yang cukup standard di kelasnya. Sekiranya anda mahukan spesifikasi yang lebih baik, pilih Zenfone 4 atau Android One. Tetapi jika anda mahukan prestij jenama Samsung yang besar, pilihlah Galaxy V ini.

Artikel Berkaitan