Cara menyembunyikan kenalan BBM dalam Suapan Kemas Kini

Apabila bercakap mengenai masalah komunikasi, ia tidak ada habisnya. Sama seperti ketika anda bercakap mengenai telefon bimbit. Telefon bimbit yang pada awalnya hanya dapat digunakan untuk menerima panggilan dan menghantar mesej, kini telefon pintar sekarang dapat dilengkapi dengan aplikasi yang membuatnya dapat digunakan untuk berbagai keperluan.

Salah satu aplikasi mudah alih yang boleh dikatakan menggegarkan dunia teknologi adalah aplikasi BBM. Aplikasi ini tidak hanya dapat dipasang pada telefon pintar BlackBerry Anda, tetapi Anda juga dapat memasangnya di telefon bimbit lain yang canggih, seperti Android, iOS, dan Windows Phone.

BBM atau juga boleh disebut BlackBerry Messenger pada awalnya merupakan aplikasi andalan untuk pengeluar telefon pintar BlackBerry. Dengan aplikasi ini, bukan sahaja berbual yang dapat anda lakukan dengan mudah, tetapi anda dapat mengirim gambar, video atau suara melalui BBM hanya dengan beberapa saat.

Kini aplikasi BBM tidak hanya dapat digunakan pada telefon pintar BlackBerry. Sebabnya, aplikasi ini tersedia di semua sistem operasi mudah alih yang paling popular seperti Android, iOS, dan Windows Phone. Dengan begitu, tidak ada lagi halangan untuk berkomunikasi melalui BBM walaupun telefon bimbit berbeza.

Aplikasi BBM itu sendiri sebenarnya mempunyai cara kerja yang hampir sama dengan telefon bimbit biasa. Apabila anda ingin menghubungi atau berkomunikasi dengan rakan, pasti anda mesti mempunyai kenalan rakan yang akan anda hubungi. Begitu juga ketika anda ingin berbual dengan rakan atau rakan melalui BBM, anda juga perlu mempunyai kenalan BBM rakan anda.

cara menyembunyikan kenalan BBM

Yang membezakannya hanyalah kenalan telefon bimbit yang mengandungi nombor telefon, sedangkan kenalan BBM adalah sejenis PIN yang hanya terdiri dari beberapa digit dan huruf. Anda akan mendapat Pin BBM apabila anda sudah mempunyai atau mendaftar BlackBerry ID.

Cara menyembunyikan kenalan BBM dalam suapan

Dalam aplikasi BBM terdapat satu ciri unik yang disebut feed. Suapan akan memaparkan pelbagai kemas kini dari kenalan BBM yang anda miliki, mulai dari kemas kini status, kemas kini gambar paparan (DP), kemas kini nama kontak, dan pembaruan lagu yang sedang didengarkan.

Walaupun sebilangan daripadanya cukup penting, kadangkala pemilik BBM merasa tidak selesa atau kesal sekiranya ada rakan BBM yang sering mengemas kini statusnya, tetapi kemas kini status dianggap tidak penting. Belum lagi jika anda pening dan BBM berulang kali kedengaran hanya kerana kemas kini rakan anda yang tidak penting, anda pasti akan mengalami buruk.

Sekiranya anda ingin menyembunyikan kemas kini rakan anda yang anda anggap menjengkelkan, anda boleh melakukannya dengan mudah dan cepat. Berikut adalah langkah-langkah seperti yang dipetik dari laman web BlackBerry rasmi:

sembunyikan kemas kini status suapan

  • Buka aplikasi BBM kemudian buka suapan.
  • Cari status rakan anda yang ingin anda sembunyikan.
  • Tekan lama pada status sehingga muncul beberapa pilihan.
  • Pilih pilihan "Sembunyikan" dengan mata di kanan bawah.
  • Pilih pilihan "Semua Suapan" untuk menyembunyikan semua kemas kini atau "Suapan Status" untuk menyembunyikan kemas kini status sahaja.
  • Klik OK.

Kini, status terbaru kenalan rakan anda telah disembunyikan. Jadi, walaupun rakan seratus kali sehari membuat status, anda masih tidak akan mengetahuinya. Sekiranya anda ingin mengembalikan status, ikuti langkah berikut:

  • Buka BBM.
  • Buka menu Tetapan.
  • Pilih pilihan Kenalan dan Suapan yang Disekat
  • Tekan lama pada kenalan yang anda mahu muncul semula sehingga muncul beberapa pilihan.
  • Pilih pilihan "Buang" di kanan bawah.

Sembunyikan Status Lagu

sembunyikan lagu

Lagu status atau "Mendengarkan" adalah salah satu lagu yang paling menjengkelkan, terutama jika selalu muncul dalam suapan. Kaedah di atas sebenarnya boleh digunakan juga untuk menyembunyikan status lagu. Tetapi mesti sangat menyusahkan jika anda harus menyembunyikannya satu persatu dari setiap kenalan.

Nasib baik BBM telah menyediakan ciri khas untuk menyembunyikan kemas kini muzik ini. Yang harus anda lakukan hanyalah membuka menu Tetapan dan kemudian mematikan pilihan "Tunjukkan Apa Yang Dengarkan Orang Lain". Di samping itu, anda juga dapat menyembunyikan lagu apa yang anda dengarkan dengan mematikan pilihan "Tunjukkan Apa yang Saya Dengarkan".

Sembunyikan Kenalan Anda Sendiri

Anda juga boleh melakukan helah untuk menyembunyikan kenalan BBM anda daripada rakan sehingga mereka merasa ingin tahu. Biasanya, pengguna yang sengaja menyembunyikan kenalan BBM mereka adalah mereka yang sedang menyiasat sesuatu, seperti menipu teman lelaki atau memang dia hanya orang biasa.

Cara menyembunyikan kenalan BBM dari rakan anda sangat mudah. Anda hanya perlu memilih watak yang tidak dapat dibaca oleh BBM sehingga ketika rakan melihat kenalan anda, mereka tidak melihat tulisan di nama kenalan anda. Adakah anda ingin mencuba kaedah ini untuk membuat pengguna BBM lain ingin tahu?