2 Supercopy dan Replika Samsung Galaxy Note 4 yang serupa dan serupa

Bagi orang Indonesia, istilah replika telefon pintar atau supercopy pastinya tidak asing lagi. Kerana pada masa ini banyak replika telefon dari berbagai jenama terkenal tersebar di pasaran, mulai dari replika Samsung Galaxy Note 4, Samsung Galaxy S5, iPad, hingga iPhone 6.

Kehadiran pelbagai replika tentunya bukan tanpa sebab. Ramai pengguna membelinya kerana mereka tidak dapat membeli peranti asal. Dengan hanya membeli alat replika, mereka dapat kelihatan bergaya kerana dalam reka bentuk luaran hampir tidak ada perbezaan dengan peranti asalnya.

Ya, walaupun berbagai ponsel replika ini tidak memiliki kejelasan dari segi jaminan atau servis, mereka masih laku di Indonesia. Harganya murah dan spesifikasi menggoda juga tarikan lain. Walaupun sebenarnya bukan sebilangan kecil telefon bimbit yang spesifikasinya tidak sesuai dengan nama penjual.

Bagi pengguna yang berminat membelinya tentu tidak menjadi masalah. Tetapi masalah akan timbul sekiranya penjual menipu pengguna yang ingin membeli peranti asal. Ya, saat ini terdapat banyak penipuan kepada pengguna dengan menggunakan replika atau supercopy phone.

Jadi kali ini, kali ini saya akan mengulas beberapa jenis replika Samsung Galaxy Note 4 yang banyak beredar di pasaran. Di satu pihak, maklumat ini diharapkan dapat membantu pengguna yang ingin membeli telefon replika terbaik yang ada sekarang.

Sedangkan di sisi lain, maklumat ini dapat dijadikan rujukan bagi pengguna yang ingin membeli peranti asli agar tidak ditipu dengan alat replika dan supercopy. Berikut adalah senarai supercopy Samsung Galaxy Note 4 yang paling sahih.

2 Supercopy dan Replika Samsung Galaxy Note 4 yang serupa dan serupa

1. HDC Galaxy Note 4

replika Samsung Galaxy Note 4

Bukan rahsia lagi bahawa HDC adalah salah satu pengeluar telefon bimbit replika terbesar yang ada sekarang. mereka tidak pernah malu untuk memaparkan telefon bimbit replika yang dibuat di laman web rasmi mereka, termasuk replika HDC Galaxy Note 4.

HDC Galaxy Note 4 hadir dengan tampilan dan reka bentuk yang sangat mirip dengan Samsung Galaxy Note 4. Phablet ini dilengkapi dengan skrin 5,7 inci dengan antara muka gaya Samsung TouchWiz. Sekiranya anda membuka maklumat dalam sistem, spesifikasinya sama seperti yang asli.

Sebenarnya, spesifikasi HDC Galaxy Note 4 jauh di bawah peranti asal. Ya, telefon ini hanya membawa pemproses 1.2 GHz Dual Core 1.2 GHz MediaTek MTK6572 dengan RAM 1GB. Jauh berbeza dengan peranti asal yang mempunyai RAM 3GB.

Untuk kamera, peranti ini membawa kamera belakang dengan resolusi 5MP dan kamera depan 1.3MP. Baterinya mempunyai kapasiti 2300 mAh yang dapat digunakan selama 4 jam waktu bicara.

Sistem operasi yang digunakannya ialah Android 4.4.2 KitKat. Untuk memori dalaman terdapat versi 4GB dan 8GB. Fitur Air Gesture Control juga telah disematkan sehingga membuatnya sangat mirip dengan Samsung Galaxy Note 4. Untuk harganya, HDC Galaxy Note 4 dijual mulai dari Rp 1.5 juta.

2. Goofon N4

supercopy goophone n4

Tidak mahu dikalahkan oleh HDC, Goophone juga mengeluarkan phablet replika Samsung Galaxy Note 4 dengan nama Goophone N4. Sama seperti telefon replika lain, Goophone N4 juga menampilkan reka bentuk dan penampilan yang serupa dengan phablet Samsung.

Spesifikasi yang dibawanya jelas tidak sama dengan Samsung Galaxy Note 4, tetapi masih lebih baik daripada replika HDC yang dibuat di atas. Ya, telefon ini menyajikan skrin 5,7 inci dengan resolusi HD 720p (720 x 1280 piksel).

Untuk pacu dapur, Goophone N4 membawa pemproses MediaTek MT6592 1.7GHz Octa-Core dengan RAM 2GB. Kamera belakang juga cukup mampu dengan resolusi 13 MP. Sementara kamera depan mempunyai resolusi 5 megapiksel.

Baterinya juga cukup besar dengan kapasiti 3200 mAh. Kapasiti ini dianggap cukup baik untuk menyokong sistem Dual SIM yang dimilikinya. Bagi penyimpanan dan aplikasi data, phablet ini telah menyimpan memori dalaman 16 GB di dalamnya. Kapasiti itu juga masih boleh ditambah melalui slot MicroSD.

Untuk sistem operasi, GooPhone N4 berjalan pada sistem operasi Android 4.4 KitKat dengan paparan TouchWiz gaya Samsung. Oleh kerana spesifikasi lebih baik, harga telefon ini juga lebih mahal berbanding dengan replika yang dibuat oleh HDC. Pada masa ini GooPhone N4 dijual mulai dari Rp 2 juta.

Replika Samsung Galaxy Note 4 yang lain

Sebagai tambahan kepada dua alat replika di atas, tentunya masih terdapat banyak alat replika lain di pasaran. Pelbagai alat replika mempunyai ciri dan kelebihan masing-masing, baik dari segi reka bentuk, spesifikasi, atau ciri.

Selain meniru tampilannya, beberapa replika dan supercopy Galaxy Note 4 juga mempunyai jenama Samsung. Ada yang menggunakan nama Samsang, Samsong, hingga Sumsang. Yang jelas ialah nama-nama ini menggunakan logo yang serupa sehingga kadang-kadang kita tidak menyedarinya jika kita tidak memperhatikan.

Walaupun hampir semua replika Galaxy Note 4 membawa layar 5,7 inci, ada juga yang membawa ukuran layar yang lebih kecil, seperti 5.5 inci atau bahkan hanya 5 inci. Walaupun begitu, biasanya mereka masih memasukkan ukuran 5.7 inci dalam maklumat spesifikasi.

Sekarang bagi anda yang berminat membeli pelbagai replika, jangan terpedaya dengan spesifikasi maklumat yang ditawarkan oleh penjual. Sebab banyak supercopy Galaxy Note 4 bahawa sistem telah diubah sehingga memaparkan spesifikasi yang tidak sesuai dengan perkakasannya.

Pastikan spesifikasi yang ditunjukkan sama dengan perkakasan. Walaupun tidak, pastikan anda mengetahui atau diberitahu dengan tepat apa spesifikasi sebenarnya. Cuba dulu pelbagai telefon replika sebelum membelinya.

Bagi anda yang ingin membeli Galaxy Note 4 yang asli, jangan pernah tergoda dengan daya tarikan pasar gelap (BM) atau bebas cukai kerana berasal dari Batam. Walaupun murah, kami tidak akan mendapat jaminan dan banyak lagi. Bahkan mungkin mereka menjualnya hanya telefon bimbit replika.

Oleh itu, selalu beli di kedai atau kaunter yang menjualnya secara rasmi agar anda tidak tertipu untuk membeli replika Samsung Galaxy Note 4. Selain Note 4, masih banyak replika telefon bimbit lain di pasaran. Sekiranya anda ingin mengetahui replika Galaxy S5, sila baca artikel ini. Mengenai replika iPhone 6, sila baca artikel ini.

Artikel Berkaitan