Kelebihan dan Kekurangan Versi Pengguna Xiaomi Redmi 1s

Beberapa ketika yang lalu Xiaomi Redmi 1s berjaya memulakan pasaran Indonesia melalui Flash Sale yang dianjurkan oleh Lazada. Kelebihan dan kekurangan Xiaomi Redmi 1s telah menjadi perbualan yang meriah di media sosial. Ada pengguna yang suka dan ada yang kecewa.

Xiaomi sendiri adalah pengeluar China yang cukup berjaya menyaingi produk yang sudah mula melanda pasaran seperti Samsung dan LG. Ini nampaknya diilhamkan oleh kejayaan pendahulunya yang juga berasal dari China seperti OPPO dan Lenovo.

Xiaomi berjaya melancarkan telefon pintar dengan spesifikasi premium tetapi dengan harga yang cukup berpatutan, terutama bagi pengguna di Indonesia. Xiaomi menyedari bahawa pasaran yang luas di Indonesia tentunya merupakan pasar yang berpotensi untuk pelbagai produk buatan sendiri.

Xiaomi Redmi 1s pertama kali dilancarkan di China pada Mei 2014. Setelah berjaya di negara asalnya, telefon pintar ini kemudian mula mengembara ke pelbagai negara Asia, termasuk India dan Indonesia.

Di Indonesia, Redmi 1s secara resmi dijual oleh Lazada seharga Rp 1,500,000. Tetapi telefon pintar ini juga banyak dijual di kedai konvensional dengan harga yang lebih tinggi. Sehingga kini Redmi 1s masih diburu oleh bakal pelanggan walaupun penggantinya, Redmi 2, telah mula dipasarkan.

kelebihan dan kekurangan Xiaomi Redmi 1S

Baiklah kali ini saya akan mengkaji kelebihan dan kekurangan Xiaomi Redmi 1s berdasarkan sudut pandangan pengguna yang telah menggunakannya. Walaupun mempunyai kelebihan dalam sektor harga, tetapi banyak pembeli melaporkan bahawa telefon ini mempunyai masalah kepanasan enjin yang cepat sehingga banyak orang berfikir dua kali sebelum membelinya.

Ada juga yang melaporkan bahawa bateri Redmi 1s mengalami penurunan dan cepat habis apabila digunakan untuk jangka waktu tertentu. Sebagai tambahan kepada komen yang miring ini, tentunya banyak juga yang memberikan jempol. Nah inilah ulasan penuh.

Kelebihan Xiaomi Redmi 1s

Bukan rahsia lagi jika ciri lengkap dan harga rendah adalah aspek yang paling menarik bagi pengguna untuk membeli Redmi 1s ini. 50 peratus responden mengatakan bahawa mereka membeli peranti ini kerana harganya berpatutan.

redmi 1s

Komen positif lain ditujukan untuk skrin yang telah dilindungi oleh Gorilla Glass 3. Kualiti dan ciri ROM MIUI juga selalu mendapat pujian kerana memberi anda sejumlah tema dan tetapan yang sangat pelbagai. Sektor kamera juga tidak kebal dari pujian kerana mereka merasakan mereka mendapat kamera berkualiti di atas rata-rata untuk telefon bimbit bernilai Rp 1.5 juta.

Mayang Singhania : " Nilai wang yang cemerlang . Skrin besar, sentuhan lembut dan tidak ada masalah ketinggalan setakat ini kerana belum ada aplikasi besar yang dimuat turun. "

Gulmohammed Ansari: "Peranti ini sangat dipercayai dengan reka bentuk yang indah dan perkakasan yang berkualiti di dalamnya."

Sam: "Ini adalah peranti yang memiliki kamera yang sangat baik dan resolusi layar yang besar."

Ajay Singh: "Apa yang saya suka mengenai telefon ini dapat dinyatakan dalam 3 perkataan: murah, ergonomik, dan unik."

Kekurangan Xiaomi Redmi 1s

Selain pelbagai kelebihan yang dimilikinya, Redmi 1s juga mempunyai pelbagai kekurangan yang sering diadukan oleh pengguna. Salah satu yang paling menarik ialah masalah bateri. Ya, 44 peratus responden tidak berpuas hati dengan jangka hayat bateri Redmi 1s.

bateri panas xiaomi redmi 1s

Di samping itu, separuh daripadanya mengatakan bahawa jangka hayat bateri akan berkurang seiring dengan masa. Mereka mengatakan bahawa untuk penggunaan biasa, telefon ini mesti diisi semula sebanyak satu hingga dua kali sehari.

Masalah bateri juga bertambah disebabkan oleh masalah kepanasan atau kepanasan yang berlebihan. Seorang responden mengatakan bahawa telefon ini "memanas seperti kue yang baru saja diangkat dari oven", yang bermaksud bahawa ia tidak dapat menggunakannya untuk bermain permainan.

Pengguna lain mengatakan bahawa telefon memanas ketika mengecas, melayari laman web dan menggunakan kamera. Namun, ada yang mengatakan bahawa masalah pemanasan dapat dikurangkan dengan mengemas kini perisian atau firmware.

Bagi masalah prestasi, tidak ramai yang merungut mengenai prestasi Redmi 1s. Sebilangan besar pengguna mengatakan bahawa telefon pintar ini hanya mengalami ketinggalan ketika digunakan untuk menjalankan aplikasi dan permainan yang berat dan berkualiti tinggi.

Shivam Singh: "Terdapat beberapa kelemahan pada telefon bimbit ini kerana ia menjadi cepat panas. Tetapi setelah kemas kini, masalah ini dikurangkan sebanyak 80%. Peranti ini juga mempunyai badan yang cukup besar. "

Gulmohammed Ansari: "Ya, ada beberapa perkara yang saya tidak suka mengenai peranti ini. Yang pertama adalah proses pembelian yang cukup menyusahkan bagi orang yang tidak terbiasa membeli-belah dalam talian. Sementara yang kedua adalah daya tahan bateri yang cukup membazir. "

Sam: "MIUI ... Tidak ada ikon menu berasingan di skrin utama. Juga jika anda menggunakan ROM stok, telefon bimbit akan cepat memanas. "

Vivek: "Harganya memang murah, tetapi ada masalah kepanasan seperti kek lava panas sehingga anda tidak dapat bermain permainan atau menelefon ketika mengisi. Telefon ini juga kadangkala mengalami kelewatan ketika melakukan beberapa sentuhan pada skrin dan accelerometer juga tidak berfungsi dengan baik. "

Kesimpulan Pengguna Akan Redmi 1S

Walaupun terdapat masalah bateri dan pemanasan, kebanyakan pemilik Xiaomi Redmi 1s berpuas hati dengan telefon pintar ini. Dengan harga Rp 1.5 juta, pengguna nampaknya memahami pelbagai masalah yang timbul di atas.

Satu respons yang dapat merangkum ulasan pengguna ini adalah: "Secara keseluruhan saya mempunyai sejumlah pendapat untuk Xiaomi. Saya suka kerana ia murah dan mempunyai ciri-ciri lengkap dan reka bentuk yang cantik. Tetapi masalah lag dan hang kadang-kadang sangat menjengkelkan. "

Seorang responden lain mengatakan bahawa: "Redmi 1s adalah telefon bimbit yang luar biasa, saya suka semua ciri-cirinya, kualiti kamera juga sangat baik. Tetapi satu-satunya masalah adalah hang ketika bermain permainan berat atau membuka banyak aplikasi sekaligus. Walaupun anda menutup semua aplikasi terbuka, ruang kosong dalam RAM tetap rendah dan anda tidak dapat memainkan apa-apa. "

Sebenarnya terdapat beberapa penyelesaian yang boleh dilakukan untuk mengatasi beberapa masalah di atas. Salah satu cara adalah mengemas kini ke firmware terkini. Di samping itu anda juga boleh memasang ROM kustom CyanogenMod (CM). walaupun tidak rasmi, tetapi CM mampu memberikan prestasi yang sangat baik.

Pelbagai kelebihan dan kekurangan Xiaomi Redmi 1s di atas sudah tentu anda boleh jadikan sebagai rujukan sebelum membelinya. Dengan harga Rp 1.5 juta, pesaing terdekat telefon ini jatuh pada Asus Zenfone 4S. Sekiranya anda ingin bersabar, maka anda boleh menunggu kehadiran Xiaomi Redmi 2 di Indonesia.

Artikel Berkaitan