Cara Menghilangkan Virus Pintasan Dengan Cepat

Salah satu virus komputer yang paling popular pada masa ini adalah virus pintasan. Walaupun bukan nama resmi, tetapi virus itu dijuluki kerana kebiasaannya membuat jalan pintas palsu di komputer yang dijangkiti atau flash disk. Cara menyingkirkan virus pintas itu sendiri sangat unik kerana virus ini agak tidak dipedulikan.

Mengapa jahil? Kerana jalan pintas virus menyembunyikan semua fail yang terdapat dalam cakera keras atau flashdisk maka gantilah dengan pintasan palsu. Pemilik Flashdisk biasanya panik dan menganggap fail mereka telah dihapus sehingga mereka segera memformat flash.

Sebenarnya fail itu hanya disembunyikan dan kita dapat menyimpannya dengan mudah. Sebelum kita membincangkan tentang bagaimana menangani virus pintasan ini, beritahu kami terlebih dahulu apa ciri yang menyebabkannya.

Ciri-ciri Komputer yang Dijangkiti Virus Pintasan

Virus pintas sebenarnya hanya menyerang komputer atau komputer riba dengan sistem operasi Windows XP. Biasanya kita mendapat virus ini melalui flash disk yang disambungkan ke komputer internet cafe, fotokopi atau laman percetakan, dan banyak lagi. Berikut adalah gejala yang ditimbulkannya:

cara menyingkirkan virus pintasan

  • Virus Shotcut akan membuat fail induk yang disebut database.mdb dalam folder MyDocuments dan fail autorun.inf pada setiap pemacu dan folder di komputer anda.
  • Virus ini juga akan membuat fail thumb.db (bukan thumbs.db) dan membuat fail dan fail microsoft.ink dengan ekstensi .ink di setiap folder dan pemacu.
  • Virus ini mencipta proses yang disebut wscript.exe yang berjalan di sistem komputer anda. Proses ini dapat diperiksa melalui Pengurus Tugas.

Gejala ini hanya akan berlaku pada komputer Windows XP. Untuk sistem operasi Windows 7 dan Windows 8, virus ini hanya akan menjangkiti cakera kilat dan tidak akan menjangkiti pemacu atau folder di komputer.

Cara Menghapus Virus Pintasan

Untuk menghapuskan virus jalan pintas ini kita dapat melakukannya dengan dua cara, iaitu automatik dan manual. Cara automatik adalah menggunakan antivirus. Pastikan antivirus yang anda gunakan adalah antivirus terbaik buat masa ini. Saya sendiri telah menghapuskannya menggunakan Avast.

Untuk versi manual, ada cara yang berbeza antara Windows XP dan Windows 7. Seperti yang disebutkan di atas, virus pintasan tidak hanya menjangkiti pemacu kilat, tetapi juga menjangkiti seluruh sistem pada Windows XP. Oleh itu, kaedah pertama ini akan membasmi virus pintasan secara keseluruhan. Berikut adalah langkah-langkahnya:

cara menyingkirkan virus pintasan pengurus tugas

  • Matikan ciri pemulihan sistem.
  • Juga, matikan sambungan internet sebentar.
  • Buka Windows Task Manager, pindah ke tab Proses dan cari proses yang disebut "wscript.exe" yang terdapat di Pengguna, bukan di Sistem. Pilih proses kemudian klik butang "Tamat Proses" untuk mematikannya.
  • Selepas itu, buka Run dan kemudian tulis "msconfig". Pada tab Permulaan, cari item permulaan yang disebut camforg, kemudian keluarkan senarai semak.
  • Seterusnya, tekan Win + F, tulis kata kunci "wscript", kemudian cari. Setelah hasil carian keluar, hapus semua fail bernama "wscript".
  • Padamkan semua fail pintasan dari cakera kilat dengan peluasan .lnk, .exe, dan .scr.

Bagi komputer yang berjalan pada sistem operasi Windows 7 dan Windows 8, anda hanya boleh menghapus semua fail pintas yang terdapat pada cakera kilat. Kerana virus jalan pintas hanya menjangkiti flash disk dan tidak akan menjangkiti sistem.

Cara memulihkan fail tersembunyi

Setelah mengkaji cara membuang jalan pintas virus di atas, sekarang adalah masa untuk memulihkan pelbagai fail dan data yang tersembunyi. Sebilangan antivirus sebenarnya dapat memulihkan fail ini secara langsung semasa proses pembersihan, tetapi ada yang kehilangannya.

Anda tidak perlu risau kerana proses memulihkan fail yang hilang dapat dilakukan dengan mudah oleh anda sendiri. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  • Buka Prompt Perintah (CMD).
  • Ketik huruf pemacu dari flashdisk kami, misalnya "G:" kemudian tekan enter.
  • Ketik "attrib -s -h -r / s / d" kemudian tekan enter.
  • Tunggu beberapa saat sehingga proses selesai, setelah itu tutup CMD.

Tahniah, sekarang semua data dan fail yang terdapat dalam flashdisk anda telah dikembalikan dengan selamat. Untuk pengguna Windows XP, mulakan semula komputer anda untuk menyelesaikan proses pembersihan. Untuk cara yang lebih mudah untuk menyingkirkan virus pintasan lain, anda juga boleh mencuba aplikasi Penghapusan Pintasan Virus, yang boleh dimuat turun di sini.