Cara Mengasingkan Kad SD dengan atau tanpa PC

Kad SD adalah memori simpanan yang paling banyak digunakan sekarang. Micro SD adalah jenis Kad SD yang paling popular kerana saiznya yang kecil dan kapasiti yang besar. Oleh kerana kapasiti yang besar, kita dapat membaginya menjadi beberapa partisi. Cara membahagi kad SD itu sendiri sangat mudah kerana boleh dilakukan dengan atau tanpa bantuan PC.

Tujuan partition SD Card itu sendiri sangat pelbagai. Sebilangan besar pengguna Android melakukan ini untuk menyokong aplikasi Link2SD. Namun, tidak sedikit yang melakukannya hanya untuk membahagikan Kad SD kepada beberapa bahagian pemacu.

Baiklah kali ini saya akan mengkaji beberapa cara mudah untuk membahagi kad SD. Kaedah ini boleh dilakukan dengan PC atau secara langsung melalui peranti Android. Tetapi ingat, sebelum membuat partition, anda harus membuat sandaran data di dalamnya terlebih dahulu kerana akan dipadamkan semasa proses pembahagian partition.

Cara Partition SD Card dengan Minitool di PC

Cara termudah untuk membahagi kad Micro SD adalah dengan menggunakan program yang dipanggil Minitool Partition Wizard. Program ini dapat membahagikan pelbagai jenis format cakera, mulai dari NTFS, FAT, exFAT, dan lain-lain. Tidak hanya berpartisi, program ini juga dapat memulihkan fail yang dihapus. Berikut adalah langkah-langkahnya:

cara membahagi kad SD cwm

  • Muat turun dan pasang Minitool

Perkara pertama yang harus anda lakukan, tentu saja, memuat turun program Minitool ini. Program ini boleh dimuat turun secara percuma di sini. Setelah dimuat turun, anda boleh memasangnya secara langsung di PC atau komputer riba anda.

  • Sambungkan Kad SD

Seterusnya, sambungkan kad SD mikro ke komputer. Anda boleh menyambung menggunakan pembaca kad USB, pembaca kad komputer riba terpasang dengan penyesuai, atau menyambung secara langsung dari peranti Android jika Android anda menyokongnya.

Anda boleh menggunakan kad micro SD dengan pelbagai kapasiti, mulai dari 4GB, 8GB, 16GB, 32GB, dan sebagainya. Pelbagai kelajuan atau kelas kad SD mikro juga disokong oleh aplikasi ini, bermula dari kelas 4 hingga kelas 10 dan ke atas.

  • Kongsi Bahagian

cara membahagi kad Minitool SD

Selepas menyambung, jalankan program Minitool. Sekarang anda boleh mula membahagikan partisi kad SD mikro kepada 2 bahagian. Caranya, pilih pemacu kad SD mikro anda kemudian klik pilihan Pindah / Ubah saiz. Selepas itu, tentukan berapa ukuran setiap partisi.

Setelah ukuran ditentukan, kini anda dapat melihat satu partisi FAT32, dan yang lain 'tidak diperuntukkan' kerana kami belum menetapkan formatnya. Sekiranya anda ingin menambahkan lebih banyak partisi, sila gunakan butang Pindah / Ubah saiz sekali lagi untuk membaginya.

  • Tentukan Format Partition

cara membahagi kad SD dengan pc

Langkah seterusnya adalah menentukan format partisi yang berlabel 'unallocated'. Caranya, klik kanan pada pemacu 'tidak diperuntukkan' pilih Buat. Di sana anda akan melihat pelbagai pilihan seperti label patition, huruf pemacu, ukuran kluster dan banyak lagi.

Sekiranya anda ingin membuat partisi untuk keperluan Link2SD, maka buat pilihan Buat Sebagai sebagai 'Utama' dan pilihan Sistem Fail sebagai 'Ext2'. Sementara itu, untuk menjadikannya pemacu tambahan, kemudian buat pilihan Buat Sebagai sebagai 'Utama' dan pilihan Sistem Fail sebagai 'FAT32'. Untuk pilihan lain abaikan sahaja dan biarkan sebagai lalai. Tekan OK apabila selesai.

  • Selesaikan Prosesnya

Setelah semuanya disiapkan dengan betul, sekarang langkah terakhir yang harus anda lakukan adalah menekan butang 'Terapkan' di kiri atas. Minitool akan segera memproses partisi sesuai dengan yang anda mahukan. Luangkan masa sebentar sehingga prosesnya selesai.

Cara Mempartisi Kad SD Tanpa PC Dengan Aparted

Selain menggunakan PC atau komputer riba, proses partisi juga dapat dilakukan secara langsung dari smartphone atau tablet Android. Caranya adalah dengan menggunakan aplikasi yang disebut Aparted. Tetapi sebelum menggunakannya, ada beberapa syarat yang mesti anda penuhi terlebih dahulu, iaitu:

  • Peranti Android anda telah di-root.
  • Sudah memasang aplikasi Busybox.
  • Kad SD mikro dilepaskan. Caranya, buka Tetapan - Penyimpanan, kemudian pilih unmount kad SD.

Sekiranya anda memenuhi ketiga-tiga syarat ini, kini anda boleh memulakan proses pembahagian dengan Aparted. Pertama, muat turun aplikasi Aparted secara percuma di Play Store kemudian pasang dan jalankan. Klik 'izinkan' jika ada permintaan untuk mengakses root.

Klik butang "+" untuk menambah partition baru. Isi ukuran dan format partisi sesuai dengan yang anda mahukan. Lakukan langkah-langkah ini lagi jika anda ingin menambahkan partisi baru. Seperti yang disebutkan di atas, pilih format FAT32 untuk menyimpan data dan pilih format ext2 / ext3 / ext4 untuk tujuan Link2SD.

cara mengasingkan kad SD

Setelah semuanya diatur, klik menu dan pilih 'Terapkan Perubahan' untuk memulakan proses pembahagian. Tunggu beberapa saat sehingga proses selesai. Tahniah, anda kini mempunyai partition baru tanpa memerlukan PC.

Cara Mengasingkan Kad SD dengan CWM

Sekiranya peranti Android anda telah di-root dan telah memasang Pemulihan CWM, maka anda boleh membuat partisi dengan segera tanpa memerlukan bantuan kedua-dua aplikasi di atas. Namun, cara berpisah dengan Pemulihan CWM hanya mampu membuat format ext dan bukan FAT32. Ini bermaksud kaedah ini sangat sesuai untuk keperluan Link2SD. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  • Mulakan semula Android dan kemudian masukkan menu Pemulihan CWM sesuai dengan peranti masing-masing.
  • Pilih menu 'Advanced' di bahagian bawah menu.
  • Pilih pilihan 'Partition SD Card'.
  • Tentukan ukuran partition Ext yang ingin anda buat. Sebaiknya jangan membuat lebih daripada separuh kapasiti Kad SD.
  • Biarkan pilihan 'Swap Size' kosong.
  • Proses partition akan dimulakan dengan segera dan memerlukan beberapa saat. Setelah selesai, but semula peranti Android anda.

Itulah cara membahagi kad SD menggunakan aplikasi Pemulihan Minitool, Aparted, dan CWM. Satu perkara yang mesti anda ingat, selalu buat sandaran sebelum berpisah agar data anda tidak terhapus. Untuk cara menambahkan memori dalaman dengan aplikasi Link2SD, lihat tutorial dalam artikel seterusnya.