10 Cara Memastikan Telefon Android Melambatkan Semasa Bermain Permainan

Semasa kita baru membeli peranti Android, pasti kita tidak akan menghadapi masalah ketika menjalankan aplikasi atau bermain permainan. Tetapi lama-kelamaan. Peranti akan mula terasa perlahan walaupun tidak jarang mengalami ketinggalan atau patah semasa bermain permainan.

Ini sangat wajar kerana semakin lama kita menggunakan Android, maka biasanya semakin banyak aplikasi dan permainan yang dipasang. Jumlah aplikasi dan permainan pasti akan menghabiskan banyak RAM dan juga meninggalkan banyak cache sehingga membuat prestasi menurun.

Baiklah, jadi kali ini saya akan mengkaji cara agar Android tidak lambat, baik ketika bermain permainan atau ketika digunakan untuk aktiviti harian. Cara berikut sangat mudah dan anda juga tidak perlu melakukan rooting terlebih dahulu.

10 cara untuk menjadikan Android perlahan semasa bermain permainan

1. Keluarkan Aplikasi yang Tidak Digunakan

nyahpasang aplikasi

Selama ini kita mungkin menganggap bahawa jika aplikasi lama yang tidak digunakan lagi tidak akan menjadi masalah jika dibiarkan pada telefon pintar atau tablet Android. Ini memang benar, tetapi alangkah baiknya jika kita memadamkan aplikasi sehingga dapat memberikan ruang kosong untuk aplikasi lain.

Menghapus atau menyahpasang aplikasi tidak sukar. Yang harus anda lakukan ialah pergi ke Tetapan> Aplikasi, kemudian buka aplikasi yang ingin anda hapus, kemudian tekan butang nyahpasang. Pada beberapa jenis telefon pintar, kami juga dapat melakukan ini dengan menekan dan menahan ikon aplikasi, kemudian meluncurkannya ke ikon tong sampah.

Sebelum membuang aplikasi, pastikan tidak ada data penting yang tersimpan di dalamnya, seperti dokumen, data permainan, ebook, dan lain-lain. Sekiranya ada, maka buat sandaran terlebih dahulu supaya anda dapat menggunakannya lagi pada masa akan datang.

Dengan membuang pelbagai aplikasi ini, sekarang akan ada banyak ruang yang dapat anda gunakan untuk memasang aplikasi lain. Anda juga boleh memasang aplikasinya dengan mudah kemudian. Sekiranya aplikasi tersebut adalah aplikasi berbayar, Play Store juga akan mengingatnya sehingga Anda tidak perlu membelinya lagi.

2. Bersihkan Cache

kosongkan cache

Hampir semua aplikasi akan menyimpan cache untuk pelbagai tujuan. Biasanya, pelbagai aplikasi ini akan menjadikan fail cache mereka tidak bertambah besar dengan menghapus cache lama yang tidak lagi digunakan. Malangnya, kadang-kadang ada aplikasi yang tidak berjalan seperti biasa sehingga cache lama tidak dihapuskan.

Sekiranya keadaan seperti itu, maka secara automatik kita harus menghapusnya secara manual. Caranya adalah dengan membuka menu Tetapan> Aplikasi terlebih dahulu kemudian buka aplikasi di sana. Setelah dibuka, anda akan melihat ukuran cache aplikasi.

Sekiranya ukuran cache dianggap tidak normal atau terlalu besar, maka Anda dapat menghapusnya dengan segera dengan menekan butang "Clear Cache". Selepas proses pembersihan ini, aplikasi mungkin sedikit lambat ketika dibuka semula untuk pertama kalinya. Ini sangat biasa kerana aplikasi akan membuat cache dari awal lagi.

Selain cara untuk membuat Android tetap lambat, Anda juga dapat menggunakan trik penghapusan cache ini jika ada masalah dengan aplikasi. Menghapus cache ini juga sangat selamat kerana tidak akan menghapus data peribadi, pilihan, dan lain-lain yang terdapat dalam aplikasi. Sebagai tambahan kepada kaedah di atas, ada banyak cara lain untuk membersihkan cache Android seperti yang disemak dalam artikel ini.

3. Padamkan fail yang tidak diperlukan

padam fail

Seperti disebutkan di atas, membuang aplikasi dapat membuat ruang kosong baru dalam memori yang sangat berguna. Kita juga boleh mendapatkan ruang kosong ini dengan menghapus fail yang tidak penting atau tidak digunakan lagi.

Sekiranya kita ingin meluangkan masa untuk memeriksa pelbagai folder dalam memori dalaman atau luaran, pasti kita akan menemui banyak fail yang tidak lagi berguna. Untuk mencari fail kita boleh menggunakan aplikasi seperti ES File Explorer dan lain-lain.

Pelbagai fail yang tidak digunakan biasanya terdapat di folder muat turun, bluetooth, dan lain-lain. Pelbagai fail lain seperti peta luar talian dan cache video dalam talian anda juga mesti dipadamkan jika tidak digunakan lagi. Untuk lebih lega, anda juga boleh menghapus mesej SMS, WhatsApp, atau e-mel lama.

Anda juga boleh memadam pelbagai jenis gambar jika anda jarang mengaksesnya. Tetapi anda juga boleh memuat naiknya ke perkhidmatan penyimpanan awan jika anda mahu foto itu disimpan dengan selamat. Pilih salah satu daripada 5 storan awan terbaik hari ini.

4. Gunakan Aplikasi Khas

cara mencegah android cclener lambat

Selain menggunakan pelbagai kaedah manual di atas, anda juga dapat menggunakan aplikasi khas untuk membersihkannya secara langsung. Terdapat banyak aplikasi di Play Store yang dapat menghapus cache, menghapus aplikasi yang tidak digunakan, dan bahkan mematikan aplikasi yang membuat perangkat Android menjadi panas.

Aplikasi pertama yang cukup dipercayai adalah CCleaner. Aplikasi ini, yang juga terkenal di kalangan pengguna PC, dapat membuang fail sampah, alias fail sampah, yang tidak lagi digunakan, yang akan mengosongkan ruang penyimpanan. Aplikasi ini dapat melakukannya secara automatik sehingga anda tidak perlu repot mengeluarkannya satu persatu.

Permohonan seterusnya adalah Clean Master. Selain dapat menghapus fail sampah, aplikasi ini juga dapat mematikan aplikasi yang membuat Android lambat dan dapat membuat RAM lebih lega. Setelah menggunakannya, anda pasti akan merasakan peningkatan prestasi pada telefon pintar atau tablet Android anda.

Aplikasi terakhir yang anda boleh cuba ialah The Cleaner. Aplikasi ini dapat menghapus fail sampah, cache, bahkan sejarah panggilan dan SMS. Aplikasi ini juga menyediakan fitur untuk menjadualkan proses pembersihan pada waktu-waktu tertentu sahaja. Menariknya, aplikasi ini juga akan menunjukkan berapa banyak kapasiti memori yang akan anda perolehi setelah proses pembersihan.

5. Pastikan Sentiasa Mengemas kini Permainan

Pastikan sentiasa mengemas kini permainan

Setiap aplikasi dan permainan di telefon bimbit anda akan sentiasa diperbaharui atau dikemas kini. Nah, petua seterusnya agar anda tidak ketinggalan ketika bermain permainan yang memastikan anda telah mengemas kini permainan dengan versi terbaru. Kerana, jika anda tidak mengemas kini, kemungkinan permainan akan mengalami ketinggalan.

Ini boleh berlaku kerana versi lama tidak  lagi tersedia  untuk dimainkan. Oleh itu, ini akan mengganggu permainan anda. Untuk mengemas kini ke versi terbaru, anda dapat memeriksa Permainan Google Play. Anda memeriksa versi terkini permainan yang sering anda mainkan.

6. Gunakan rangkaian 4G atau WiFi

cara untuk mengelakkan legenda mudah alih dari ketinggalan Gunakan Rangkaian Internet 4G atau WiFi

Sekiranya anda gemar dan sangat gemar bermain permainan dalam talian tetapi masih mengalami masalah  ketinggalan,  mungkin masalahnya terletak pada rangkaian internet anda. Oleh itu, anda harus memastikan bahawa rangkaian internet yang anda gunakan adalah internet yang kuat dan perlahan.

Sekiranya perlu, anda boleh menukar rangkaian internet 4G anda atau menggunakan WiFi. Biasanya, menggunakan rangkaian internet 4G, masalah perlahan semasa bermain akan hilang.

Bagi anda yang memilih WiFi, anda juga harus memastikan bahawa tidak banyak orang menggunakan WiFi yang sama dengan anda. Pastikan PING di internet tidak melebihi 200ms. Anda boleh menyemak artikel ini untuk mengetahui cara memeriksa kelajuan internet.

7. Matikan Aplikasi Aktif

Matikan aplikasi lain yang sedang dijalankan

Masih dengan cara yang Android tidak perlahan ketika bermain permainan. Kali ini caranya adalah mematikan aplikasi aktif. Ya, telefon pintar akan terasa perlahan dan sangat berat apabila banyak aplikasi digunakan secara serentak. Ini akan memakan banyak RAM.

Bukan hanya itu, bateri telefon bimbit juga akan cepat habis sehingga menjadikan prestasi yang ada pada telefon bimbit Android anda semakin lemah. Oleh itu, pastikan anda tidak membuka terlalu banyak aplikasi. Anda boleh menutup beberapa aplikasi yang tidak digunakan. Ini akan membantu mempercepat prestasi telefon Android semasa bermain yang anda tahu.

8. Mengecas Dilarang Semasa Bermain

Jangan Main Semasa Mengecas

Mengecas semasa bermain permainan adalah salah satu perkara yang tidak boleh dilakukan. Kerana, kepanasan yang muncul ketika mengecas sebenarnya akan menjadikan prestasi telefon Android anda menjadi perlahan. Hasilnya ialah anda akan menghadapi masalah  ketinggalan yang  teruk.

Bukan hanya itu, bermain permainan semasa  mengecas  akan menjadikan telefon Android cepat rosak. Petua lain, anda juga disarankan untuk menggunakan kabel  pengecas yang  asli dan bukan yang palsu. Kabel pengecasan palsu sebenarnya akan merosakkan telefon Android anda. Oleh itu, pastikan bateri terisi penuh sebelum bermain permainan ya.

9. Mulakan semula Permainan

mulakan semula permainan

Masih mengalami  ketinggalan  ketika bermain permainan? Penyelesaian lain yang boleh kami tawarkan adalah memulakan semula permainan yang sedang anda mainkan. Untuk mempercepat prestasi telefon Android ketika bermain permainan, salah satunya adalah menghidupkan kembali permainan yang dapat meringankan prestasi telefon bimbit anda.

Setelah anda memulakan semula permainan, disarankan untuk membiarkannya selama kira-kira 10 minit. Biarkan telefon bimbit anda berehat sebentar sehingga telefon bimbit anda kembali normal. Sekiranya sudah mencukupi, anda boleh kembali bermain permainan. Cara membuat Android perlahan semasa bermain permainan yang satu ini cukup berkesan yang anda tahu.

10. Tukar telefon bimbit

Tukar telefon bimbit

Sekiranya semua penyelesaian di atas masih belum dapat mengatasi masalah  ketinggalan,  mungkin anda boleh menggunakan kaedah ini. Ya, mungkin ada masalah dengan telefon bimbit anda. Seperti yang anda ketahui, HP juga mempunyai had untuk setiap spesifikasi. Sekiranya anda memaksa telefon bimbit anda bekerja lebih keras, tidak hairanlah anda akan mengalami  ketinggalan yang  teruk.

Penyelesaian kami adalah dengan mencubanya dengan telefon bimbit yang mempunyai prestasi yang lebih pantas. Anda juga tidak perlu mencari telefon bimbit yang mahal, pilihan HP 2 juta dan 3 juta HP juga dapat bermain permainan di Android. Berminat untuk membeli telefon bimbit baru?

Sekarang itulah pelbagai cara agar Android tidak lambat ketika digunakan. Dengan cara ini anda tidak perlu lagi bersusah payah melakukan reset kilang untuk mengembalikan prestasi. Kini anda boleh membuka pelbagai aplikasi dan permainan tanpa masalah ketinggalan atau seumpamanya. Semoga berjaya!