Cara menghapus aplikasi lalai Android yang menjengkelkan

Semasa kita membeli peranti Android baru, biasanya di dalamnya sudah ada banyak aplikasi. Sebilangan aplikasi ini sangat berguna, tetapi selebihnya biasanya tidak berguna malah cenderung menjengkelkan. Masalahnya adalah, cara menghapus aplikasi Android lalai tidak semudah cara mencopot pemasangan aplikasi Android biasa.

Pelbagai aplikasi biasanya sudah "terkunci" dalam sistem sehingga kita tidak dapat menghapusnya. Ini tentunya sangat merugikan kerana ia hanya akan membuang kapasiti memori, terutamanya jika memori pada Android kita cukup kecil dan terhad.

Bukan itu sahaja, pelbagai aplikasi lalai juga biasanya aktif secara automatik ketika Android dihidupkan. Sekiranya demikian, aplikasi ini akan menggunakan kuasa bateri secara automatik walaupun kita tidak menggunakannya.

Jadi kali ini ia akan mengkaji beberapa cara untuk membuang aplikasi lalai Android alias bloatware yang sangat menjengkelkan. Petua yang dikaji di sini boleh digunakan untuk peranti Android yang belum atau belum di-root.

Cara membuang Aplikasi Lalai Android tanpa Root

Cara pertama adalah membuang aplikasi cloud Android tanpa root. Seperti apa cara ini? Lihat langkah-langkah berikut.

1. Nyahpasang Aplikasi

Tidak perlu repot-repot  rooting  Android anda, artikel ini sekarang banyak aplikasi lalai yang dapat dinyahpasang secara langsung. Di sini kita akan menunjukkan cara menggunakan telefon bimbit Lenovo, langkah-langkah berikut untuk  menyahpasang  aplikasi lalai tanpa root:

  • Masukkan ciri "Tetapan" kemudian klik dan pilih pada menu "Aplikasi"

1

  • Selepas itu, anda boleh memilih aplikasi lalai yang ingin anda pasang secara langsung. Harap maklum, ada beberapa aplikasi lalai yang tidak dapat dicopot pemasangannya, misalnya  jam, pengurus kontak, perkhidmatan peranti,  dan lain-lain. Anda boleh menyahpasang aplikasi yang mempunyai simbol "kotak" di sebelah kanan. Sekiranya anda menjumpai simbol, segera klik / senarai semak.

2

  • Selanjutnya, anda hanya boleh mengklik "Nyahpasang" pada aplikasi.

3

Kaedah ini boleh digunakan oleh mana-mana peranti Android. Walaupun mempunyai jenama Android HP yang berbeza, konsep  menyahpasang  aplikasi lalai tetap sama.

2. Lumpuhkan Aplikasi

cara memadam aplikasi Android lalai

Sebenarnya cara menghapus aplikasi Android lalai adalah yang terbaik dengan melakukan rooting terlebih dahulu. Tetapi jika anda tidak mahu mengambil risiko kerosakan dan banyak lagi, maka anda boleh mengikuti helah berikut.

Dengan muslihat ini, anda boleh mematikan atau mematikan aplikasi lalai. Untuk melakukan ini, buka menu Tetapan, pilih pilihan Aplikasi, kemudian geser ke kanan hingga tab Semua kategori muncul. Langkah-langkah ini mungkin berbeza untuk setiap peranti, jadi anda harus menyesuaikannya mengikut setiap peranti.

Di sana, cari aplikasi lalai yang anda mahu menghentikan aktivitinya. Pilih aplikasi kemudian klik butang "Lumpuhkan". Anda akan diberi mesej amaran untuk tidak mematikan aplikasi penting. Sekiranya anda pasti, klik OK.

Ingat, tidak semua aplikasi lalai dapat dinonaktifkan sesuka hati. Kerana ada beberapa aplikasi penting yang tidak boleh dilumpuhkan seperti aplikasi kontak, telefon, SMS, dan lain-lain. Oleh itu, pastikan aplikasi yang anda lumpuhkan memang tidak diperlukan.

Setelah proses ini selesai, pelbagai aplikasi lalai tidak akan aktif lagi. Dengan cara itu mereka tidak akan mengambil bahagian dalam penggunaan tenaga bateri seperti sebelumnya. Walau bagaimanapun, aplikasi akan tetap ada di Android anda sehingga kapasiti memori anda tetap tidak meningkat.

Sekiranya anda ingin mengaktifkan semula pelbagai aplikasi lalai, maka caranya juga mudah. Ikuti langkah-langkah di atas kemudian klik butang "Aktifkan" untuk mengaktifkannya semula. Pelbagai aplikasi ini juga akan kembali aktif jika anda melakukan reset kilang.

Cara membuang Aplikasi Lalai Android setelah di-root

Cara seterusnya adalah menghapus aplikasi setelah di-root. Perlu diketahui, helah yang dijelaskan sebelumnya sangat berguna jika anda hanya ingin menjimatkan penggunaan bateri. Namun, jika anda ingin menyingkirkan aplikasi lalai untuk meningkatkan kapasiti memori, maka anda mesti melakukan rooting terlebih dahulu.

Setelah melakukan rooting, ada banyak cara untuk menyingkirkan aplikasi Android lalai. Antaranya adalah dengan memasang ROM khusus atau dengan menggunakan beberapa aplikasi untuk menyahpasang aplikasi Android lalai.

  • Penjelajah Root

peneroka akar

Root Explorer adalah aplikasi yang mesti ada jika peranti Android anda telah di-root. Aplikasi ini tidak jauh berbeza dengan aplikasi penjelajah fail lain, tetapi Root Explorer dapat membuka dan mengedit dan menghapus pelbagai fail yang terdapat dalam sistem Android.

Cara menghapus aplikasi Android lalai dengan root explorer sangat mudah. Buka Root Explorer terlebih dahulu kemudian klik butang "Mount as R / W" di sudut kanan atas. Pastikan kedudukan berada di alias "R / W" alias baca dan tulis dan bukan "R / O" aka raed sahaja.

Selepas itu, buka folder sistem> aplikasi. Di sana anda akan melihat pelbagai aplikasi lalai yang tersimpan di sistem Android. Pilih salah satu aplikasi ini, tekan dan tahan, kemudian klik hapus. Selepas itu aplikasi lalai akan dihapus secara automatik.

Tetapi ingat, anda benar-benar perlu tahu aplikasi yang dihapus bukanlah aplikasi penting untuk Android. Kerana jika anda menghapus yang salah, mungkin peranti Android anda tidak akan berjalan seperti biasa atau bahkan bootloop.

  • Penjelajah ES

es explorer

Sama seperti Root Explorer, ES Explorer juga merupakan aplikasi penjelajah fail yang dapat mengakses dan mengubah fail sistem. Bezanya, ES Explorer ini hadir dengan penampilan yang lebih mesra dan juga dilengkapi dengan ciri-ciri yang lebih lengkap.

Untuk menggunakan ES Explorer ini, anda mesti membenarkan akses root terlebih dahulu. Selepas itu, yang perlu anda lakukan ialah mencari dan memilih aplikasi yang ingin anda hapus seperti langkah-langkah di atas. Aplikasi ES Explorer ini juga boleh dimuat turun secara percuma di Google Play Store.

  • Pautan2SD

cara menggunakan Link2SD

Selain dapat digunakan untuk memindahkan aplikasi ke kartu SD, Anda juga dapat menggunakan Link2SD untuk menghapus berbagai jenis bloatware yang tidak berguna. Cara menghapus aplikasi Android lalai dengan Link2SD juga sangat mudah.

Pertama sekali, pasang aplikasi Link2SD dengan mengikuti tutorial dalam artikel ini. Selepas itu, pilih aplikasi yang ingin anda hapuskan. Klik butang "Tindakan" kemudian pilih pilihan nyahpasang. Sekiranya halaman amaran muncul, klik OK untuk meneruskan. Proses penyingkiran kemudian akan diteruskan dengan segera.

  • Sandaran Titanium

Titanium Backup juga merupakan salah satu aplikasi yang mesti dijumpai pada peranti Android yang di-rooting. Aplikasi ini boleh dikatakan Swiss Knife untuk Android kerana mempunyai banyak ciri yang sangat berguna.

Salah satunya adalah kemampuan untuk menghapus aplikasi Android lalai atau aplikasi yang terdapat dalam sistem. Caranya juga cukup mudah di mana anda hanya perlu membuka aplikasi sandaran Titanium ini kemudian memilih aplikasi yang ingin anda hapus.

Setelah dipilih, tekan dan tahan aplikasi kemudian pilih pilihan hapus atau hapus pemasangan. Selepas itu aplikasi akan segera hilang dari peranti Android anda. Selain menghapus, Titanium Backup juga dapat digunakan untuk menyelesaikan cadangan dan memulihkan aplikasi Android.

  • ROM tersuai

Pemasang CyanogenMod

Sekiranya anda tidak mahu menggunakan pelbagai aplikasi ini, maka penyelesaian lain adalah memasang ROM khusus. Pada masa ini banyak ROM tersuai tersedia tanpa bloatware sama sekali. ROM tersuai dibuat oleh komuniti dan beberapa dibuat oleh individu.

Salah satu ROM khusus yang disyorkan dan digunakan secara meluas hari ini adalah Cyanogenmod. Seperti yang kita ketahui, Cyanogenmod pada masa ini mempunyai banyak komuniti penyokong sehingga ROM khusus ini tersedia untuk hampir semua jenis Android. Dengan cara itu, anda juga dapat dengan mudah bertanya kepada pengguna lain jika ada masalah pada perangkat Android yang anda gunakan.

Sekarang itulah pelbagai cara untuk menghapus aplikasi Android lalai yang boleh anda gunakan. Dengan mengeluarkannya, anda dapat menjimatkan bateri sambil menambah ruang simpanan dalam memori dalaman. Baca artikel ini untuk lebih banyak petua penjimatan bateri dan artikel ini untuk petua meningkatkan memori dalaman.