Tutorial Cara Membuat Subtitle Filem dan Video Anda Sendiri

Sarikata adalah salah satu elemen penting dalam membuat filem atau video. Bagi anda yang suka memuat naik video ke YouTube, kewujudan sari kata ini akan lebih bernilai kerana penonton dari luar negara juga akan menontonnya. Cara membuat sari kata filem dan video sebenarnya sangat mudah dan tidak memerlukan kemahiran khas.

Ya, pelbagai program percuma untuk membuat sari kata banyak terdapat di internet. Program ini sangat mudah dijalankan dan mempunyai banyak ciri. Selain itu, kami juga dapat membuatnya hanya dengan bantuan aplikasi Notepad. Ingin tahu bagaimana membuat sari kata dengan kemas? Segera rujuk dan baca ulasan mengenai bagaimana membuat sari kata filem dan video berikut.

Cara Membuat Subtitle Filem dengan Notepad

Kaedah termudah untuk membuat sari kata ialah menggunakan Notepad. Program Notepad ini tersedia di setiap komputer Windows. Dengan Notepad kita dapat membuat sari kata sederhana tanpa warna atau penyesuaian lain. Sari kata yang akan kita buat kali ini adalah dalam format SubRip (.srt). Untuk membuatnya, sila buka Notepad kemudian ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Mulakan baris pertama dengan nombor 1.
  2. Di bawahnya masukkan masa sari kata bermula dan berakhir. Tuliskan dalam format jam: minit: saat, milisaat. Contoh: 00: 00: 20,000
  3. Selepas itu, tulis teks sari kata di bawah.
  4. Tinggalkan ruang satu ruang untuk menulis sari kata kedua.
  5. Ulangi langkah di atas untuk sari kata seterusnya.

cara membuat sari kata filem

Untuk memudahkan pembuatannya, anda disarankan untuk membuka Notepad sambil menonton video. Kaedah ini sangat berguna untuk mengetahui kapan teks sari kata bermula dan berakhir.

Setelah selesai, simpan fail dalam format .srt dan pengekodan UTF-8. Nama fail sari kata mestilah sama dengan nama fail video atau filem. Selepas itu, simpan fail dalam folder yang sama dengan video atau filem. Sekarang sari kata akan segera muncul ketika video dimainkan. Sari kata juga dapat diunggah ke YouTube untuk digunakan sebagai kapsyen.

Cara membuat sari kata video dengan Aegisub

Cara membuat sari kata filem dan video yang boleh anda lakukan dengan bantuan aplikasi Aegisub. Tidak seperti aplikasi Notepad, dengan aplikasi ini anda dapat membuat sari kata yang kelihatan lebih profesional. Notepad juga tidak memiliki cara untuk mengubah warna, fon, untuk sari kata.

Sekarang, sementara Aegisub mempunyai ciri yang lebih lengkap di mana salah satunya dapat menukar warna fon untuk sari kata. Aegisub sendiri adalah aplikasi sumber terbuka percuma yang mempunyai ciri penuh untuk membuat atau mengedit sari kata.

Aplikasi lintas platform ini juga mudah alih sehingga anda tidak perlu bersusah payah memasangnya terlebih dahulu. Beberapa fitur yang disediakannya meliputi pemilihan font, ukuran, warna, dan lokasi sari kata. Terdapat juga pratonton hasil sari kata sehingga anda dapat melihat hasilnya secara langsung. Inilah cara menggunakannya:

1. Buka Video

buka video

Buka Aegisub, kemudian buka menu Video> Buka Video. Kemudian anda boleh memilih video dan memilih video yang anda mahu sarikata. Untuk mempermudah prosesnya, anda juga dapat menambahkan audio dengan membuka menu Audio> Buka Audio Dari Video.

2. Laraskan Paparan

cara membuat sari kata video

Untuk menyesuaikan font, warna, dan ukuran teks sari kata, klik menu Subtitle kemudian pilih Styles Manager. Pada peringkat ini, anda boleh menukar fon yang diinginkan. Pelbagai gaya fon  disediakan oleh Aegisub. Bukan itu sahaja, malah anda juga dapat menyesuaikan warna fon mengikut keinginan anda. Jangan lupa untuk menetapkan ukuran teks.

Anda boleh menyesuaikan ukuran fon dan menyesuaikan mengikut keperluan. Buat paparan sari kata baru dan kemudian simpan di Kotak Penyimpanan. Untuk menggunakannya dalam sari kata yang dibuat, salin gaya ke Kotak Skrip Semasa. Klik OK apabila selesai.

3. Tuliskan sari kata

cara membuat sari kata filem aegisub

Langkah seterusnya adalah memasukkan sari kata. Anda boleh menulis sari kata mengikut keperluan anda. Anda hanya perlu menaipnya dan menyesuaikannya dengan video yang akan dipaparkan. Anda boleh melakukannya dengan mudah.

Caranya mudah, pada kotak Audio klik pada awal sari kata yang ingin anda paparkan kemudian klik kanan di hujung sari kata. Selepas itu, tulis sari kata dalam Kotak Edit. Untuk memaparkan dua baris teks, anda mesti menulis N di awal baris kedua teks. Setelah selesai, tekan enter atau butang Komit untuk menyimpannya.

4. Laraskan Kedudukan Sarikata

menyesuaikan kedudukan sub

Bukan sekadar menaip sari kata. Kerana sari kata juga mesti disesuaikan dengan durasi video. Anda harus memastikan sari kata yang keluar mempunyai masa yang tepat dan sesuai dengan video. Nah, inilah langkah seterusnya iaitu menetapkan kedudukan sari kata.

Anda boleh menyesuaikan kedudukan yang berbeza untuk setiap sari kata. Seperti yang dikatakan bahawa menyesuaikan kedudukan sari kata sangat penting. Kerana jika tidak diatur akan membingungkan penonton.

Untuk membuat penyesuaian kedudukan sari kata dapat dilakukan dengan mudah. Caranya, klik Kotak Video kemudian pilih di mana kedudukan teks sari kata dipaparkan. Pastikan tempohnya betul, anda boleh memeriksa berulang kali.

5. Simpan Sarikata

simpan sari kata

Sekiranya anda selesai dengan satu bahagian video yang telah anda berikan sari kata, maka ulangi langkah di atas untuk membuat sari kata seterusnya. Sekiranya anda merasakan semuanya sudah selesai, maka langkah seterusnya adalah menyimpan hasil sari kata.

Menyimpan hasil sari kata yang telah dibuat dapat dilakukan dengan mudah dan sederhana. Caranya, sila simpan sari kata yang anda buat dengan memilih pilihan Simpan atau menekan Ctrl + S. Fail sari kata akan disimpan dalam format .ass atau Advanced SubStation Alpha.

Cara menterjemahkan sari kata bahasa asing

terjemahan google

Sekiranya anda sudah mempunyai sari kata untuk filem dan ingin menerjemahkannya ke dalam bahasa Indonesia, maka ada cara mudah untuk melakukannya. Ya, kami hanya memerlukan bantuan Google Translate untuk menerjemahkannya. Seperti diketahui bahawa Terjemahan Google adalah aplikasi penterjemah untuk pelbagai bahasa.

Anda boleh mendapatkan terjemahan dengan mudah hanya dengan menggunakan aplikasi Google Translate ini. Sekiranya anda berminat untuk menterjemahkan sari kata bahasa asing menggunakan Terjemahan Google, maka langkah-langkah berikut adalah:

  1. Buka fail subtitil di Notepad, kemudian salin semua kandungannya.
  2. Buka Terjemahan Google, kemudian terjemahkan salinannya ke dalam bahasa yang anda mahukan.
  3. Salin terjemahan sekali lagi, kemudian simpan di tetingkap Notepad yang baru.
  4. Di sana, buka menu Edit> Ganti.
  5. Tulis -> di lajur "Cari Apa" dan -> di lajur "Ganti dengan" kemudian klik butang Ganti Semua.
  6. Simpan fail dalam format .srt dan pengekodan UTF-8.

Itulah beberapa cara untuk membuat sari kata filem dan video yang cukup mudah dilakukan. Kaedah ini boleh anda lakukan dengan atau tanpa perlu memasang aplikasi / perisian terlebih dahulu. Juga, setiap aplikasi dan perisian mempunyai kelebihan dan keunikan tersendiri.

Sari kata ini boleh digunakan untuk video yang anda buat sendiri atau untuk video yang dimuat turun dari internet. Nah, dengan cara mana anda mahu mencuba? Semoga berjaya!