Cara Menggunakan Link2SD untuk Meningkatkan Memori Dalaman

Semakin hari ukuran aplikasi Android semakin besar sehingga akan cepat menggunakan kapasitas memori. Ini tentunya sangat merugikan, terutama bagi kita yang mempunyai Android dengan memori yang kecil. Nasib baik, ini dapat dilakukan dengan menggunakan Link2SD.

Cara menambahkan memori dalaman dengan Link2SD itu sendiri tidak terlalu sukar selagi peranti Android kita telah di-root. Dengan aplikasi Link2SD ini kita dapat memindahkan aplikasi dari memori dalaman ke kad SD. Dengan begitu, ruang dalam memori dalaman akan bertambah dan kami memasang aplikasi lain.

Tetapi sebelum menggunakan aplikasi Link2SD, kita mesti membahagikan partition kad SD terlebih dahulu. Cuba juga menggunakan kad SD mikro yang mempunyai kelas 10 atau lebih cepat. Ini bertujuan agar prestasi aplikasi yang dipindahkan tidak menurun.

Partition Kad SD

Untuk berkongsi partition kad SD ini, anda boleh menggunakan PC atau terus dari Android. Dalam perbincangan kali ini saya akan mengulas cara berpisah dengan PC kerana langkahnya lebih mudah. Perisian yang digunakan untuk membahagi partisi ini ialah Minitool Partition Wizard.

  • Muat turun Minitool

Sekiranya anda tidak mempunyai program Minitool di PC atau komputer riba anda, sila muat turun program ini terlebih dahulu di sini. Program Minitool ini boleh dimuat turun dan digunakan secara percuma. Selepas memuat turun, pasangkannya terus di komputer anda.

  • Masukkan Kad SD

Setelah program Minitool berjaya dipasang, sekarang sambungkan kad SD mikro ke komputer. Sambungkan menggunakan pembaca kad, penyesuai, atau terus dari Android. Pastikan anda telah membuat sandaran semua data di dalamnya agar tidak terhapus semasa proses pembahagian.

  • Mulakan Proses Pembahagian

cara membahagi kad Minitool SD

Apabila semuanya sudah siap, jalankan program Minitool dan pilih pilihan Minitool Partition Wizard. Selepas itu, pilih SD mikro yang anda mahu partisi kemudian klik Pindah / Ubah saiz. Di sana anda dapat menentukan ukuran partisi baru yang ingin anda buat. Setelah selesai, klik OK.

Sekarang anda akan melihat satu partisi baru dengan label 'tidak diperuntukkan' dan satu partisi lama dengan format FAT32. Sekiranya anda ingin menambahkan partisi lain, sila ulangi langkah sebelumnya. Anda boleh membahagikan partisi dalam format FAT32 atau partisi baru yang masih berlabel 'tidak diperuntukkan'.

  • Format Partition

cara membahagi kad SD dengan pc

Setelah membuat partisi baru, sekarang adalah masa untuk memformat partisi yang masih berlabel 'tidak dialokasikan'. Caranya, klik kanan pada partition yang tidak diperuntukkan, kemudian pilih pilihan 'Buat'. Di sana anda akan disajikan dengan pelbagai pilihan seperti label partition, huruf pemacu, ukuran kluster, dan lain-lain.

Kerana kami ingin membuat partisi untuk Link2SD, pilih Buat sebagai 'Utama' di bahagian Buat Sebagai. Kemudian dalam pilihan Sistem Fail, pilih Ext2, Ext3, atau Ext4. Biarkan pilihan lain lalai. Tekan OK untuk meneruskan proses.

  • Selesai

Untuk menyelesaikan proses pembahagian, tekan butang Terapkan di kiri atas. Proses pembahagian ini akan mengambil masa beberapa saat untuk diselesaikan. Sekiranya anda ingin membahagikan partisi anda dengan cara lain daripada Minitool, sila baca tutorial dalam artikel sebelumnya.

Cara memindahkan aplikasi dengan Link2SD

cara menggunakan Link2SD

Setelah berjaya membuat partisi format Ext, sekarang adalah masa untuk memindahkan aplikasi dari memori dalaman dengan menggunakan Link2SD. Pertama sekali, sila muat turun aplikasi Link2SD secara percuma di sini kemudian pasang. Setelah dipasang, ikuti langkah-langkah di bawah:

  • Buka aplikasi Link2SD
  • Apabila diminta jenis partition untuk digunakan, pilih Ext partition yang anda buat sebelumnya.
  • Mulakan semula Android.
  • Buka semula aplikasi Link2SD, klik pada aplikasi yang ingin dipindahkan, kemudian pilih pilihan 'buat pautan'.
  • Selepas itu empat pilihan akan muncul untuk membuat pautan. Tandakan pilihan pertama hingga ketiga kemudian tekan OK.
  • Tunggu beberapa saat sehingga proses selesai.

Sekiranya proses pemindahan selesai dan berjaya, anda akan melihat mesej "Fail aplikasi dihubungkan dan dipindahkan ke kad SD". Untuk memindahkan aplikasi lain, ulangi langkah di atas.

Pindahkan Pelbagai Aplikasi sekaligus

Kaedah di atas boleh digunakan jika anda ingin memindahkan hanya satu atau dua aplikasi. Tetapi jika aplikasi yang ingin anda pindahkan cukup banyak, maka kaedah di atas tentunya cukup menyusahkan. Nah, Link2SD juga menyediakan ciri untuk memindahkan banyak aplikasi sekaligus. Ini caranya:

  • Buka tetingkap senarai aplikasi.
  • Klik butang menu kemudian pilih pilihan 'multi select'.
  • Pilih aplikasi yang ingin anda pindahkan.
  • Klik butang 'buat pautan' kemudian periksa pelbagai pilihan seperti pada langkah-langkah di atas.
  • Klik OK kemudian tunggu sehingga proses selesai.

Selain memindahkan aplikasi secara manual, anda juga dapat memindahkan pelbagai aplikasi yang baru dipasang terus ke kad SD. Caranya, buka menu Tetapan dan kemudian periksa pilihan 'Pautan automatik'. Dengan mengaktifkan ciri ini, anda tidak perlu lagi bersusah payah memindahkan aplikasi baru setelah memasangnya.

Itu adalah beberapa langkah mudah untuk menambahkan memori dalaman dengan menggunakan Link2SD. Untuk meningkatkan lagi prestasi, baca ulasan kami tentang cara mengoptimumkan memori dalaman dalam artikel ini. Semoga berjaya!

Artikel Berkaitan