Ini adalah 6 Supercopy Asli dan Replika iPhone 6 yang Paling Mirip

Pada masa ini, replika atau supercopy sangat banyak dijual di Indonesia. Bukan sahaja telefon Android. Telefon bimbit dengan sistem operasi lain juga mula muncul. Salah satu yang paling diminati akhir-akhir ini adalah replika iPhone 6.

iPhone 6 adalah kapal induk terbaru dari Apple, yang dilancarkan pada bulan September 2014 yang lalu. Dengan harga yang mahal, tentu tidak banyak pengguna di Indonesia yang mampu membelinya. Oleh itu, pada akhirnya banyak yang memilih untuk membeli supercopy atau hanya versi replika.

Baiklah kali ini saya akan mengulas 6 peranti supercopy iPhone 6 yang sangat serupa dengan yang asli. Persamaannya merangkumi reka bentuk, penampilan antara muka, dan beberapa ciri-cirinya. Tetapi tentu saja tidak ada yang mempunyai spesifikasi yang sama. Apa benda itu?

Ini adalah 6 Supercopy Asli dan Replika iPhone 6 yang Paling Mirip

1. Goophone i6S

Goophone i6S boleh dipanggil replika iPhone 6 yang paling serupa sekarang ini. jika anda hanya melihat reka bentuk dari depan, anda akan sukar untuk mencari perbezaan antara telefon ini dan yang asal. Tetapi jika anda membalikkannya, maka anda akan menyedarinya kerana tidak ada logo Apple di bahagian belakang.

replika gofon iphone 6

Untuk spesifikasi perniagaan, Goophone i6S dilengkapi dengan layar IPS 4,7 inci dengan resolusi 480 x 854 piksel. Pemproses menggunakan MediaTek MT6572 dwi-teras. Malangnya, telefon ini hanya dilengkapi dengan RAM 512 MB sehingga tidak dapat membuka pelbagai aplikasi.

Untuk menyimpan data dan aplikasi, telefon ini juga hanya dilengkapi dengan memori dalaman 4GB. Spesifikasi lain yang ditawarkannya termasuk kamera utama 5MP dan bateri 1800 mAh. Dengan spesifikasi ini, Goophone i6S dijual mulai dari Rp 1,2 juta.

2. Blackview Ultra A6

Blackview Ultra A6

Supercopy iPhone seterusnya adalah Blackview Ultra A6. Dari segi reka bentuk, telefon ini agak serupa dengan telefon bimbit asal Apple. Tetapi jika anda memperhatikan lebih terperinci, beberapa butang di sebelahnya tidak sama dengan penempatan. Selain itu, butang Laman Utama di bahagian bawah skrin juga kelihatan berbeza dari yang asal.

Menariknya, telefon ini dilengkapi dengan pelancar yang serupa dengan paparan iOS. Sekiranya anda melihatnya secara sepintas lalu, pasti tidak ada yang menyangka jika telefon Blackview Ultra A6 ini hanyalah replika atau supercopy iPhone 6 yang asal.

Dari segi spesifikasi, telefon ini mempunyai skrin 4,7 inci dengan resolusi HD 720p. Prestasinya juga cukup baik berkat pemproses MT6582 quad-core 1.3GHz dan RAM 1GB. Memori dalamannya berkapasiti 8GB dan dapat ditambahkan melalui slot MicroSD.

Kamera yang dimilikinya juga cukup bagus dengan resolusi 8MP untuk kamera utama, dan 2MP untuk kamera selfie. Sistem operasi? Sudah tentu bukan Apple iOS 8. Blackview Ultra A6 berjalan pada sistem operasi Android 4.4.2 KitKat yang disokong dengan kapasiti bateri 2200 mAh. Untuk harganya, telefon ini dikeluarkan mulai dari harga Rp 1,3 juta.

3. Dakele Big Cola 3

Anda pasti akan tersenyum sedikit apabila melihat jenama telefon replika iPhone 6. Ya, nama Dakele Big Cola 3 mengingatkan kita kepada salah satu jenama minuman ringan tempatan di Indonesia. Sekiranya minuman ringan itu berjenama seperti minuman dari Amerika, maka telefon ini juga berjenama.

Dakele Big Cola 3 hadir dengan cara yang serupa dengan iPhone 6. Hampir semua sisi reka bentuk dibuat serupa dengan telefon bimbit Apple. Perbezaan yang paling mencolok hanya terletak pada ketiadaan toggle mute dan juga penambahan slot MicroSD di sebelah.

Untuk spesifikasi, Dakele Big Cola 3 membawa spesifikasi yang cukup sengit berbanding telefon replika lain. Di sektor dapur, landasan mudah alih ini membawa pemproses 64-bit MediaTek MT6752 octa-core 1.7GHz dengan RAM 3GB yang cukup besar.

Menariknya, telefon ini dilengkapi dengan skrin 5 inci yang berbeza dengan iPhone 6 yang hanya mempunyai skrin 4.7 inci. Walaupun begitu, skrin ini mempunyai resolusi Full HD 1080p dan dilapisi dengan lapisan kaca safir.

Dakele Big Cola 3

Untuk memori dalaman, kapasiti simpanan 16GB tersedia. Kapasiti itu masih boleh ditingkatkan lagi dengan MicroSD hingga 128GB. Dengan spesifikasi yang luar biasa ini, Dakele Big Cola 3 bermula dari Rp. 2.2 juta.

4. Texet iX-maxi

Texet iX-maxi adalah telefon bimbit supercopy iPhone 6 dari Rusia. Walaupun reka bentuknya sangat serupa, namun spesifikasi perkakasannya tidak dapat dibandingkan dengan iPhone 6 yang asal.

Texet iX maxi

Ya, telefon ini membawa skrin 4,7 inci yang hanya mempunyai resolusi 540 x 960 piksel. Prestasinya cukup baik berkat chipset MediaTek MT6582 dengan pemproses quad-core 1.3GHz dan RAM 1GB. Untuk memori simpanan, memori dalaman 8GB telah disematkan.

Malangnya, bateri yang dimiliki oleh telefon bimbit ini tidak terlalu besar iaitu hanya 1600 mAh. Kamera belakang mempunyai resolusi 8MP sementara kamera depan 2MP. Dengan spesifikasi ini, Texet iX-maxi dilancarkan mulai Rp 2.2 juta.

5. Vphone I6

Vphone I6

Replika iPhone 6 dan supercopy seterusnya ialah Vphone I6. Selain reka bentuk luar yang serupa, telefon ini juga menggunakan pelancar yang serupa dengan iOS 8 di dalamnya. Sudah tentu, sistem operasi yang digunakan oleh telefon ini hanya Android 4.2.2 Jelly Bean.

Menariknya, telefon ini sebenarnya menjadikan ketersediaan Play Store sebagai keunggulannya berbanding telefon replika lain. Sebabnya jarang sekali telefon bimbit replika Apple iPhone 6 yang merangkumi Play store di dalamnya.

Spesifikasi yang dibawa oleh telefon ini juga cukup mampu dengan prosesor quad-core MediaTek MT6582 1.3GHz dan RAM 1GB. Selain itu, telefon ini juga dilengkapi dengan layar 4,7 inci yang mempunyai resolusi 720p HD dan memori dalaman 16 GB.

Dengan spesifikasi ini, telefon ini bahkan mampu mencatat nilai 17122 dalam ujian penanda aras Antutu. Spesifikasi lain yang dimiliki oleh telefon ini termasuk kamera utama 16Mp dan bateri 1600 mAh. Untuk harganya, Vphone I6 bermula dari Rp 1,7 juta.

6. Sophone I6

Telefon pintar klon iPhone 6 terbaru ialah Sophone I6. Pereka Sophone I6 juga layak mendapat jempol kerana berjaya meniru pelbagai perincian reka bentuk iPhone 6. Hampir tidak ada perbezaan yang bermakna jika anda melihatnya sekilas.

//www.youtube.com/watch?v=SCluvmfajE8

Spesifikasi yang dibawanya juga tidak terlalu mengecewakan. Terdapat 3 jenis pemproses yang boleh anda pilih iaitu 1.3GHz MT6572 dual-core, 1.4GHz MT6582 quad-core, atau 1.7GHz MT6592 octa-core. RAM yang disediakannya juga terdiri daripada dua jenis, iaitu 512MB dan 1GB.

Telefon ini juga dilengkapi dengan skrin 4,7 inci dan memori dalaman 16GB. Walaupun hanya berjalan pada sistem operasi Android 4.2 Jelly Bean, tetapi telefon ini mempunyai antaramuka yang serupa dengan iOS 8. Sekiranya anda berminat untuk membelinya, Sophone I6 dilepaskan mulai dari Rp 1.7 juta.

Sekarang itulah sebilangan replika dan supercopy iPhone 6 yang banyak beredar hari ini. Mungkin masih banyak jenama lain yang boleh anda temui di pasaran selain dari enam peranti di atas. Pilih peranti yang sesuai dengan keperluan anda sekiranya anda berminat untuk membelinya.

Tetapi jika anda ingin membeli iPhone 6 yang asli, maka belilah di tempat rasmi. Jangan tergoda dengan daya tarikan harga yang murah kerana pasaran gelap (BM) atau berasal dari Batam. Sebabnya tidak mustahil produk yang ditawarkan hanyalah replika iPhone 6 yang asal.

Selain replika iPhone 6, masih terdapat banyak peranti replika lain di pasaran. Sila baca artikel ini jika anda ingin mengetahui pelbagai replika Samsung Galaxy S5. Sementara itu, jika anda ingin mengetahui replika Samsung Galaxy Note 4, baca ulasan ini.

Artikel Berkaitan