Petua dan Trik Cara Menyimpan Chat Whatsapp Dengan Mudah

Adakah anda pengguna Whatsapp yang sangat aktif? Ada banyak sembang penting? Adakah anda ingin menyimpan semua sembang penting dengan selamat dan senang? Jawapannya mudah, ikuti petua dan trik cara menyimpan sembang Whatsapp, yang akan kita bincangkan dalam artikel ini.

Sebelum memasuki peringkat tutorial, kami akan menerangkan sedikit mengenai aplikasi media sosial yang cukup popular di kalangan pengguna telefon pintar, Whatsapp, atau sering disingkat WA. Ini adalah aplikasi mudah untuk terus berkomunikasi dengan orang lain dengan mudah.

Dengan WA, anda tidak hanya menghantar mesej. Sebabnya, anda juga boleh menghantar mesej dalam bentuk gambar, video, panggilan suara, dan juga panggilan video. Tidak jarang, orang menggunakan WA sebagai media untuk membincangkan perkara penting dan peribadi.

Baiklah, dari sini kita akan membincangkan cara menyimpan sembang Whatsapp. Oleh itu, bagi anda yang mempunyai sembang penting di WA, jangan bimbang bahawa sembang tersebut akan terhapus dan hilang. Kerana, ada banyak cara untuk menyelamatkannya. Ingin tahu? Segera, lihat ulasan diya berikut!

Menyimpan Sembang WA dengan Orang Tertentu

Sekiranya anda ingin menyimpan sembang Whatsapp dengan orang tertentu maka anda boleh bergantung pada e-mel. Ya, Whatsapp menyediakan ciri di mana anda boleh menyimpan sembang Whatsapp dengan orang tertentu melalui e-mel.

Oleh itu, Whatsapp akan menggandakan semua sembang Whatsapp anda dengan orang tertentu untuk menghantar e-mel. Dan secara automatik, WA akan mengumpulkan semua sembang dalam bentuk dokumen  dan siap untuk dihantar ke e-mel orang lain atau hanya disimpan dalam draf e-mel. Masih keliru dengan penjelasannya? Kemudian ikuti tutorial berikut, ok?

1. Buka aplikasi Whatsapp pada telefon pintar anda.

2. Pilih sembang Whatsapp yang ingin anda simpan. Di sini anda memilih berdasarkan orang yang anda ajak berbual, ya.

3. Sekiranya anda telah memilih, masuk terus ke sembang dengan rakan yang anda mahu simpan sembangnya. Kemudian, segera klik pada simbol titik di sudut kanan atas.

Menyimpan Sembang WA dengan Orang Tertentu 1

4. Selepas itu, anda boleh memilih lebih banyak menu secara langsung di bahagian bawah pilihan.

Menyimpan Sembang WA dengan Orang Tertentu 2

5. Seterusnya, terdapat menu sembang e-mel dan anda secara langsung mengklik menu untuk menyimpan sembang Whatsapp melalui e-mel.

Menyimpan Sembang WA dengan Orang Tertentu 3

6. Nah, Whatsapp akan memberi anda pilihan untuk menyimpan semua sembang Whatsapp termasuk media (video, foto, panggilan suara) atau hanya akan menyimpan mesej. Sekiranya anda memilih untuk menyimpan mesej sahaja, maka pilih TANPA MEDIA. Dan sebaliknya, jika anda ingin menyimpan semua perkara termasuk media maka anda boleh memilih pilihan ATTACH MEDIA.

Menyimpan Sembang WA dengan Orang Tertentu 4

Sedikit maklumat, apabila anda memilih untuk menyimpan semua sembang termasuk semua media, kapasiti e-mel akan lebih berat dan lebih besar. Ini bermaksud anda akan menghabiskan banyak ruang untuk e-mel anda dan juga akan menghabiskan banyak kuota internet. Oleh itu, pastikan anda mempunyai kapasiti e-mel yang longgar untuk menyimpan sembang Whatsapp!

7. Sekiranya anda selesai memilih, maka secara automatik anda akan diantar ke e-mel. Di sini, anda boleh menghantar e-mel secara langsung kepada seseorang atau memasukkannya ke dalam draf e-mel secara langsung .

Kami mengesyorkan menyimpannya dalam draf e-mel sahaja. Oleh kerana sembang Whatsapp adalah sembang peribadi, jadi anda harus menyimpannya sendiri agar tidak disalahgunakan oleh orang lain.

8. Sekarang, bagi anda yang ingin menghantar sembang WA ke e-mel orang lain, anda hanya boleh menulis alamat e-mel. Kemudian hantar dengan mengklik simbol anak panah kanan di bahagian atas.

Menyimpan Sembang WA dengan Orang Tertentu 5

9. Namun, bagi anda yang ingin menyimpannya dalam draf, sila klik simbol titik di sudut kanan atas dan segera pilih simpan draf. Bagaimana, mudah bukan?

Menyimpan Sembang WA dengan Orang Tertentu 6

Cara Membuat Sandaran Semua Sembang Whatsapp

Cara menyimpan sembang Whatsapp terlebih dahulu hanya boleh dilakukan untuk menyimpan mesej WA dengan orang tertentu. Ini bermaksud bahawa sembang Whatsapp dengan orang lain atau sembang kumpulan tidak akan disimpan dalam e-mel.

Jadi bagaimana anda menyimpan semua sembang anda di Whatsapp? Ia mudah! Bergantung pada Google Drive sahaja. Sekarang, Whatsapp menyediakan ciri sandaran di mana semua sembang Whatsapp akan disandarkan ke Google Drive. Namun, anda mesti memastikan mempunyai akaun Gmail sebelum dapat mengakses Google Drive.

Sekiranya anda dapat mengakses Google Drive, ini bermakna anda sudah bersedia untuk membuat sandaran semua sembang Whatsapp. Inilah cara menyimpan sembang Whatsapp secara keseluruhan:

1. Buka aplikasi Whatsapp pada telefon pintar, iOS, Android atau Windows.

2. Kemudian, klik simbol titik di sudut kanan atas.

Cara Membuat Sandaran Semua Sembang Whatsapp 1

3. Seterusnya, pilih menu tetapan yang menjadi pilihan terakhir.

Cara Membuat Sandaran Semua Sembang Whatsapp 2

4. Selepas itu, anda boleh langsung klik  Sembang.

Cara Membuat Sandaran Semua Sembang Whatsapp 3

5. Beberapa pilihan akan muncul secara automatik. Anda hanya perlu mengklik sandaran Chat.

Cara Membuat Sandaran Semua Whatsapp Sembang 4

6. Di sini akan dipaparkan beberapa terma dan syarat. Namun, sebelum Anda mengklik cadangan, disarankan untuk menetapkan beberapa pengaturan dalam melakukan sandaran, seperti membuat sandaran ke Google Drive, Akaun, Mencadangkan, dan juga menyertakan video.

Untuk membuat sandaran ke Google Drive adalah menentukan bila-bila masa anda akan membuat sandaran ke Google Drive. Manakala Akaun adalah akaun gmail yang anda gunakan untuk membuat sandaran. Kemudian, sokongan ke atas menentukan bahawa anda akan sandaran menggunakan kuota internet atau wifi. Dan akhirnya, sertakan video menentukan video mana yang akan disandarkan.

Cara Membuat Sandaran Semua Sembang Whatsapp 5

7. Adakah anda sudah selesai mengatur semuanya? Nah, sudah tiba masanya anda mengklik sandaran dan tunggu beberapa saat sehingga proses sandaran

Simpan Sembang Whatsapp dengan Tangkapan Skrin

Cara Menyimpan Sembang Whatsapp dengan Tangkapan Skrin

Sekiranya anda merasa telah menghabiskan terlalu banyak kuota untuk membuat sandaran sembang Whatsapp, maka anda boleh menggunakan kaedah ini. Ya, dengan melakukan tangkapan skrin untuk setiap sembang yang ingin anda simpan.

Cara menyimpan sembang Whatsapp dengan tangkapan skrin ini agak lebih mudah bagi anda yang hanya menyimpan 1 atau 2 sembang sahaja. Selain itu, dengan melakukan tangkapan skrin juga tidak akan menghabiskan kuota sebanyak dua cara sebelumnya.

Sangat mudah, anda hanya perlu memasukkan sembang WA yang ingin anda simpan kemudian langsung tangkapan sembang yang anda mahu simpan. Untuk kaedah ini, ia dapat disesuaikan dengan telefon bimbit masing-masing. Namun, secara umum, tangkapan skrin pada telefon pintar biasanya menekan butang kelantangan + kuasa.

Terdapat juga beberapa telefon pintar yang menggunakan tangkapan skrin dengan menekan butang power + home. Jadi, semuanya bergantung pada setiap telefon bimbit. Lihat juga beberapa aplikasi tangkapan skrin terbaik untuk telefon pintar Android di sini.

Simpan Whatsapp Chat dalam Catatan

Terdapat cara lain untuk menyimpan sembang Whatsapp dengan bergantung pada aplikasi nota. Seperti diketahui bahawa anda boleh menyalin dan menampal setiap sembang Whatsapp. Anda boleh menggunakan copy paste untuk menyimpan sembang Whatsapp pada nota.

Tetapi sebelumnya, pastikan terlebih dahulu bahawa anda sudah mempunyai aplikasi nota pada telefon pintar. Sekiranya sudah mempunyai aplikasi, anda dapat segera mengikuti langkah-langkah berikut:

1. masukkan aplikasi WA.

2. Kemudian, tentukan sembang WA yang ingin anda simpan.

3. Kemudian, tekan sedikit lebih lama sehingga tanda biru muncul di bahagian sembang dan segera klik simbol salin di atas.

Simpan Whatsapp Chat pada Nota 1

4. Anda telah selesai menyalin, sehingga anda dapat memasukkan aplikasi catatan di Smartphone secara langsung. Selepas itu, klik tampal untuk mendua mesej WA yang ingin anda simpan.

Simpan Whatsapp Chat pada Nota 2

Nah, sekarang anda sudah selesai menyimpan sembang Whatsapp dengan bergantung pada aplikasi nota. Menyimpan sembang WA dengan aplikasi nota juga lebih mudah dan lebih menjimatkan . Kerana, anda hanya perlu copy paste .

Berikut ini adalah koleksi kaedah untuk menyimpan sembang Whatsapp yang paling mudah dan paling mudah yang kami cadangkan untuk anda. Sekiranya anda mempunyai kaedah lain, sila kongsi di ruangan komen!