Mari Ketahui Kekuatan dan Kelemahan Lenovo P70

Tidak ketinggalan oleh Xiaomi, pengeluar telefon bimbit China yang lain, Lenovo, baru-baru ini mengeluarkan telefon bimbit yang ganas dengan harga yang berpatutan. Telefonnya adalah Lenovo P70 yang diumumkan pada bulan Januari dan kini boleh didapati di pasaran.

Lenovo P70 hadir dengan skrin IPS 5 inci dengan resolusi HD 720 x 1280 piksel. Untuk pasaran Indonesia, smartphone ini berharga Rp 2.899.000. Adakah harganya sesuai dengan kelebihan dan kekurangan Lenovo P70? Mari lihat ulasan penuh.

Kelebihan Lenovo P70

Sejak diumumkan pada bulan Januari, banyak pencinta gadget tidak sabar untuk mencuba telefon pintar ini. Lebih-lebih lagi, harga yang ditawarkan sangat menggoda. Berikut adalah beberapa kelebihan Lenovo P70:

  • Boleh jadi Powerbank

Satu kelebihan yang selalu dipuji dalam promosi Lenovo P70 adalah kapasiti baterinya yang besar. Ya, telefon pintar ini mempunyai bateri dengan kapasiti 4000 mAh. Bateri tersebut diklaim mampu bertahan dalam keadaan siap sedia selama 34 hari di rangkaian 2G, 29 hari di rangkaian 3G, dan 30 hari di rangkaian 4G.

Untuk masa bercakap, telefon pintar ini boleh digunakan selama 46 jam di rangkaian 2G dan 18 jam di rangkaian 3G. Tidak ada maklumat masa bercakap di rangkaian 4G kerana telefon pintar ini tidak menyokong suara melalui LTE.

Walaupun kapasitinya besar, anda tidak perlu risau bahawa ia akan memakan masa yang lama untuk mengecasnya. Kerana Lenovo P70 dilengkapi dengan fitur Quick Charge yang mampu mengecas sepenuhnya bateri dalam masa 3 jam.

Tidak hanya berguna untuk dirinya sendiri, Lenovo P70 juga berguna untuk peranti lain kerana ia dapat digunakan sebagai power bank. Hanya dengan memasukkan kabel pengecas ke telefon pintar ini, pelbagai alat lain yang anda miliki dapat dicas secara langsung oleh bateri.

  • Kamera yang bagus

Kamera Lenovo P70

Lenovo P70 hadir dengan sepasang kamera yang mampu. Di bahagian belakang terdapat kamera utama dengan resolusi 13 MP (4160 x 3120 piksel). Kamera dilengkapi dengan lampu kilat LED untuk membantu proses pencahayaan. Beberapa ciri seperti penandaan Geo, fokus sentuhan, pengesanan wajah, dan panorama juga telah disertakan di dalamnya.

Untuk rakaman video, kamera utama mampu merakam video Full HD [dilindungi e-mel]. Bagi anda yang gemar mengambil gambar diri sendiri, Lenovo P70 telah menyediakan kamera depan dengan resolusi 5 MP.

  • Badan ringan dan langsing

Badan Lenovo P70

Walaupun baterinya cukup besar, ternyata ia tidak memberi kesan yang signifikan pada badan. Lenovo P70 hanya mempunyai ketebalan 8.9 mm dan berat 149 gram. Maksudnya, telefon ini lebih nipis daripada Motorola Moto G dan lebih ringan daripada LG G3. Secara keseluruhan, telefon ini mempunyai dimensi 142 x 71.8 x 8.9 mm.

  • Ciri dan kesambungan penuh

Rangkaian yang disokong oleh Lenovo P70 boleh dikatakan sangat lengkap, bermula dari LTE Category 4 untuk FDD & TDD yang boleh memuat turun hingga kelajuan 150 Mbps, DC-HSPA +, dan TD-SCDMA. Telefon pintar ini juga menyokong ciri dual SIM bagi anda yang ingin menggunakan dua operator sekaligus.

Untuk ciri-ciri sambungan lain terdapat Wi-Fi 802.11n, Bluetooth 4.0, radio, dan GPS. Lenovo P70 pada masa ini berjalan pada sistem operasi Android 4.4 KitKat. Menariknya, Lenovo berjanji akan memberikan kemas kini Lollipop Android 5.0 secepat mungkin.

  • Prestasi tidak teruk

Sebenarnya landasan dapur dari Lenovo P70 tidak jauh berbeza dengan telefon pintar lain di kelasnya. Ini tidak menjadi masalah kerana prestasi yang ditawarkannya masih mampu dan tentunya dapat menjimatkan penggunaan bateri.

Chipset yang digunakannya adalah MediaTek MT6752 dengan lapan teras Cortex A53 pada 1.7 GHz. Pemproses grafik yang digunakannya adalah Mali-T760-MP2 dengan jam 700 MHz. Telefon pintar ini juga dilengkapi dengan RAM 2GB, memori dalaman 16GB, dan slot untuk kad MicroSD.

Kekurangan Lenovo P70

Setelah membincangkan pelbagai kelebihan yang terdapat di atas, sekarang mari kita bincangkan pelbagai kekurangan pada Lenovo P70. Dengan mempertimbangkan kekurangan ini, diharapkan anda tidak menyesal apabila anda membelinya nanti.

  • Hanya terdapat dalam satu warna

kelebihan dan kekurangan Lenovo P70

Lenovo P70 mungkin tidak sesuai untuk golongan muda yang suka kelihatan bergaya dengan pelbagai warna terang. Kerana telefon pintar hanya boleh didapati dalam satu jenis warna, Midnight Blue. Malah warna hitam dan putih yang biasanya diperlukan warna juga tidak tersedia untuk telefon pintar ini.

  • Bateri tidak dapat dikeluarkan

Bateri super besar Lenovo P70 tertanam pada komponennya dan tidak dapat dikeluarkan. Ini mungkin agak tidak selesa bagi anda yang ingin mengganti bateri secara manual. Tetapi di sisi lain, bateri yang tidak boleh ditanggalkan ini juga akan menekan penggunaan bateri bukan asli yang boleh membahayakan pengguna telefon pintar sendiri.

  • Penguncian GPS perlahan

Lenovo P70 mempunyai beberapa halangan untuk urusan navigasi kerana penguncian lokasi GPS agak perlahan. Nasib baik ini bukan masalah yang cukup besar kerana ia dapat diperbaiki melalui kemas kini firmware.

Kesimpulannya

Setelah mendengar pelbagai kelebihan dan kekurangan Lenovo P70 di atas, adakah anda berminat untuk membelinya? Dengan harga Rp 2.9 juta, telefon pintar ini terasa sangat layak dimiliki. Bateri tahan lama akan sangat sesuai untuk anda yang sering bepergian ke luar rumah.

Di pasaran Indonesia hari ini, salah satu pesaing terberat mungkin berasal dari Asus Zenfone 6. Selain memiliki layar yang lebih besar, Zenfone 6 juga tersedia dalam beberapa pilihan warna. Pilih mana yang sesuai dengan keperluan anda dan juga citarasa anda.