Cara Ketuk Telefon Android, iOS, BB & Windows

Kali ini, ia akan membincangkan cara mengetuk telefon atau merakam perbualan telefon. Bagaimana anda melakukannya? Kaedahnya sebenarnya agak mudah. Anda boleh merakam sembang dengan rakan anda hanya dengan menggunakan aplikasi yang boleh dipasang pada telefon pintar.

Betul, anda mesti menggunakan telefon pintar supaya anda dapat mendengar perbualan anda semula dengan rakan anda. Walau bagaimanapun, ingat bahawa merakam hasil perbualan sebenarnya adalah kesalahan kecil.

Oleh itu, anda harus terlebih dahulu meminta kebenaran daripada orang yang ingin anda ajak bicara supaya perbualan dapat dirakam. Tanpa berlama-lama, penjelasan berikut tentang cara merakam sembang menggunakan telefon pintar dengan pelbagai platform OS.

Cara mengetuk telefon Android

Sekiranya anda pengguna Android, anda boleh melakukan perbualan anda dengan rakan anda menggunakan aplikasi yang disebut Automatic Call Recorder. Aplikasi ini adalah aplikasi yang cukup ringan kerana saiznya yang kecil. Aplikasi ini juga cukup popular kerana banyak orang menggunakannya. Tidak berlebihan jika kemudian aplikasi ini mendapat penilaian di atas nombor 4 di Google PlayStore.

Cara menggunakan aplikasi ini sendiri cukup mudah. Anda hanya perlu memuat turun aplikasi Perakam Panggilan Automatik terlebih dahulu. Selepas itu, anda hanya menjalankan aplikasi dan kemudian memasukkan tetapan atau tetapan.

cara mengetik callrecorder telefon android

Di bahagian ini, yang perlu anda lakukan ialah menyemak "Rekod Panggilan". Anda boleh memilih format rakaman mengikut kehendak anda. Contohnya, anda memilih format fail mp3. Setelah menyiapkan, sila hubungi setelah anda menutup aplikasi.

Aplikasi ini kemudian akan berjalan secara automatik semasa anda berbual melalui telefon. Sekiranya anda menerima panggilan dan terdapat ikon bulat merah, maka aplikasi sedang berjalan untuk merakam perbualan anda. Sekiranya anda ingin tahu mengenai aplikasi ini, anda boleh memuat turunnya di pautan ini.

Selain Perakam Panggilan Automatik, anda juga dapat menggunakan aplikasi serupa lainnya untuk mengetuk telefon seseorang. Contohnya ialah Perakam Panggilan Percuma AndroRec. Aplikasi ini mempunyai cara kerja yang serupa dengan Perakam Panggilan Automatik.

Anda cukup mengaktifkan rakaman dengan menghidupkan butang "on" pada aplikasi. Semasa anda menggunakan telefon, aplikasi ini akan merakamnya dan kemudian menyimpannya dalam folder AndroRec. Sekiranya anda berminat untuk menggunakan aplikasi ini, cuba muat turun aplikasinya di sini.

Alternatif lain ialah Call Recorder dari pembangun CleverMobile. Aplikasi ini mempunyai antara muka yang lebih menarik dan ciri yang lebih lengkap. Terdapat juga aplikasi bernama All Call Recorder. Aplikasi ini mempunyai penampilan yang lebih sederhana dan tidak terlalu rumit.

semua perakam panggilan

Kedua-dua aplikasi ini mempunyai cara yang sama untuk bekerja dengan Perakam Panggilan Percuma AndroRec dan Perakam Panggilan Automatik. Sekiranya anda bosan dengan dua aplikasi ini, anda boleh menggunakan Call Recorder dan All Call Recorder sebagai alternatif.

Khusus untuk Semua Perekam Panggilan, versi berbayar tersedia. Tidak ada perbezaan ciri dengan versi berbayar. Cuma versi percuma Semua Perekam Panggilan akan banyak iklan. Sila muat turun aplikasi Perekam Panggilan di sini dan Semua Perekam Panggilan di sini.

Rakam Perbualan di iPhone

Setelah menerangkan cara mengetuk telefon orang lain di Android, akan dibincangkan kemudian mengenai rakaman sembang pada peranti iPhone. Bagi anda yang menggunakan iPhone dan ingin merakam perbualan, kaedahnya agak sukar jika dibandingkan dengan peranti Android.

Kerana, anda harus melakukan jailbreak terlebih dahulu. Sekiranya anda keberatan, anda tidak perlu terus membaca artikel ini. Seperti yang kita ketahui, jailbreak pada iPhone sangat berisiko kerana boleh membatalkan jaminan dan bahkan merosakkan peranti iPhone anda.

Katakan anda bersedia atau mengalami kerosakan pada iPhone anda. Seterusnya, anda memerlukan tweak Cydia yang disebut CallRecorder. Dengan tweak ini, anda dapat merakam perbualan dan menyimpan rakaman di iPhone anda.

Contohnya, anda ingin merakam perbualan dengan teman wanita atau pasangan anda, kemudian mendengarnya sekali. Yang perlu anda lakukan sekali lagi ialah melakukan jailbreak dan kemudian memasang CallRecorder.

Sila muat turun Perekam Panggilan terlebih dahulu di Cydia Store. Anda tidak dapat mencari aplikasi ini di iTunes App Store. Anda boleh memuat turun aplikasi terlebih dahulu di halaman ini. Selepas itu, anda mencari aplikasi yang dipanggil Call Recorder.

perakam panggilan iphone

Langkah seterusnya adalah membuka Cydia yang terpasang. Anda mesti menambah sumber dari limneos.net/repo. Selepas itu pilih "Search" dan taip "CallRecorder" (tanpa tanda petik). Pilih CallRecorder dan tunggu proses pemasangan berakhir. Selepas itu, anda dapat melihat ikon CallRecorder di bahagian Springboard dan anda boleh menggunakannya.

Cara menggunakan aplikasi itu sendiri cukup mudah, tidak semudah memasang aplikasi. Tidak seperti aplikasi Android yang berfungsi secara automatik setelah rakaman ditetapkan, dalam aplikasi ini anda perlu melakukannya secara manual.

Semasa anda berada dalam aktiviti perbualan, anda harus mengetuk ikon merah yang mengatakan REC, maka aplikasi tersebut akan berfungsi dan akan merakam sembang anda. Untuk rekod, anda hanya boleh memasang aplikasi ini pada peranti iPhone 4s, iPhone 5 dengan firmware iOS 6. Sekiranya anda mempunyai iPhone 6, anda harus mengurungkan niat anda kerana belum diuji keserasiannya (pada masa artikel ini).

Rakam Perbualan di BlackBerry

Bagi anda pengguna BlackBerry, ada juga cara mengetuk telefon yang boleh anda cuba. Kaedahnya lebih mudah dan tidak rumit. Untuk merakam perbualan, anda boleh menggunakan aplikasi bernama BerryRecord. Pasang aplikasi ini dan tetapkan di bahagian tetapan untuk menyimpan hasil rakaman, sama ada ia akan disimpan di memori telefon atau di memori luaran.

Selepas itu, apabila anda akan menelefon, anda boleh klik pada pilihan "Catatan Catatan". Dan setelah menyelesaikan perbualan, anda boleh memilih "Berhenti Merakam Catatan". Cukup mudah kan? Anda boleh memuat turun aplikasi ini di pautan ini.

Merakam Perbualan di Windows Phone

Perakam Panggilan Telefon Windows

Peranti Windows Phone juga mempunyai aplikasi untuk merakam perbualan. Banyak aplikasi jenis ini tersebar di Windows Phone Store. Salah satunya adalah Call Recoder yang dibuat oleh pembangun bernama Asteroid. Aplikasi ini cukup bagus kerana kecil. Di samping itu, anda juga dapat melindungi hasil rakaman kerana aplikasi ini didukung oleh fitur kata sandi.

Cara menggunakan aplikasi ini juga cukup mudah. Anda perlu memasang aplikasi ini terlebih dahulu kemudian menyesuaikan beberapa tetapan dalam tetapan. Tetapkan mengikut keinginan anda, terutamanya untuk kata laluan. Selepas itu, anda cuba membuat panggilan.

Semasa panggilan, anda mesti memasuki bahagian Windows dan memilih bahagian Perakam Panggilan. Pilih ikon mikrofon yang berwarna hijau. Rakaman berlangsung. Setelah selesai, anda boleh memberikan nama rakaman anda apabila disimpan dalam memori.

Untuk mendengar rakaman, anda dapat mendengarnya di bahagian menu Main balik. Anda juga dapat menyimpan fail yang dirakam di akaun OneDrive anda. Sekiranya anda ingin tahu, sila cuba terus aplikasi dengan memuat turun aplikasi di pautan ini.

Demkianlah penjelasan mengenai cara merakam perbualan di pelbagai telefon pintar platform. Sebenarnya, beberapa jenis telefon pintar menyediakan ciri rakaman lalai tetapi tentunya penggunaan aplikasi biasanya memberikan lebih banyak ciri.

Silap mata ini juga dapat digunakan untuk pelbagai operator selular di Indonesia seperti Telkomsel, Indosat, XL dan Tri. Sebagai penutup, perlu diingatkan bahawa mengetuk telefon bimbit ini adalah tindakan haram kecil, sama seperti ketika melacak lokasi seseorang seperti yang dijelaskan dalam artikel ini.