Cara Membuat ID Blackberry Baru di Android, iOS dan PC

BlackBerry Messenger atau BBM adalah salah satu aplikasi pemprosesan mesej yang paling popular di Indonesia. Sebilangan besar perkhidmatan BBM dapat dinikmati secara percuma, dari cara membuat BlackBerry ID baru hingga mengirim foto dan dokumen. Pelbagai ciri BBM melengkapkan kecanggihan telefon pintar masa kini.

Di era moden ini banyak telefon bimbit canggih dibuat untuk memenuhi keperluan masyarakat moden. Telefon bimbit canggih yang disebut, bukan sahaja dapat digunakan untuk berkomunikasi, tetapi telefon pintar juga dapat dipenuhi dengan aplikasi zaman moden yang tentunya berguna untuk memudahkan komunikasi pengguna.

Nah, salah satu aplikasi yang sangat digemari oleh masyarakat moden adalah Blackberry Messenger, atau lebih sering disebut dengan singkatan BBM. BBM adalah aplikasi pemprosesan mesej yang tidak hanya dapat dipasang pada telefon pintar Blackberry, tetapi juga dapat dipasang pada OS lain, seperti IOS dan Android.

Sebelum aplikasi BBM dapat digunakan oleh sistem operasi Android dan iOS, pengeluar BlackBerry hampir muflis. Dengan pelbagai pertimbangan, aplikasi ini akhirnya dikeluarkan untuk dua platform paling popular iaitu Android dan iOS.

Oleh kerana aplikasi BBM boleh berada di OS lain, nama BlackBerry yang pada awalnya menjadi pudar. Ini terbukti dengan peningkatan jumlah pengguna telefon pintar yang memuat turun aplikasi BBM untuk keperluan pemprosesan mesej mereka. Mereka boleh memuat turun aplikasi BBM dengan mudah di Play Store atau App Store, sudah tentu yuran muat turun adalah percuma.

Cara membuat Blackberry ID baru

Jadi, dengan mudah menggunakan aplikasi BBM, anda tidak perlu terkejut jika orang hari ini lebih suka meminta PIN BBM daripada nombor hubungan seseorang yang baru mereka temui. Bagi anda yang menggunakan aplikasi BBM untuk pertama kalinya, mungkin anda mempunyai masa untuk bertanya, jika setelah mereka selesai memuat turun ini, kita dapat segera menggunakannya?

Jawapannya tentu saja bukan kerana untuk dapat menggunakan aplikasi BBM, anda mesti mendaftar atau mendaftarkan BlackBerry ID anda terlebih dahulu. Cara membuat BlackBerry ID baru boleh dilakukan dengan beberapa kaedah. Apa benda itu? Seterusnya akan mengulasnya untuk anda.

Buat ID BlackBerry melalui Android / iOS

ID Android Blackberry

Apabila anda ingin menggunakan aplikasi BBM pada telefon Android atau iOS, cukup mudah. Pertama sekali, muat turun aplikasi terlebih dahulu. Selepas itu, buka aplikasi BBM yang anda muat turun dan segera daftarkannya dengan memilih "Buat Blackberry ID" (buat Blackberry ID baru).

BlackBerry ID kemudiannya dapat digunakan untuk mengakses BBM atau perkhidmatan BlackBerry lain. Sila masukkan data yang diperlukan seperti nama, alamat e-mel dan banyak lagi. jika anda sudah memasukkan e-mel yang anda miliki, maka anda hanya perlu mengikuti langkah pendaftaran seterusnya.

Setelah semuanya selesai, anda akan mendapat BBM. Kemudian pilih "Next" dan anda boleh menggunakan aplikasi BBM di telefon Android atau iOS anda. Jangan lupa untuk mengesahkan e-mel yang dihantar oleh BlackBerry dalam peti masuk e-mel anda. Pengesahan ini bertujuan untuk memastikan bahawa anda tidak kehilangan data apabila anda terlupa kata laluan BBM anda, menukar telefon bimbit anda dan sebagainya.

Buat ID BlackBerry melalui BlackBerry

ID BB

Mungkin, lebih mudah untuk mendaftar BBM melalui telefon Blackberry kerana aplikasi BBM sebenarnya adalah aplikasi andalan dari pengeluar Blackberry. Apabila anda ingin membuat BlackBerry ID melalui telefon pintar BB, kaedahnya agak mudah.

Anda hanya perlu menghidupkan telefon BB anda terlebih dahulu, masukkan aplikasi BBM dan pilih "Buat Blackberry ID". Anda juga hanya perlu mengikuti langkah-langkah pendaftaran Blackberry Messenger ID, mengesahkan e-mel anda dan anda boleh menekan butang selesai. Sudah tentu, jika anda sudah selesai, anda sudah boleh menggunakan BBM untuk berbual dengan rakan anda.

Buat BlackBerry ID melalui Laptop / Komputer

Jangan salah, ketika anda benar-benar ingin memiliki aplikasi BBM dan juga ingin segera membuat BlackBerry ID, membuat ID itu bukan hanya dapat anda lakukan melalui telefon Android, Apple, atau BB saja. Bagi anda yang takut lambat jika anda membuat BB ID melalui telefon bimbit, anda boleh membuat ID melalui PC atau komputer riba.

Caranya mudah, sambungkan PC atau komputer riba anda ke internet terlebih dahulu, kemudian buka pautan ini. Setelah itu, isikan data sesuai dengan ruangan yang diminta. Sekiranya anda telah mengikuti aliran pendaftaran dengan betul, maka anda boleh mendapatkan BlackBerry ID yang anda mahukan.

Berikut adalah beberapa cara untuk membuat BlackBerry ID Baru yang boleh anda lakukan dengan langkah mudah. Dengan ID ini anda kini boleh menggunakan pelbagai perkhidmatan dari BlackBerry, termasuk aplikasi BlackBerry Messenger aka BBM. Semoga berjaya!

Artikel Berkaitan