Ini adalah kebaikan dan keburukan Asus Zenfone 5

Asus Zenfone 5 adalah varian telefon pintar Asus yang besar. Telefon pintar ini mempunyai skrin selebar 5 inci. Telefon bimbit yang dilancarkan pada Januari 2014 dan hanya mencuri perhatian di pasaran Indonesia. Kelebihan dan kekurangan Asus Zenfone 5 juga menjadi perbualan dalam beberapa bulan terakhir.

Asus Zenfone 5 menggunakan pemproses Intel yang biasanya digunakan untuk komputer atau komputer riba. Pemproses Intel yang digunakan untuk PC atau desktop menjadikan telefon pintar Asus Zenfone 5 dijangka mempunyai prestasi yang hebat.

Asus merancang telefon ini dengan dapur yang sangat bergaya yang cukup mampu untuk telefon pintar. Pengguna akan merasakan kelajuan akses dan prestasi multitasking yang berjalan dengan baik.

Penampilan reka bentuk Asus Zenfone 5 yang elegan dengan kelajuan Intel Core 2 Ghz pastinya membuat banyak mata memandang ke arah telefon ini. Dengan pembalut warna merah, putih, biru, hitam dan emas, telefon ini tentunya sangat bergaya untuk dijemput untuk bergaya. Bagaimana kelebihan dan kekurangan Asus Zenfone 5 ini? Di sini kami memberikan ulasan untuk anda.

Kelebihan Asus Zenfone 5

Telefon pintar dari Asus ini hadir dengan banyak kelebihan yang menjadikannya sangat popular. Jadi apa kelebihan salah satu telefon pintar terbaik tahun 2015? Berikut adalah senarai lengkap keistimewaannya.

  • Dual SIM

Asus Zenfone 5 dilengkapi dengan kad sim ganda yang sangat popular dengan pengguna di Indonesia. Pengguna juga dapat mengaktifkan dua simkad tersebut secara serentak. Telefon ini juga menyokong rangkaian 3G HSDPA, GPRS dan EDGE. Oleh itu pengguna boleh menggunakan pelbagai sambungan bergantung pada kawasan liputan isyarat simkad mereka.

  • Kualiti terbaik

Layar selebar 5 inci yang dimiliki oleh Zenfone 5 memudahkan pengguna menavigasi layar dan melihat kandungan multimedia yang dapat diakses untuk telefon ini. Untuk ketajaman layar itu sendiri, telefon ini mempunyai resolusi 720 × 1280 piksel atau kepadatan layar 294 ppi.

Layar ini juga dilengkapi dengan teknologi IPS LCD sehingga memaparkan gambar dengan kemas dan sudut tontonannya cukup luas. Tidak ketinggalan layar Zenfone 5 dilengkapi dengan lapisan Corning Gorilla Glass yang menjadikan skrin terlindung dari pelbagai jenis calar.

  • Memori simpanan yang besar

Asus Zenfone 5 mudah alih dilengkapi dengan dua versi memori dalaman, iaitu 8 GB dan 16 GB. Kapasiti cukup mampu menyimpan pelbagai aplikasi dan data. Lebih-lebih lagi, pengguna juga dapat menambahkan ruang penyimpanan dengan slot microSD yang disediakan hingga 32 GB.

  • Ciri lengkap

kelebihan dan kekurangan Asus Zenfone 5

Ciri Asus Zenfone 5 juga merupakan salah satu kelebihan lain. Telefon ini sedang berjalan pada sistem operasi Android 4.3 Jelly Bean, tetapi kini memiliki KitKat Android 4.4 yang dikemas kini. Antara muka ZenUI yang dibawanya juga sangat cantik dan senang digunakan oleh penggunanya.

Satu lagi ciri Zenfone 5 ialah USB OTG yang membolehkan telefon dipasang ke tetikus atau papan kekunci. Di samping itu, ciri-ciri ini juga membolehkan telefon ini membaca data dari flash secara langsung.

Versi terbaru Bluetooth yang dimilikinya juga akan mempercepat pemindahan data. Sekiranya anda seorang pendengar radio yang setia, telefon ini telah dilengkapi dengan ciri radio FM. Hiburan lengkap dalam satu peranti pintar.

Ciri hotspot WiFi di Zenfone 5 memudahkan pengguna mengakses internet. Selain itu pengguna juga dapat berkongsi sambungan internet dengan pengguna lain. Fitur WiFi langsung juga dapat digunakan untuk memindahkan data melalui jaringan WiFi. Walaupun fitur GPS memudahkan pengguna menentukan lokasi dan mencari tempat dengan betul.

  • Harga yang berpatutan

Harga telefon pintar Asus Zenfone 5 cukup berpatutan di pasaran berbanding pesaingnya. Untuk spesifikasi dan kualiti Asus Zenfone 5 di atas, harganya cukup murah untuk telefon bimbit yang ditujukan untuk pasaran kelas bawah. Tetapi harga Asus Zenfone 5 yang murah tidak menghalang kualitinya daripada terus unggul.

Seperti disebutkan di atas, telefon pintar Zenfone 5 mempunyai dua varian iaitu versi 8GB dan 16GB. Kedua-duanya mempunyai perbezaan harga yang berbeza. Untuk siri 8GB berharga Rp 1.6 juta sementara untuk siri 16GB berharga Rp 2 juta.

Kekurangan Asus Zenfone 5

Telefon pintar buatan Asus yang satu ini memang sekilas kelihatan sempurna. Namun, jika dilihat secara lebih terperinci, ponsel ini mempunyai kelemahan kecil yang mungkin mengakibatkan telefon bimbit tidak optimum. Berikut adalah beberapa kekurangan Asus Zenfone 5, yang sering diadukan oleh penggunanya.

  • Bateri kecil

Aduan Asus Zenfone 5 yang paling sering dinyatakan oleh pengguna adalah kapasiti bateri yang rendah. Ya, telefon ini hanya mempunyai bateri 2110 mah. Kapasiti bateri sangat penting dalam menyokong prestasi telefon bimbit, terutama bagi pengguna mudah alih.

Dengan prosesor yang sengit dan RAM yang besar tentunya telefon ini akan menggunakan kuasa bateri yang besar sehingga kuasa bateri diperlukan yang dapat bertahan lama. Malangnya dengan kekuatan ini, Zenfone tidak akan dapat bertahan lama jika digunakan secara berterusan untuk bermain permainan atau melayari internet

  • Saiznya terlalu besar

Zenfone bersaiz 5

Selain dari aspek hayat bateri, kelemahan telefon pintar ini adalah ukuran yang kurang fleksibel jika dimasukkan ke dalam beg. Ukuran telefon pintar 5 inci selesa untuk melihat pelbagai kandungan dan permainan multimedia, tetapi kurang selesa dipegang untuk tangan Indonesia.

Selain itu, telefon ini juga hanya mempunyai nisbah skrin-ke-badan 63%. Maksudnya, sebahagian besar bahagian depan telefon ini kebanyakannya habis oleh bezel. Tetapi untuk masalah reka bentuk ini sebenarnya boleh diperdebatkan kerana ini cenderung untuk membuat keselesaan masing-masing.

  • Kualiti tembakan biasa-biasa saja
Kamera Asus Zenfone 5

Sektor fotografi Zenfone 5 juga menyajikan spesifikasi yang sangat mengagumkan. Telefon ini dilengkapi dengan kamera utama 8 MP dengan resolusi 3264 × 2448 piksel dan dilengkapi dengan fokus automatik dan denyar LED.

Kamera utama juga dilengkapi dengan teknologi ASUS 'PixelMaster dan aperture f / 2.0 yang didakwa dapat mengambil gambar dengan baik dalam keadaan cahaya rendah. Untuk kamera depan, telefon ini menggunakan kamera dengan resolusi 2 MP.

Sekali lagi, walaupun spesifikasi cukup menjanjikan, kualiti tangkapan kamera tidak begitu mengagumkan. Salah satu yang paling menonjol adalah julat dinamik yang buruk yang sering menghasilkan cahaya yang terlalu terang dan gelap yang kurang terang.

  • Prestasi kurang daripada optimum

Siri Zenfone 5 kekal sebagai telefon bimbit kelas menengah yang mempunyai kekuatan yang hebat. Prestasi yang luar biasa tentunya akan memudahkan pengguna ketika menggunakan telefon ini. Prestasi itu datang dari sokongan pemproses dan chipset grafik yang disematkan oleh Asus dalam telefon pintar ini.

Asus Zenfone 5 memiliki landasan dapur dalam bentuk pemproses quad core Intel Z2560 dengan kelajuan 1.6 GHz. Manakala GPU itu sendiri menggunakan PowerVR AGX544mp2. Kapasiti RAM 2GB digunakan untuk Zenfone veris 16GB, sementara kapasiti RAM 1GB digunakan untuk versi 8GB.

Sayangnya, walaupun di atas kertas persembahannya sangat menjanjikan, tetapi pada hakikatnya ia sangat berbeza. Ramai pengguna mengadu masalah ketinggalan ketika bermain tajuk permainan tertentu. Masalah ini biasanya berlaku paling kerap dengan versi RAM 1GB.

Kesimpulannya

Dengan pelbagai kelebihan dan kekurangan Asus Zenfone 5 di atas, tetap mengesyorkannya sebagai salah satu telefon bimbit terbaik dengan julat harga 2 juta. Pesaing utama untuk julat harga hanya berasal dari Motorola Moto G dan juga Xiaomi Redmi Note.

Artikel Berkaitan