Cara Menetapkan Semula Kata Laluan Sekiranya Anda Lupa Kata Laluan Facebook

Facebook, siapa yang tidak mengenalnya? Orang muda sekarang hampir semuanya mempunyai akaun Facebook dengan tujuan yang berbeza ketika membuatnya. Ada yang menjadikannya hanya sebagai media perbualan antara rakan-rakan, tetapi ada juga yang menjadikannya sebagai sumber maklumat dan sumber penghidupan.

Kerana pelbagai tujuan ini, kadang-kadang kita mempunyai banyak akaun Facebook. Mungkin satu akaun untuk kegunaan peribadi dan akaun lain untuk kedai dalam talian. Apabila kita mempunyai lebih dari satu akaun, kita kadang-kadang lupa kata laluan yang digunakan untuk memasukkan akaun sehingga kita gagal memasukkannya.

Sekiranya kita terlupa kata laluan Facebook, maka kita harus melakukan langkah menetapkan semula kata laluan. Kerana jika kita membiarkannya, kita pasti merasa kasihan kerana akaunnya sangat berguna. Oleh itu, kita mesti dapat menetapkan semula kata laluan supaya kita dapat menggunakan akaun Facebooknya semula.

Baiklah, kali ini saya akan meninjau cara menetapkan semula kata laluan Facebook anda supaya dapat membantu anda menyelesaikan masalah tersebut. Proses penetapan semula kata laluan Facebook sangat mudah sehingga anda tidak akan menghadapi kesulitan kemudian. Mari lihat langkah-langkahnya:

  1. Buka Facebook

Cara pertama yang harus anda lakukan sekiranya anda terlupa kata laluan Facebook anda adalah dengan membuka halaman permulaan Facebook melalui penyemak imbas komputer anda. Kaedah ini juga boleh dilakukan melalui telefon bimbit, tetapi kali ini kita akan mengkaji contohnya melalui komputer.

terlupa kata laluan facebook

Setelah halaman Facebook muncul, cari maklumat di halaman depan Facebook yang mengatakan "lupa kata laluan?" klik pada perkataan sehingga anda memasuki halaman seterusnya. Pada halaman seterusnya anda mesti memasukkan kata keselamatan atau kod CAPTCHA.

Kod ini berfungsi untuk memastikan bahawa anda bukan robot. Yang mesti anda buat hanyalah melihat kata-kata di kotak berurutan dan menulisnya di lajur di atas. Sekiranya gabungan kata membingungkan, anda boleh mencuba kata lain dengan menekan butang muat semula.

  1. Menetapkan semula kata laluan

tetapkan semula kata laluan facebook

Langkah seterusnya adalah mencari akaun Facebook anda. Masukkan nama, alamat e-mel, nama pengguna, nombor telefon bimbit, atau perkara lain yang berkaitan dengan akaun anda. Pilih salah satu pilihan di atas kemudian klik butang carian di bahagian bawah.

Setelah akaun Facebook anda dijumpai, sekarang adalah masa untuk anda menetapkan semula kata laluan akaun. Caranya adalah dengan menuliskan alamat e-mel yang anda ada. Kemudian pelayan dari pasukan Facebook akan menghantar kod untuk menukar kata laluan ke e-mel.

Selain menggunakan alamat e-mel, Anda juga dapat memasukkan nombor telefon bimbit di lajur. Dengan cara itu, pasukan Facebook akan menghantar kod tersebut melalui SMS. Setelah mengisi nombor e-mel atau telefon bimbit anda dengan betul, klik teruskan.

  1. Masukkan Kod

Kod tetapan semula kata laluan Facebook

Langkah seterusnya adalah membuka peti masuk alamat e-mel yang anda masukkan sebelumnya. Akan ada e-mel baru dari Facebook. Sekiranya e-mel tidak muncul, cuba periksa folder spam.

Buka e-mel dari Facebook. Di dalamnya anda akan melihat kod semula untuk kata laluan Facebook anda. Kod biasanya terdiri daripada 6 digit nombor dan huruf. Salin dan tampal kod tetapan semula ke halaman Facebook yang terakhir anda buka.

Sekiranya anda memilih untuk menggunakan nombor telefon bimbit, masukkan kod yang dihantar melalui SMS ke nombor anda. Setelah memasukkannya, sila klik butang 'Teruskan'.

  1. Buat Kata Laluan Baru

Kata laluan baru Facebook

Anda akan dibawa ke halaman untuk membuat kata laluan baru. Masukkan kata laluan baru yang senang diingat. Untuk keselamatan yang lebih baik, disarankan untuk membuat kata laluan yang terdiri daripada gabungan nombor, huruf dan simbol.

Tulis semula kata laluan baru untuk mengesahkannya di lajur di bawah. Setelah selesai, sila tekan butang "Teruskan". Tahniah, sekarang akaun Facebook anda mempunyai kata laluan baru. Sila log masuk ke Facebook dengan kata laluan baru.

Itulah tutorial untuk menetapkan semula kata laluan Facebook jika anda terlupa. Agar peristiwa seperti ini tidak berlaku lagi, maka cuba buat gabungan kata laluan yang selamat tetapi mudah untuk anda hafal sehingga nanti tidak sukar. Cuba juga gabungan kata laluan yang anda perhatikan untuk langkah antisipatif.

Selain berguna jika anda lupa kata laluan Facebook anda, langkah-langkah di atas juga dapat dilakukan jika akaun anda diretas oleh orang lain. Tetapi jika ia diretas, maka setelah menetapkan semula kata laluan, anda juga harus mengganti e-mel sebagai langkah antisipasi. Untuk cara menukar e-mel Facebook anda, lihat tutorial dalam artikel ini. Semoga berjaya!

Artikel Berkaitan