Cara memadam foto di Facebook dan album mereka

Facebook adalah salah satu media sosial yang paling digemari sekarang di kalangan masyarakat Indonesia. Mulai dari kanak-kanak kecil hingga dewasa mempunyai Facebook walaupun hanya untuk interaksi sosial atau berniaga dalam talian. Oleh itu, Facebook adalah salah satu media dalam talian yang paling banyak digunakan di Indonesia.

Kemunculan Facebook juga menjadikan orang lebih kerap menangkap gambar momen bersama keluarga atau rakan kongsi untuk dimuat naik di Facebook. Ini mungkin bertujuan untuk semua orang atau mengenai aktiviti kami.

Tetapi kadang-kadang kita juga mengalami kebosanan dengan foto tersebut dan ingin menghapusnya atau mahu menggantinya dengan foto yang lebih segar. Selain itu, kita juga kadang-kadang mahu memadam foto kerana tidak mahu dilihat oleh orang lain. Tidak jarang foto-foto ini menyimpan kenangan masa lalu yang menyakitkan seperti gambar bersama bekas dan lain-lain.

Tetapi walaupun kita menggunakan Facebook hampir setiap hari, masih ramai di antara kita yang tidak tahu memadam foto di Facebook. Agar tidak sedikit yang bingung bagaimana melakukan atau tertanya-tanya di mana butang.

Walaupun di Facebook itu sendiri terdapat beberapa pemberitahuan dan tutorial mengenai operasi Facebook itu sendiri. Di dalamnya ada juga langkah-langkah bagaimana memadam foto dengan mudah. Oleh itu, anda harus membaca tutorial di Facebook supaya anda dapat memahaminya dengan lebih baik.

Cara memadam gambar di Facebook

cara memadam gambar di facebook

Walaupun anda tidak berpeluang membaca tutorial di Facebook kali ini, anda akan mengkaji jalannya untuk anda. Kaedahnya sangat mudah dan mudah sehingga anda pasti tidak akan keliru dalam menghapus gambar di Facebook anda. Inilah langkahnya.

1. Log masuk ke Facebook

Log masuk FB

Buka penyemak imbas terlebih dahulu kemudian log masuk ke akaun Facebook anda. Cara log masuk ke Facebook anda dengan memasukkan e-mel dan kata laluan peribadi anda, kemudian tekan kekunci enter.

2. Pilih foto untuk dihapuskan

Pilih foto yang ingin anda padamkan

Setelah anda log masuk ke akaun Facebook anda, buka halaman profil anda. Di sana, buka tab atau folder foto yang akan memaparkan semua foto yang telah anda muat naik ke Facebook. Pilih foto mana yang ingin anda hapus, kemudian buka foto.

Ingat, semasa anda menentukan foto yang hendak dihapus, anda mesti berhati-hati dan periksa terlebih dahulu. Jangan biarkan anda menghapus foto yang salah kerana jika salah, kami tidak akan dapat mengembalikan foto menjadi normal. Ini tentunya sangat merugikan terutama jika kita tidak mempunyai foto sandaran.

3. Padamkan foto

padamkan gambar facebook

Setelah memilih foto yang akan dihapus, buka foto. Sekarang lihat di bahagian bawah foto di mana terdapat pelbagai pilihan untuk anda pilih. Salah satu pilihan yang terdapat di sana adalah untuk menghapus foto.

Sekarang pilih pilihan "hapus foto ini" atau "hapus foto ini" untuk menghapusnya. Munculan akan muncul untuk bertanya sama ada anda benar-benar mahu menghapusnya. Sekiranya anda pasti, sila klik hapus. Setelah mengklik butang, foto yang anda hapus sebelumnya akan hilang secara kekal dan anda tidak dapat memulihkan atau memulihkannya lagi.

Selain membuka foto, anda juga dapat langsung mengklik butang pensil di sudut kanan atas setiap foto. Akan muncul berbagai pilihan untuk foto tersebut, termasuk pilihan untuk menghapusnya. Sekarang sila hapuskan gambar secara langsung.

Cara memadam gambar Facebook melalui telefon bimbit

Sekiranya sebelum ini kami memberikan beberapa langkah dan petua untuk menghapus foto melalui penyemak imbas web, kali ini kami akan berkongsi langkah-langkah bagaimana menghapus foto FB melalui telefon bimbit. Baiklah, di sini kita akan menerangkan cara menghapus gambar di FB dengan menggunakan aplikasi FB di Android. Ini caranya:

1. Pastikan anda sudah mempunyai aplikasi FB untuk Android. Sekiranya anda belum memasang aplikasi, anda boleh klik di sini untuk memuat turun aplikasi Facebook terlebih dahulu.

2. Setelah anda mempunyai aplikasi, log masuk ke akaun FB anda

3. Selepas itu, anda boleh terus mengklik profil dan memasukkan profil

14. Kemudian, anda boleh segera memilih "Foto" dan mencari foto untuk dihapuskan

2

5. Buka foto yang ingin anda hapus dan klik simbol titik. Kemudian, anda boleh memilih "Padam foto" secara langsung

3

Cara memadam album

padamkan album facebook

Sekiranya anda tidak mahu menghapus foto satu demi satu, maka anda boleh segera menghapus keseluruhan album. Cara membuangnya juga tidak jauh berbeza dengan langkah-langkah di atas. Pertama, tentukan album yang ingin anda padamkan terlebih dahulu.

Selepas itu, buka album, kemudian klik butang tetapan di kanan atas album. Pilih pilihan "delete album" atau "delete album" untuk menghapusnya. Sahkan bahawa anda benar-benar mahu memadamkan album. Kini, album anda telah dipadamkan dan semua foto di dalamnya.

Cara memadam tag foto

Sekiranya foto yang ada di profil anda dimuat naik oleh orang lain, maka anda tidak akan dapat menghapusnya secara automatik. Tetapi anda masih boleh mengeluarkannya dari halaman profil anda dengan membuang teg.

Untuk melakukan ini, cari foto yang anda mahu keluarkan teg. Klik butang pensil di sudut kanan atas kemudian pilih pilihan "delete tag" atau "remove tag". Selepas itu, foto tersebut tidak akan muncul lagi di halaman profil Facebook anda.

Itulah petua tentang cara menghapus foto di Facebook dan album foto mereka dengan cepat dan mudah. Kaedah di atas sesuai dengan tutorial yang diberikan oleh pengurusan Facebook kepada kami sehingga anda pasti anda tidak akan keliru untuk menjalankannya. Semoga berjaya!