Apa kelebihan dan kekurangan Asus Zenfone 4?

Asus Zenfone 4 adalah salah satu siri telefon pintar Asus Zenfone. Walaupun sudah hampir setahun, tetapi telefon pintar ini masih laris di pasaran. Ini dapat difahami jika anda melihat kelebihan dan kekurangan Asus Zenfone 4.

Dengan harga yang berpatutan dan kualiti yang mencukupi, telefon pintar ini telah berjaya menarik minat pengguna di Indonesia. Telefon pintar ini dilancarkan serentak dengan pelancaran Asus Zenfone 5 dan Zenfone 6.

Berbanding dengan siri Zenfone 5 dan Zenfone 6, Asus Zenfone 4 adalah varian Zenfone bersaiz terkecil. Telefon pintar ini mempunyai lebar 4 inci dengan skrin sentuh. Sama seperti generasi yang lebih tua, Zenfone 4 juga dilengkapi dengan pemproses Intel. Untuk keterangan lebih lanjut, berikut akan memberikan ulasan.

Kelebihan Asus Zenfone 4

Walaupun saiznya agak kecil berbanding kebanyakan telefon Android hari ini, telefon pintar Asus Zenfone 4 menyajikan pelbagai kelebihan. Berikut adalah beberapa kelebihan Asus Zenfone 4 yang mesti anda ketahui.

  • Persembahan Cemerlang

Seperti yang disebutkan di atas, Asus Zenfone 4 menggunakan pemproses buatan Intel yang kurang baik di landasan dapur. Pemproses yang digunakan oleh telefon pintar ini adalah jenis dual core dengan kelajuan mencapai 1.2 GHz.

Pemproses disertakan dalam Chipset Intel Atom Z2580. Terdapat juga pemproses grafik PowerVR SGX544MP2. Dengan pelbagai spesifikasi ini, prestasi telefon pintar ini lebih baik daripada pesaingnya, terutamanya untuk bermain permainan.

Kapasiti RAM 1 GB cukup mampu untuk Asus Zenfone 4. Telefon pintar ini juga dilengkapi dengan sistem operasi Jelly Bean 4.3 pada saat ia dilancarkan. Sistem operasi Jelly Bean dapat ditingkatkan ke Android 4.4 Kitkat. Tetapi belum diketahui sama ada telefon pintar ini akan mendapat kemas kini Android 5.0 Lollipop atau tidak.

  • Reka bentuk yang bergaya

kelebihan dan kekurangan Asus Zenfone 4

Asus Zenfone 4 hadir dengan reka bentuk yang anggun dan bergaya. Selain Asus Zenfone 4 juga mempunyai lima pilihan warna yang menarik. Pengguna boleh memilih warna putih, hitam, merah, biru dan kuning. Pelbagai pilihan warna semakin menjadikan telefon ini kelihatan segar dan sesuai sebagai pelengkap gaya generasi muda.

  • ZenUI yang cantik

Sama seperti siri Zenfone yang lain, Zenfone 4 juga dilengkapi dengan antara muka ZenUI. ZenUI mempunyai Skrin Utama dan Skrin Kunci yang cantik yang menjadikan telefon ini kelihatan berkelas. Di samping itu, ZenUI juga sangat mudah digunakan oleh sesiapa sahaja, termasuk pemula.

  • Dual SIM

Walaupun di banyak negara, ciri dual SIM bukanlah keutamaan, tetapi berbeza dengan Indonesia. Ya, masyarakat Indonesia sangat gemar menggunakan lebih dari satu kad SIM secara serentak sehingga kehadiran ciri dual SIM menjadi nilai tambah.

Oleh itu, jangan terkejut jika Asus Zenfone laris di pasaran memandangkan hampir semua telefon pintar dalam kisaran harga Rp 1 juta sudah memiliki fitur dual SIM. Selain kelebihan dual SIMnya, sambungan Asus Zenfone 4 juga cukup lengkap.

Telefon pintar ini menyokong pelbagai rangkaian internet mulai dari 3G HSDPA, EDGE, dan GPRS. Selain itu ada juga dukungan untuk Wi-Fi 802.11 b / g / n, Wi-Fi Direct, dan Wi-Fi Hotspot. Untuk pelbagai data tanpa wayar, telefon ini menyokong Bluetooth v4.0 dengan A2DP dan EDR.

  • Kamera Ciamik
contoh kamera zenfone 4

Dari sektor fotografi, kamera utama Asus Zenfone 4 juga tidak begitu mengecewakan. Walaupun dibeli dengan harga yang rendah, telefon pintar ini tetap dapat menggunakan kamera dengan resolusi 5 MP. Selain kamera depan, Asus Zenfone 4 juga memiliki kamera dengan resolusi VGA.

Walaupun tidak dapat dibandingkan dengan telefon pintar di atasnya, kualiti kamera Zenfone 4 dapat disebut yang terbaik di kelasnya. Kamera teknologi Pixel Master ini juga dilengkapi autofokus, HDR, panorama, animasi GIF, dan lain-lain. Satu kelemahan mungkin hanya dengan tidak adanya LED Flash untuk menembak di kawasan cahaya rendah.

  • Harga berpatutan

Asus Zenfone 4 adalah varian telefon pintar Asus yang bertujuan untuk pasaran kelas menengah ke bawah. Harga Asus Zenfone 4 terbaru hanya berharga sekitar Rp 1 juta. Julat harga ini berbeza berdasarkan setiap wilayah di Indonesia. Harga ini cukup kompetitif dengan telefon lain dalam julat harga yang sama.

Kekurangan Asus Zenfone 4

Asus Zenfone 4 selain mempunyai banyak kelebihan juga mempunyai kekurangan. Telefon pintar dengan harga murah ini mempunyai kekurangan pada beberapa sisi. Berikut adalah beberapa kelemahan Asus Zenfone 4 yang harus anda pertimbangkan sekiranya anda merancang untuk membelinya.

  • Kapasiti Bateri Kecil

bateri zenfone 4

Kelemahan Asus Zenfone 4 yang paling ketara terletak pada kapasiti baterinya yang kecil. Hayat bateri Asus Zenfone 4 agak kecil untuk telefon pintar yang mempunyai kapasiti RAM yang cukup besar. Ya, Asus Zenfone 4 hanya menggunakan bateri yang berkapasiti 1170 mAh.

Hayat bateri yang kecil tentunya akan mengganggu pengguna yang gemar melakukan penyemakan imbas atau berurusan dengan sambungan data internet. Ini akan mengakibatkan penggunaan kuasa bateri yang boros. Tanpa sokongan kuasa bateri yang boleh dipercayai, aktiviti akses internet pasti akan terganggu.

Sebenarnya telefon bimbit Asus Zenfone 4 dilengkapi dengan 2 bateri sehingga anda dapat menggantinya jika bateri pertama habis. Tetapi ini tentunya sangat menyusahkan dan mungkin jauh lebih praktikal jika anda hanya menggunakan power bank.

  • Skrin TFT

Tidak seperti adik-beradiknya yang sudah menggunakan skrin jenis IPS, Zenfone 4 masih dilengkapi dengan skrin TFT. Seperti yang kita ketahui, skrin TFT ini mempunyai sudut pandangan yang cukup buruk. Selain itu, skrin ini juga tidak begitu bagus apabila digunakan di tempat-tempat dengan cahaya terang.

Tetapi jika anda melihat harga yang ditawarkan, ini nampaknya bukan masalah serius. Sebabnya, skrin ini juga dilengkapi dengan lapisan Corning Gorilla Glass 3 yang akan melindunginya dari calar atau tumbukan.

  • Ingatan Dalaman Terhad

Asus Zenfone 4 mempunyai kapasiti simpanan dalaman 4 GB. Kapasiti sebenarnya kurang berkualiti jika anda melihat ukuran aplikasi dan permainan Android yang terus bertambah besar setiap hari. Nasib baik Asus menyediakan versi 8GB untuk mengatasi masalah ini.

Sekiranya anda masih merasa kekurangan simpanan data dalaman, anda boleh menambahkannya dengan menggunakan memori microSD luaran. Kapasiti memori luaran hingga 32 GB disediakan untuk menampung keperluan data penggunanya.

Kesimpulannya

Secara keseluruhan telefon pintar Asus Zenfone 4 ditujukan untuk kelas menengah ke bawah. Prestasi yang baik di sektor dapur dan reka bentuk adalah kelebihan yang ingin diketengahkan oleh Asus kepada para penggunanya. Terdapat kekurangan pada layar dan sektor bateri adalah linear dikurangi dengan harga yang terdapat pada Asus Zenfone 4.

Sekiranya anda mahukan telefon pintar pintar dengan harga yang berpatutan dan kemampuan bekerja yang cukup baik, Asus Zenfone 4 adalah pilihan yang tepat. Dengan penggunaan data mudah alih untuk tujuan media sosial sahaja, nampaknya kuasa bateri Zenfone 4 masih dapat dikekalkan.

Sekiranya anda mahukan lebih banyak kemampuan, maka anda boleh memilih Zenfone 4S (A450CG) atau Zenfone 5. Ya, kedua-dua telefon adalah pilihan tetap sekiranya kelebihan dan kekurangan Asus Zenfone 4 (A400CG) di atas tidak menarik minat anda untuk membelinya.

Artikel Berkaitan