Kumpulan cara memuat turun video dari Facebook

Pada masa ini perkembangan media sosial bergerak sangat pesat. Salah satunya adalah Facebook, yang telah menjadi media sosial untuk pelbagai kumpulan. Selain mempopularkan Facebook dapat menyatukan saudara-mara, rakan atau kenalan dari seluruh dunia. Atas sebab ini, pengguna Facebook meningkat dari tahun ke tahun di Indonesia dan di luar negara.

Facebook memang menawarkan semua kemudahan dalam aktiviti perkongsian. Kini anda bukan sahaja dapat berkongsi status, foto atau pautan, di Facebook media sosial anda juga dapat berkongsi video dengan rakan anda.

Semasa rakan berkongsi video, kadang-kadang kita mahu memuat turunnya. Kerana dengan menuduhnya, kita akan dapat menonton video berkali-kali di luar talian. Memuat turun video juga merupakan penyelesaian yang tepat bagi kita yang malas menunggu buffering kerana sambungan yang perlahan.

Cara Muat turun Menggunakan IDM

Terdapat beberapa cara untuk memuat turun video dari Facebook. Cara pertama ialah memasang perisian IDM, aka Internet Download Manager. Perisian ini memudahkan anda memuat turun pelbagai video di Facebook.

Bagaimana tidak, ketika anda membuka atau memutar video di Facebook, kotak dialog akan muncul secara automatik menawarkan untuk menyimpan video atau tidak. Mengklik butang ini akan menyimpan video secara automatik.

cara mempercepat muat turun dengan IDM

Tetapi masalahnya ialah anda harus memasang IDM terlebih dahulu, yang mana IDM sebenarnya adalah perisian berbayar. Sekiranya anda mendapat IDM dalam versi percubaan, sudah tentu tempoh percubaan akan terhad.

Tetapi jika anda sudah membeli lesen iDM, tentu saja memuat turun menggunakan IDM adalah pilihan nombor satu. untuk tutorial dan petua yang lebih lengkap dan cara menggunakan IDM, sila baca artikel ini.

Cara Memuat turun Video dari Facebook Tanpa Perisian

Sekiranya anda tidak mempunyai perisian muat turun, anda pasti akan menghadapi kesukaran memuat turun video dari mana-mana media, termasuk dari Facebook. Tetapi anda tidak perlu risau kerana terdapat beberapa cara praktikal yang boleh anda praktikkan untuk memuat turun video dari Facebook.

Langkah pertama yang perlu anda lakukan ialah log masuk Facebook anda terlebih dahulu. Kemudian tentukan video yang ingin anda muat turun. Mainkan video yang akan dimuat turun dan perhatikan bar alamat. Bar alamat akan berbunyi "//www.facebook / ...." Sekarang sila ganti huruf www dengan huruf "m" untuk beralih ke versi mudah alih Facebook.

cara memuat turun video dari youtube

Setelah menukar ke versi mudah alih Facebook, sila mainkan videonya. Langkah seterusnya adalah klik kanan pada video yang anda mainkan kemudian pilih pilihan "simpan sebagai video" atau "simpan video". Pilih pilihan untuk dapat membuat video di PC anda.

Langkah seterusnya adalah memilih lokasi untuk menyimpan video yang anda muat turun dari Facebook. Pada peringkat ini anda juga boleh memberikan atau menukar nama video. Selepas tahap itu, anda boleh mengklik pilihan "simpan sebagai".

Itulah langkah terakhir yang harus anda lakukan untuk memuat turun video dari Facebook. Selepas tahap itu, anda hanya perlu menunggu proses memuat turun yang biasanya akan memakan masa beberapa saat bergantung pada ukuran video dan kelajuan sambungan internet anda.

Itulah beberapa cara untuk memuat turun video dari Facebook yang boleh anda cuba. Anda boleh menggunakan IDM jika anda sudah mempunyai lesen. Sekiranya tidak, anda masih boleh memuat turun video dari Facebook secara percuma dengan helah kedua. Semoga berjaya.