Tutorial Menggabungkan Video Menggunakan VivaVideo

Dalam artikel sebelumnya, dibincangkan tutorial penyuntingan video menggunakan aplikasi VivaVideo pada Android. Kali ini, kita akan lebih mendalam mengedit video dengan menggabungkan lebih dari dua video menggunakan aplikasi VivaVideo.

Dengan menggabungkan beberapa video menjadi video, menjadikan video itu tidak monoton. Di samping itu, ia akan memberikan tutorial bagaimana menambahkan kesan yang indah untuk menjadikan video lebih menarik dan berbeza dari yang lain. Berikut adalah beberapa langkah:

Sediakan beberapa video

Untuk peringkat pertama sebelum menggabungkan video menjadi hanya satu video, anda mesti menyiapkan video yang ingin anda gunakan. Masukkan ke dalam folder yang sama untuk memudahkan anda ketika anda ingin memasukkan video ke dalam aplikasi VivaVideo.

Siapkan konsep

Sebenarnya ini adalah langkah pilihan. Anda boleh membuat konsep terlebih dahulu atau tidak membuat konsep. Kelebihan membuat konsep terlebih dahulu, anda boleh membuat video seperti membuat papan cerita menggunakan gambar dan foto.

Namun, perbezaannya ialah anda membuat papan cerita bukan dari beberapa gambar / foto tetapi anda membuatnya dari beberapa video. Kali ini akan memberi contoh dengan konsep romantik comel.

Masukkan aplikasi VivaVideo

1

Langkah seterusnya setelah anda menyiapkan sejumlah video dan menyiapkan konsep untuk video anda, anda mesti memasukkan aplikasi VivaVideo. Seperti biasa, anda akan berhadapan dengan dua pilihan menu iaitu "edit" dan "tayangan slaid."

Kerana di sini akan membuat video dengan menggabungkan beberapa video, kemudian pilih menu "edit". Menu "edit" adalah menu untuk mengedit video, sementara menu "tayangan gambar" biasanya digunakan untuk membuat papan cerita dengan bergantung pada berbagai gambar atau foto.

Pilih dan masukkan video

Setelah memilih beberapa video, cari folder khas yang menyimpan beberapa video yang ingin anda gabungkan untuk membuat video. Selepas itu, pilih video mengikut urutan mengikut urutan yang anda mahukan.

Sekiranya anda ingin memaparkan video yang comel untuk pandangan pertama, video pertama yang dipilih adalah video yang comel. Begitu juga, kerana apabila anda memilih video bermula dari video 1, video 2, dan seterusnya, gabungan video yang pertama kali dipaparkan adalah mengikut urutan di mana anda memilih video tersebut.

2

Sekiranya tutorial penyuntingan video sebelumnya hanya satu video dan ditandai dengan "1 klip" sahaja kali ini anda boleh memasukkan lebih dari satu video. Perhatikan di sebelah kiri terdapat prasasti kecil yang menunjukkan berapa banyak video yang anda masukkan. Kali ini termasuk 10 video, ia akan menunjukkan maklumat "10 klip."

Setelah selesai dan cukup untuk memilih video yang anda mahukan, tekan butang "selesai" di sebelah kanan. Menggabungkan video / membuat papan cerita menggunakan video tidak seperti membuat papan cerita menggunakan gambar yang boleh ditetapkan dalam jangka masa.

Jadi, anda tidak dapat menyesuaikan kelajuan video. Anda tidak boleh memperlahankan atau mempercepat jangka masa video seperti membuat papan cerita menggunakan gambar, tayangan slaid.

Pilih dan tambah tema

Setelah anda mengklik "selesai" setelah selesai memilih beberapa video, langkah seterusnya adalah memilih dan menambahkan tema agar video anda kelihatan lebih menarik. Terdapat beberapa tema menarik ditambah dengan muzik lalai dari VivaVideo.

Anda harus tahu, jika tema tersebut mempunyai simbol "gembok" itu bermaksud anda tidak boleh menggunakan tema dengan menggunakan aplikasi VivaVideo secara percuma. Untuk menggunakan tema terkunci, anda mesti menggunakan aplikasi VivaVideo Pro atau aplikasi berbayar.

Selain simbol gembok, ada juga simbol "anak panah ke bawah" yang bermaksud anda boleh menggunakan tema, tetapi anda mesti memuat turun temanya terlebih dahulu. Cara memuat turunnya juga mudah, klik pada simbol "panah bawah" maka tema akan dimuat secara automatik.

Sekiranya anda tidak menemui simbol pada tema, itu bermakna anda boleh menggunakan tema tersebut secara percuma dan tidak perlu memuat turun. Sekarang, pilih tema untuk video anda. Apabila anda telah memilih tema, warna oren akan muncul pada tema yang anda pilih.

Di samping itu, anda boleh memeriksa sama ada tema itu sesuai atau tidak untuk "memainkan" video anda. Cari tema yang paling sesuai dengan video anda dan juga konsep video anda.

Edit muzik atau suara belakang

Mungkin dalam beberapa video anda mempunyai muzik atau suara atau lagu. Untuk menghilangkan dan mengedit bunyi baik dalam video asal anda dan dari tema lalai, anda boleh memilih menu di tengah-tengah menu "muzik".

  • Mengeluarkan suara dari video asal

Anda boleh mengeluarkan suara dari video asal anda dengan menekan simbol "audio on" di sebelah kiri. Tekan simbol sehingga tanda silang muncul di simbol audio dan pemberitahuan akan muncul di bahagian atas "audio asli dalam video dimatikan."

4

Untuk menghidupkan suara pada video asal anda, kemudian tekan simbol audio sekali lagi sehingga tanda silang hilang. Dalam aplikasi VivaVideo ini tidak dapat menghilangkan beberapa atau hanya satu suara dalam video tertentu.

Ini bermaksud anda tidak dapat mematikan suara untuk video tertentu dan menghidupkan beberapa suara yang terdapat pada video pilihan anda. Aplikasi ini hanya dapat menghilangkan keseluruhan muzik atau suara yang terdapat pada video asal.

  • Menghilangkan bunyi tema lalai

5

Seperti yang anda ketahui sebelumnya ketika anda memilih tema untuk video anda, akan ada suara atau muzik lalai dari tema tersebut. Sekiranya anda merasa tidak sesuai dengan muzik lalai, anda boleh menghapusnya dengan menekan butang simbol "tong sampah" di sudut kanan bawah. Setelah anda menekan butang, muzik dari tema lalai akan hilang.

  • Tambah muzik

6

Setelah anda mengeluarkan semua suara, baik dari suara tema lalai atau suara dari video asal anda, rasanya tidak lengkap jika video tersebut tidak mempunyai muzik. Oleh itu, tambahkan muzik di telefon bimbit anda. Tekan "ketuk untuk menambah muzik."

7

Selepas itu pilih menu "perpustakaan saya". Kemudian anda memilih lagu atau muzik yang dapat disesuaikan dengan tema video yang akan anda buat. Oleh kerana ia membawa tema romantis yang comel , maka di sini adalah memilih lagu yang romantis dan kelihatan comel juga.

Anda boleh menyesuaikan bahagian muzik yang ingin anda tampilkan pada video anda dengan menggeser dua blok putih yang mengelilingi barisan muzik. Setelah anda selesai mengaturnya dan sesuai dengan pilihan muzik, anda dapat menekan butang "tambah" di sebelah kanan.

Tambahkan teks dan dialog

Bukan hanya dalam membuat papan cerita bergambar yang dapat menambahkan teks. Anda juga boleh menambahkan teks dan dialog ke papan cerita video gabungan anda sendiri. Pertama pilih menu "edit" yang dilambangkan dengan gunting.

  • Buat teks

8

Kemudian pilih ciri "teks". Selepas itu, tekan huruf "T +" di tengah untuk menambahkan teks yang anda mahukan. Anda boleh membuat teks biasa atau dialog. Untuk membuat teks biasa adalah ciri paling kiri dengan simbol "T" dalam bulatan. Anda juga boleh menukar fon teks menggunakan ciri "Aa" di tengah.

9

Kali ini akan membuat teks dengan fon yang disediakan oleh aplikasi VivaVideo. Mula-mula klik pada simbol "Aa" sebagai simbol fon, dan kemudian tatal ke bawah untuk memilih fon yang akan anda gunakan. Kemudian kotak dengan garis putus-putus oren akan muncul yang bertuliskan "Teks anda di sini." Klik pada bahagian itu.

10

Kemudian arahan akan muncul untuk menulis teks. Tulis teks mengikut keinginan anda kemudian klik "OK." Anda boleh menggeser dan menukar warna teks. Untuk memindahkannya, seret kotak dengan garis putus oren. Dan untuk menukar warna tekan ciri dengan simbol "cat" dan ubah warnanya mengikut citarasa anda.

11

Setelah selesai memilih warna dan menukar teks, klik "senarai semak" di sudut kanan atas. Sesuaikan masa penampilan teks dengan mengalihkan garis putih pada bar video yang berjalan. Bar video berjalan oren menunjukkan bahawa teks akan muncul hanya pada bahagian yang dipenuhi oren.

Setelah anda menentukan masa, klik "senarai semak" di bahagian bawah dan atas, kemudian anda selesai menambahkan satu teks ke video anda. Lakukan perkara yang sama untuk menambahkan teks yang anda mahukan dalam video anda.

  • Tambah dialog

Untuk menambahkan dialog mempunyai langkah yang sama dengan menambahkan teks sebelumnya. Cuma anda memilih ciri "dialog". VivaVideo menyediakan pelbagai dialog menarik untuk meningkatkan video anda. Pilih satu dan tekan pada dialog yang muncul.

12

Kemudian tulis teks yang anda mahukan. Kemudian anda klik "ok" dan tetapkan masa dialog ketika anda menetapkan masa teks sebelumnya muncul. Jangan lupa tekan tanda "senarai semak".

Sekiranya anda merasa kekurangan, anda boleh menambahkan dialog dan teks sebanyak yang anda mahukan dengan mengikuti langkah yang sama seperti sebelumnya.

Tambahkan pelekat

13

Untuk menjadikannya lebih menarik, anda boleh menambahkan pelekat pada video anda. Untuk menambah pelekat mempunyai langkah yang sama dengan menambahkan teks dan dialog. Pilih menu "edit" kemudian pilih ciri "pelekat".

14

Klik simbol "gambar +" di tengah dan terdapat pelbagai jenis pelekat. Harap maklum jika anda mendapat tanda "anak panah ke bawah" bermaksud anda mesti memuat turun pelekat terlebih dahulu. Pilih pelekat yang ingin anda tambahkan, geser dan letakkan mengikut keinginan anda kemudian tekan "senarai semak" apabila selesai.

Simpan dan kongsi

15

Pada tahap ini, ini bermakna anda telah selesai membuat video dari menggabungkan beberapa video. Tekan butang "kongsi" di sudut kanan atas kemudian pilih "eksport ke galeri" kemudian biarkan video anda dieksport dan biarkan selama beberapa minit.

16

Untuk berkongsi video ke media sosial anda, anda boleh mengklik salah satu media sosial yang ingin anda gunakan yang tersenarai di VivaVideo.

Itulah beberapa langkah dan cara membuat video daripada menggabungkan beberapa video. Mudah kan? Ini dia!