Kelebihan dan Kekurangan All-in-One dari OnePlus One

Pengilang telefon pintar China nampaknya semakin panik pemain lama di industri ini. Setelah Xiaomi merangkul kejayaan dengan siri Redmi, kini pengeluar lain yang bernama OnePlus juga berjaya mengikutinya. Pengilangnya, yang masih sehenti dengan Oppo, melancarkan telefon pintar unggulan berlabel OnePlus One.

OnePlus One pertama kali dilancarkan pada April 2014. Pada pelancarannya, mereka benar-benar mencabar gergasi teknologi dengan slogan "Never Settle". Mereka juga mengadakan pertandingan untuk memusnahkan telefon pintar yang kita miliki se kreatif mungkin dan kemudian menukarnya dengan OnePlus One secara percuma.

Selain promo yang cukup eksentrik, OnePlus One juga dijual dengan cara yang tidak biasa. Ya, telefon pintar ini dijual dengan sistem jemputan. Maksudnya, hanya orang yang mempunyai kupon jemputan yang dapat membelinya. Kupon jemputan ini boleh diperoleh dengan pelbagai cara, seperti mendaftar, meminta dari rakan yang sudah membeli, dan lain-lain.

Setelah melintasi dunia di pelbagai negara, pada awal Februari lalu OnePlus One akhirnya bergerak mendekati pasar Indonesia. Sama seperti Xiaomi, OnePlus juga membawa peruncit dalam talian Lazada untuk menjual peranti unggulan ini.

Di Indonesia, OnePlus One dijual dengan harga Rp 4,5 juta. Harganya boleh disebut murah atau mahal bergantung pada sudut mana anda melihatnya. Bagi anda yang masih keliru membelinya atau tidak, berikut akan meninjau kelebihan dan kekurangan OnePlus One ini.

Rekaan

kelebihan dan kekurangan oneplus one

OnePlus One dilengkapi dengan skrin 5.5 inci yang dibalut dengan badan logam. Skrin sudah dilindungi dengan lapisan Corning Gorilla Glass 3. Di antara kaca depan dan penutup belakang hanya dipisahkan oleh lapisan logam perak.

Anda boleh mengganti penutup belakang seperti yang anda mahukan kerana OnePlus memberikan beberapa pilihan warna dan bahan. Walaupun begitu, penutup belakang agak sukar untuk dibuka, jadi mungkin anda memerlukan tenaga tambahan untuk membukanya.

Di panel atas telefon ini terdapat bicu fon kepala sementara di bahagian bawah terdapat lubang pembesar suara. Di sebelah kiri anda akan melihat butang kelantangan manakala di sebelah kanan terdapat butang power / standby yang cukup ergonomik.

Sementara itu di penutup belakang terdapat kamera 13 MP bersama dengan lampu kilat LED. Di bawahnya adalah jenama OnePlus diikuti oleh penjenamaan Cyanogen. Reka bentuk penutup belakang sangat minimalis dengan sedikit lekukan untuk memudahkan tangan kita ketika memegangnya.

Secara keseluruhan, OnePlus One seberat 162 gram dengan ketebalan 8.9 mm. Malangnya, walaupun mengaku sebagai "Flagship Killer", telefon pintar ini belum dilengkapi dengan pensijilan kalis air dan kalis debu seperti beberapa flagship lain.

Persembahan

satu penanda aras satu

Salah satu sebab utama yang membuat orang berminat dengan OnePlus One adalah spesifikasi dalamannya yang cukup sengit. Telefon pintar ini dilengkapi dengan chipset Snapdragon 801 dengan pemproses Krait 400 quad-core 2.5GHz dan pemproses grafik Adreno 330. Spesifikasi ini juga disokong oleh RAM 3 GB.

Untuk penyimpanan data, OnePlus One menyediakan dua pilihan kapasiti memori dalaman, iaitu 16 GB dan 64 GB. Tidak ada slot MicroSD yang tertanam di dalamnya jadi mungkin anda harus memilih versi 64GB jika anda tidak mahu kehabisan ruang simpanan.

Skrin

OnePlus One menghadirkan skrin jenis IPS dengan ukuran 5.5 inci. Layarnya mempunyai resolusi Full HD dengan kepadatan piksel 401 ppi sehingga dapat menampilkan gambar yang sangat tajam. Skrinnya juga dilapisi dengan Corning Gorilla Glass 3 yang akan melindunginya dari calar.

Kamera

Contoh foto OnePlus One

Dua kamera beresolusi tinggi dipersembahkan oleh OnePlus One, iaitu 13 MP di belakang dan 5 MP di bahagian depan. Tetapi sayangnya tidak ada yang istimewa mengenai kamera yang ditawarkannya. Selain itu, kamera juga hanya mampu merakam video normal pada 30 fps. Untuk 60 fps ke atas hanya video gerakan perlahan yang disokong.

Ciri dan Bateri

Apabila bercakap mengenai ciri, nampaknya ada lebih banyak kekurangan daripada kelebihan. Ya, OnePlus One tidak dilengkapi dengan Radio FM atau IR Blaster yang merupakan salah satu ciri standard telefon utama. Selain itu, pembesar suara ganda yang dimilikinya juga masih mono, alias bukan stereo.

Untuk bateri itu sendiri, OnePlus One dikuasakan oleh bateri Li-Po 3100 mAh. Kapasiti cukup standard untuk spesifikasi yang dimilikinya. Walaupun kita dapat membuka penutup belakang, tetapi bateri ini tertanam dan tidak dapat dilepaskan.

Sianogen

Sekiranya Xiaomi sama dengan MIUI-nya, maka OnePlus One juga dilengkapi dengan Cyanogen. Kedua-dua MIUI dan Cyanogen keduanya tumbuh sebagai ROM khusus. Kini kedua-duanya juga akan 'bersaing' secara langsung dalam bentuk telefon pintar.

Salah satu kelebihan ROM Cyanogen berbanding yang lain adalah bahawa ciri-cirinya sangat 'bersih'. Ya, di Cyanogen anda tidak akan menemui pelbagai jenis bloatware yang tidak berguna yang hanya memerlukan kapasiti memori.

Telefon pintar OnePlus One ini dengan Cyanogen juga telah di-boot dan membuka bootloader. Dengan cara itu anda tidak perlu lagi bersusah payah mengikuti tutorial untuk melakukan rooting dan membuka kunci bootloader kerana semuanya tersedia untuk anda.

Sama seperti MIUI, anda juga dapat memilih pelbagai tema yang ingin anda gunakan dalam ROM Cyanogen ini. Kemas kini sistem juga dilakukan secara berkala untuk menutup pelbagai bug dan masalah yang malangnya di telefon ini.

Kesimpulannya

Dari tinjauan ringkas di atas, dapat disimpulkan bahawa OnePlus One mempunyai kelebihan utama dalam spesifikasi, reka bentuk, dan juga ROM Cyanogen. Kekurangan yang paling ketara adalah kekurangan ciri yang dimilikinya.

Dengan harga Rp 4.5 juta, telefon ini sememangnya jauh lebih murah daripada flagship lain. Walau bagaimanapun, pelbagai ciri belum mampu mengalahkan pesaing. Telefon ini sangat sesuai untuk anda yang mahukan telefon pintar Android unggulan dengan harga yang lebih berpatutan.

Bagaimana? Adakah anda berminat untuk membelinya atau tidak? Semoga kajian mengenai kelebihan dan kekurangan OnePlus One di atas dapat memberikan rujukan untuk anda agar anda tidak keliru dalam membuat keputusan.

Artikel Berkaitan