Senarai Harga Penala TV untuk Komputer riba dan Android Terbaik

Apa yang anda lakukan apabila terdapat rancangan televisyen menarik yang sedang dalam perjalanan atau di luar rumah? Sekiranya anda mempunyai sambungan internet yang baik, streaming langsung mungkin merupakan pilihan terbaik. Tetapi bagaimana jika tidak ada sambungan internet? Penala TV untuk komputer riba dan Android adalah jawapannya.

Ya, dengan penala TV kita dapat menonton pelbagai siaran televisyen di komputer riba atau telefon pintar dan tablet Android. Selain itu, menonton melalui TV tuner juga boleh dilakukan secara percuma tanpa memerlukan internet dan kos lain. Baiklah, berikut ini akan menyemak senarai penala TV untuk komputer riba dan Android terbaik buat masa ini.

Senarai Harga Penala TV untuk Komputer riba dan Android Terbaik

1. TV TV USB Advance ATV-690

Advance ATV-690 adalah USB stick berbentuk TV yang agak kecil. Kerana bentuknya yang langsing, peranti ini dapat dibawa dengan mudah ke mana sahaja seperti peranti cakera kilat USB.

Penala TV ini boleh dipasang pada komputer riba atau komputer PC. Terdapat alat kawalan jauh supaya anda dapat mengoperasikannya sambil menonton dari jarak jauh. Antena TV mudah alih juga telah disediakan untuk meningkatkan kualiti penerimaan gambar.

Penala TV untuk komputer riba

Di peranti ini juga terdapat slot untuk kabel RCA. Maksudnya, anda boleh menyambungkan Pemain VCD / DVD, PlayStation, dan lain-lain ke komputer riba melalui penala TV ini. dengan ciri-ciri ini, Advance TV Tuner ATV-690 dijual pada kisaran harga Rp 230,000 dan anda boleh membelinya secara dalam talian di pautan ini (sila pasang aplikasi Lazada terlebih dahulu untuk membuka pautan dari telefon pintar).

2. uNiQue USB TV Tuner Star Vision

Peranti penala TV terbaik seterusnya ialah uNiQue USB TV Tuner Star Vision. Peranti ini mempunyai reka bentuk yang cukup unik dengan rongga kecil di sekitar selongsong. Rongga berfungsi sebagai ventilasi yang akan menghilangkan suhu panel di dalam TV tuner.

Penala TV untuk komputer riba ini juga dapat menangkap semua siaran televisyen analog di Indonesia dengan ciri Auto scan. Caranya, pasang pemacu pada komputer riba atau PC, kemudian pilih negara Indonesia, dan akhirnya klik Auto scan. Selepas itu, semua siaran tempatan Indonesia di kawasan anda akan ditangkap.

uNiQue USB TV Tuner Star Vision

Menariknya, penala TV USB ini juga dapat merakam pelbagai rancangan kegemaran anda. Walaupun anda tidak dapat menontonnya, penala TV ini dapat mengatur jadwalnya untuk merakam rancangan televisyen pada jam-jam tertentu secara automatik.

Seperti penala TV luaran yang lain, TV Tuner Star Vision uNiQue juga dilengkapi dengan alat kawalan jauh dan antena mini. Selain itu, peranti ini juga dapat menangkap siaran Radio FM tempatan. Peranti TV tuner ini dijual dengan harga yang sangat murah dengan harga sekitar Rp 200.000 dan dapat dibeli secara dalam talian melalui pautan ini.

3. Gadmei TV Tuner USB Stick 380

Gadmei TV Tuner USB Stick 380

Tidak mahu ditinggalkan oleh pengeluar lain, Gadmei juga mengeluarkan penala TV USB yang cukup dipercayai. Gadmei TV Tuner USB Stick 380 mampu menyajikan pelbagai siaran TV analog tempatan dengan kualiti gambar dan suara yang cukup baik.

Reka bentuk yang dibawanya juga sangat ringkas dan menyerupai peranti flash. Dengan cara itu anda boleh membawa penala Gadmei Tv ini ke mana sahaja dengan praktikal. Penala TV ini juga dapat dipasang pada komputer riba dengan pelbagai sistem operasi seperti Windows XP, Windows 7, dan Windows 8.

Ciri untuk merakam rancangan televisyen juga telah disertakan dalam penala TV ini. Di samping itu terdapat juga port input audio dan video untuk menyambungkannya ke DVD / VCD Player atau PlayStation. Ciri lain dari peranti ini termasuk alat kawalan jauh dan antena TV mudah alih. Harga penala TV untuk komputer riba ini dijual pada harga antara Rp 220.000 dan boleh dibeli secara dalam talian di pautan ini.

4. Penala TV Digital MyGica T230 DVB-T2

Penala TV terbaik seterusnya untuk komputer riba adalah MyGica T230. Sekiranya ketiga-tiga peranti penala TV di atas hanya dapat menangkap siaran analog, maka penala TV yang dibuat oleh MyGica ini sudah boleh memenangi siaran TV digital DVB-T2.

Seperti yang kita ketahui, saat ini di Indonesia ada peralihan dari TV analog ke TV digital dengan sistem DVB-T2. Dengan sistem digital ini, kita tidak akan lagi melihat skrin televisyen dipenuhi semut kerana kualiti penerimaan yang buruk. Semua siaran televisyen akan bersih selagi dapat menerima isyarat dari pemancar.

Pada masa ini di beberapa bandar besar di Indonesia siaran TV digital telah mula disiarkan. Sekarang, untuk menikmati siaran yang jelas, penala TV MyGica T230 dapat menjadi penyelesaiannya. Reka bentuk yang anggun juga memudahkan untuk dibawa ke mana sahaja.

Penala TV Digital MyGica T230 DVB-T2

Ciri terbaik yang dimiliki oleh peranti ini adalah EPG (panduan program elektronik). Dengan EPG, kita dapat melihat jadual stesen televisyen pada hari itu. Di samping itu, terdapat juga fitur pratonton saluran multi-serentak untuk mempratonton banyak saluran secara serentak pada satu skrin.

Sama seperti peranti penala TV lain, MyGica T230 juga merakam rancangan televisyen, rakaman, dan menguruskan jadual rakaman. Tetapi ingat, pastikan anda mempunyai kapasiti cakera keras yang mencukupi untuk menyimpan rakaman siaran.

Menariknya, penala TV komputer riba ini juga boleh disambungkan ke peranti Android dengan bantuan kabel USB semasa dalam perjalanan. Setelah disambungkan, yang harus anda lakukan ialah memuat turun aplikasi PAD TV HD di Play Store untuk menggunakannya. Dengan kelebihan ini, MyGica T230 kini dikeluarkan dengan harga Rp 350.000 dan dapat dibeli secara dalam talian di pautan ini.

5. MyGica Pad TV Tuner DVB-T2 - PT360

Penala TV MyGica Pad DVB-T2 - PT360

Sekiranya MyGica T230 hanya dapat digunakan pada perangkat Android melalui kabel USB OTG, maka penala TV MyGica Pad PT360 dapat disambungkan secara langsung tanpa bantuan kabel. Ya, MyGica Pad PT360 dilengkapi dengan port MicroUSB yang dapat langsung dipasang ke telefon pintar atau tablet Android.

Tetapi sebelum menggunakannya, pastikan peranti Android anda menyokong ciri USB on the Go dan USB Host. Di samping itu, peranti Android ini juga mesti mempunyai sekurang-kurangnya pemproses dwi teras 1 GHz dan sistem operasi Android 4.1 ke atas. Untuk siaran televisyen dengan format video MPEG-4 / H.264, pemproses juga mesti menyokong fungsi NEON.

Di sebalik keperluan banyak spesifikasi, MyGica Pad PT360 tetap menjadi pilihan terbaik untuk menonton televisyen di Android mudah alih. Dengan peranti ini, anda tidak perlu mengeluarkan kredit untuk menonton siaran televisyen streaming di internet.

Penala TV ini juga menyokong siaran televisyen digital DVB-T2 sehingga tidak akan ada siaran seperti TV analog. Terdapat juga ciri EPG yang akan memaparkan jadual acara dari pelbagai stesen televisyen setiap hari.

Ciri-ciri lain yang dimiliki oleh alat penala TV ini sama dengan MyGica T230, seperti penjadualan dan rakaman rancangan televisyen, dan lain-lain. Untuk harganya, MyGica Pad TV Tuner DVB-T2 - PT360 diluncurkan dengan harga sekitar Rp 350.000. Anda boleh membelinya secara dalam talian di pautan ini.

Sekarang itulah senarai harga 5 penala TV untuk komputer riba dan Android terbaik buat masa ini. Sekarang anda boleh menonton televisyen di mana sahaja tanpa perlu risau. Sementara itu, jika anda ingin menonton rancangan televisyen melalui live streaming, baca tutorial dalam artikel ini.

Artikel Berkaitan