Cara membuat PIN BBM anda sendiri dengan nombor yang cantik

BBM adalah salah satu aplikasi pesanan paling popular di dunia sekarang. Ramai yang mengatakan bahawa aplikasi BBM telah ditinggalkan oleh pengguna kerana tidak terkalahkan dengan aplikasi lain seperti WhatsApp, Line, dan rakan-rakannya. Tetapi untuk wilayah Indonesia aplikasi ini masih cukup popular di kalangan pengguna telefon pintar.

Sebelum ini, aplikasi BlackBerry Messenger hanya dapat dinikmati oleh pengguna mudah alih Blackberry. Namun, seiring dengan keperluan zaman, aplikasi ini juga akhirnya dirilis untuk OS lain seperti IOS dan Android sehingga pengguna BBM semakin banyak.

Cara kerjanya tidak seperti BBM apabila anda menggunakan telefon bimbit biasa yang memerlukan nombor telefon bimbit rakan atau rakan anda untuk berkomunikasi dengan betul. Sekiranya anda ingin berbual melalui BBM, apa yang diperlukan bukanlah nombor telefon bimbit, tetapi PIN BBM atau hanya boleh dipanggil nombor aplikasi BBM kami.

Tidak hairanlah begitu banyak orang muda hari ini sering bertanya, "berapa banyak PIN BBM anda?" semasa dia bertemu dengan rakan baru. Mereka jarang meminta nombor telefon bimbit kerana mungkin dianggap ketinggalan zaman.

Anda pasti akan mendapat PIN BBM setelah anda mendaftar BlackBerry ID anda. PIN BBM biasanya terdiri daripada 6 hingga 8 digit yang dicampur dengan nombor dan huruf. Susunan PIN dibuat secara automatik oleh sistem BlackBerry sehingga kami tidak dapat mengaturnya sendiri.

Oleh itu, ramai pengguna tidak berpuas hati kerana merasakan PIN BBM mereka tidak bagus atau cantik. PIN BBM yang kurang cantik boleh disebabkan oleh susunan nombor yang sukar dihafal atau sememangnya pengguna BBM ingin membuat pin BBM sesuai dengan susunan nombor yang mereka suka.

Nah, jika anda adalah salah seorang yang mengalami masalah ini, sekarang anda tidak perlu risau lagi. Akan mengkaji semula cara membuat PIN BBM anda sendiri dengan nombor yang cantik dan senang diingat. bagaimana?

Jenis Awalan PIN BBM

cara membuat pin BBM anda sendiri

Ramai orang mahukan PIN BBM yang cantik sehingga mudah dihafal atau hanya mahu PIN kelihatan cantik. Sebenarnya agak sukar untuk menentukan PIN BBM kerana ia dibuat secara rawak oleh BlackBerry.

Tetapi bagi anda yang ingin mencuba, tentu tidak ada salahnya mencuba. Pertama sekali kita harus menentukan adalah kepala atau nombor awal PIN. Ya, kita dapat menentukan nombor awal dengan menggunakan peranti yang sesuai. Inilah senarai:

  • Awalan 2

Untuk mendapatkan PIN BBM dengan awalan 2, maka anda mesti menggunakan telefon pintar BlackBerry yang merupakan SIM GSM jenis tunggal. Awalan 20 dapat diperoleh dari jenis BlackBerry lama yang masih menggunakan roda roda, sementara awalan 21 hingga 29 dapat diperoleh dari siri BlackBerry terbaru yang banyak tersedia hari ini.

  • Awalan 3

PIN BBM dengan awalan 3 yang biasanya anda dapatkan dengan menggunakan telefon pintar BlackBerry yang berjalan di rangkaian CDMA. Selain itu, BlackBerry dual SIM GSM dan CDMA juga akan mendapat 3 awalan ini.

  • Awalan 4

PIN dengan nombor pertama 4 hanya dapat diperoleh menggunakan peranti BlackBerry yang dikeluarkan untuk rangkaian American IDENT. Dengan begitu, PIN BBM secara automatik sukar diperoleh di Indonesia.

  • Awalan 5 dan 7

Untuk mendapatkan PIN BBM dengan awalan 5 dan 7 agak mudah. Sebab anda hanya perlu menggunakan peranti Android, iOS, atau Windows Phone. PIN ini juga tidak melekat secara kekal di telefon bimbit sehingga anda dapat mengubahnya sesuka hati.

Cara membuat PIN BBM baru yang cantik

PIN BBM yang cantik

Sekarang, setelah melihat senarai awalan, sila nyatakan nombor yang anda mahukan. Sekiranya anda mahukan awalan 2 atau 3, anda hanya perlu membeli peranti BlackBerry terkini. Biasanya semasa membeli anda juga boleh memilih PIN BBM dari peranti.

Sementara itu, jika anda mahukan PIN yang dimulai dengan 5 atau 7, cukup muat turun aplikasi BBM ke peranti Android, iOS, atau Windows Phone. Kerana tidak ada batasan jumlah PIN yang dapat anda miliki, anda boleh mengubahnya berkali-kali sehingga anda menemui PIN yang sesuai. Berikut adalah langkah-langkahnya:

1. Sediakan e-mel

Perkara pertama yang mesti dilakukan oleh pengguna yang ingin membuat PIN BBM baru adalah menyediakan e-mel baru yang belum pernah digunakan untuk mendaftarkan ID BlackBerry. Pastikan bahawa e-mel yang anda buat adalah data yang betul dan sah kerana kemudiannya akan digunakan untuk memilih PIN BBM yang sesuai dengan anda.

2. Daftar BlackBerry ID

Setelah anda menyiapkan e-mel, anda boleh segera membuka aplikasi BBM dan mendaftar untuk BlackBerry ID baru. Untuk tutorial mengenai cara mendaftar BlackBerry ID, ikuti tutorial dalam artikel sebelumnya.

3. Lihat hasilnya

Setelah proses pendaftaran selesai, anda akan mendapat PIN BBM baru. Sekiranya anda sudah merasakannya sesuai dengan PIN yang diberikan oleh BlackBerry Messenger, maka anda boleh menggunakan aplikasi BBM secara langsung.

Namun, jika anda masih tidak berpuas hati dengan PIN BBM, lakukan langkah di atas sekali lagi dengan e-mel baru sehingga anda mendapat PIN BBM cantik yang anda cari. Kaedah ini memang agak menyusahkan, tetapi anda boleh melakukannya tanpa kos alias percuma.

Beli PIN BBM yang cantik

PIN BBM yang cantik

Sekiranya anda malas untuk melakukan langkah di atas, maka ada cara lain yang jauh lebih mudah adalah dengan membeli PIN BBM yang cantik. Ya, aplikasi BBM terbaru di Android, iOS, Windows Phone, dan BlackBerry 10 membolehkan anda membuat PIN anda sendiri sesuka hati.

PIN BBM yang anda buat boleh terdiri daripada 6 hingga 8 aksara. Anda boleh membuatnya dengan koleksi angka, huruf, atau gabungan keduanya. Untuk membuat PIN BBM sendiri, anda harus membayar USD 1,99 atau sekitar Rp 25 ribu setiap bulan.

Cara mendapatkannya juga cukup mudah. Pertama sekali muat turun atau kemas kini aplikasi BBM ke versi terkini. Selepas itu, buka Kedai BBM dan beli ciri PIN Khusus. Selain dapat menentukan nombor PIN anda sendiri, anda juga akan mendapat lencana sebagai pengguna premium.

Itulah dua kaedah untuk membuat PIN BBM anda sendiri dengan gabungan nombor yang indah. Sekiranya anda ingin mendapatkannya secara percuma, maka pilih kaedah pertama. Tetapi jika anda tidak mahu bersusah payah, belilah PIN BBM seperti yang dijelaskan dengan cara kedua. Semoga berjaya!