Ini adalah senarai 20 Smartphone Terbaik Awal 2015

2014 telah berakhir dan 2015 telah tiba. Pengilang telefon pintar juga telah menutup buku mereka pada tahun 2014. Terdapat banyak kejayaan seperti Xiaomi, tetapi ada juga yang meradang seperti Samsung dan Sony. Untuk meneruskan kejayaan atau menebus kegagalan, mereka pasti akan berlumba-lumba untuk mencipta telefon pintar terbaik 2015.

Pada awal tahun 2015, pasaran telefon pintar masih dikuasai oleh output telefon pintar pada tahun 2014. Sebabnya, pengeluar cenderung menunjukkan gigi mereka di CES 2015 dan acara lain pada bulan Januari dan Februari. pelbagai telefon pintar juga kemungkinan akan dilancarkan ke pasaran mulai akhir suku pertama.

Baiklah, bagi mereka yang tidak sabar untuk membeli telefon pintar baru pada awal tahun 2015, berikut akan menyemak senarai lengkap yang boleh diambil kira. Dalam senarai ini terdapat juga beberapa telefon pintar yang termasuk dalam senarai telefon pintar terbaik pada tahun 2014.

Ini adalah senarai 20 Smartphone Terbaik Awal 2015

1. LG G3

LG G3 boleh dipanggil telefon pintar terbaik di pasaran sekarang. Dengan harga sekitar Rp 6.5 juta, telefon ini dilengkapi dengan fitur yang tidak kalah dengan telefon yang lebih mahal seperti layar Quad HD dan kamera yang dilengkapi dengan fokus auto laser. Walaupun memiliki layar 5.5 inci, tetapi ukuran tubuhnya agak kecil dan juga langsing.

2. Sony Xperia Z3 Compact

Walaupun mengalami tahun yang buruk, Sony berjaya melancarkan salah satu telefon bimbit terbaik di pasaran. Xperia Z3 Compact memang merupakan versi mini dari Xperia Z3, tetapi telefon ini tidak lain daripada telefon pintar mini dari pengeluar lain.

Ya, Xperia Z3 Compact hanya kecil dari segi ukuran. Untuk spesifikasi dan ciri, hampir semuanya sama dengan Xperia Z3, mulai dari pensijilan kalis air IP68, PS4 Remote Play, hingga audio Resolusi Tinggi. Salah satu telefon pintar 2105 terbaik sesuai untuk mereka yang mahukan kapal induk kecil.

3. HTC One (M8)

telefon pintar terbaik tahun 2015

HTC One (M8) sebenarnya tidak membawa perubahan yang sangat besar dari versi sebelumnya. Walau bagaimanapun, telefon ini tetap layak berada di kelas atas berkat penambahan slot kad MicroSD dan pelbagai ciri menarik pada kamera. Dua ciri tambahan sekurang-kurangnya dapat menutup kekurangan HTC One (M7).

4. Samsung Galaxy Note 4

Dari segi harga, Galaxy Note 4 agak mahal. Tetapi bagi peminat Galaxy Note, siri ini adalah yang terbaik berbanding edisi sebelumnya. Dengan ciri dan spesifikasinya, Galaxy Note 4 layak dinobatkan sebagai phablet dan telefon pintar Samsung terbaik yang ada sekarang.

5. Huawei Honor 6

Walaupun dilabel sebagai telefon pintar unggulan, Huawei Honor 6 hanya berharga Rp 5,5 juta. Dengan harga ini telefon ini dilengkapi dengan skrin HD 5-inci, kamera berkualiti tinggi, rangkaian 4G, NFC, dan juga IR Blaster. Malangnya, telefon ini hanya menyokong MicroSD dengan kapasiti maksimum 32 GB.

6. Google Nexus 5

Tidak ada yang dapat mempertikaikan kehebatan Google Nexus 5. Hampir semua ciri telefon pintar terkini ada di dalamnya. Kerjasama mudah alih dengan Google dan LG juga dibeli dengan harga yang cukup murah berbanding telefon lain di kelasnya. Seperti yang dinyatakan PC Advisor, anda tidak akan menyesal ketika membeli telefon ini.

7. Sony Xperia Z3

telefon pintar terbaik 2015 xperia z3

Sebenarnya tidak ada perbezaan yang signifikan antara Xperia Z3 dan juga Xperia Z2. Terdapat hanya beberapa perubahan reka bentuk dan penambahan fungsi audio Play Remote dan Resolusi Tinggi PS4 di dalamnya. Walau bagaimanapun, kedua-dua ciri ini cukup untuk membuat pengguna lebih suka telefon ini daripada pendahulunya.

8. Apple iPhone 6

iPhone 6 hadir dengan skrin yang lebih besar, reka bentuk yang lebih elegan, dan ciri yang lebih lengkap. iPhone 6 boleh dipanggil yang terbaik berbanding siri sebelumnya. Sekiranya anda peminat iPhone, maka telefon ini semestinya layak dimiliki. Tetapi jika anda mahukan telefon bimbit dengan kualiti yang serupa dengan harga yang lebih murah, silakan pilih telefon Android.

9. Motorola Moto X

Moto X kekal sebagai telefon pintar unggulan terbaik yang dilancarkan oleh Motorola. Salah satu kelebihan Moto X ini ialah perkhidmatan Moto Maker. Dengan perkhidmatan ini, anda boleh merancang kes Moto X mengikut kehendak anda. Malangnya, telefon ini tidak dilengkapi dengan slot MicroSD untuk meningkatkan kapasiti storannya.

10. Google Nexus 6

Bendera terbaru dari Google ini menawarkan pelbagai spesifikasi terbaik, mulai dari layar, pemproses, hingga kamera. Malangnya, phablet ini dianggap terlalu besar dan harganya terlalu mahal untuk ukuran Nexus. Itulah sebabnya phablet ini tidak lagi bersaing dengan Galaxy Note 4 dan LG G3.

11. Samsung Galaxy S5

galaksi s5

Walaupun menjadi salah satu yang terbaik, tetapi Galaxy S5 mendapat banyak kritikan. Telefon ini dilengkapi dengan spesifikasi yang tidak jauh berbeza dengan Galaxy S4 walaupun pesaingnya mempunyai spesifikasi yang lebih baik.

Monitor denyut jantung dan pengimbas cap jari juga dianggap sebagai ciri yang kurang penting. Bahan selongsong plastik melengkapkan lagi penderitaan Galaxy S5. Samsung sendiri menyatakan sekiranya Galaxy S5 sebagai salah satu kesalahan besar mereka.

12. Motorola Moto G

Salah satu Android murah terbaik di pasaran sekarang. Moto G telah berjaya menarik minat pengguna dengan telefon bimbit yang berkualiti dengan harga yang murah. Telefon ini juga menyokong ciri dwi-SIM. Sudah tentu, Moto G akan mendapat sokongan untuk kemas kini sistem operasi Android terkini dengan cepat.

13. Asus ZenFone 4, 5, dan 6

Tahun 2014 menjadi tahun gemilang Asus berkat tiga siri telefon bimbit mereka, iaitu Zenfone 4, 5, dan 6. Zenfone 4 adalah siri termurah dan berharga sekitar Rp 1 - 1.5 juta. Zenfone 5 paling laris dengan harga Rp 2 - 2,5 juta. Sementara Zenfone 6 berharga Rp 3 juta.

Ketiga-tiga telefon ini sama-sama dilengkapi dengan pemproses Intel. Ketiganya adalah yang terbaik dalam julat harga ini. Kini terdapat juga Zenfone 4S yang bersaing dengan hebat dengan telefon murah lain seperti Moto G dan Redmi 1S.

14. BlackBerry Z30

Blackberry Z30

Setelah sekian lama berjuang dengan masalah kewangan, BlackBerry akhirnya melahirkan kembali salah satu peranti terbaik mereka, BlackBerry Z30. Telefon ini dijual dengan harga yang cukup murah dalam kisaran Rp 2.2 juta. Spesifikasi juga sangat bagus seperti layar sentuh dan kemampuan untuk menjalankan aplikasi Android melalui sideloading.

15. Motorola Moto E

Kejayaan Moto G nampaknya memberi inspirasi kepada Motorola untuk membuat telefon yang lebih murah. Ya, Moto E akhirnya hadir dengan harga sekitar Rp 1,2 juta saja. Spesifikasi memang standard untuk julat harga itu, tetapi sokongan kemas kini OS terbaru adalah salah satu kelebihan telefon pintar terbaik dan murah ini.

16. Nokia Lumia 1520

Telefon pintar terbaik seterusnya dari 2015 berasal dari pengeluar Finland. Nokia Lumia 1520 adalah telefon Windows Phone terbaik buat masa ini. Hampir semua komponennya pantas dilakukan, dari skrin hingga kamera 20 megapiksel. Telefon pintar kamera terbaik kini dijual dengan harga Rp 7.5 juta.

17. Nokia Lumia 735

Bagi mereka yang suka mengambil gambar selfie, Nokia Lumia 735 patut dipilih. Dengan kamera depan 5 MP, selfie yang anda ambil akan sangat berkualiti. Selain itu, telefon ini juga dilengkapi dengan slot microSD, pengecasan tanpa wayar Qi, dan rangkaian 4G LTE.

18. Xiaomi Redmi 1S

Telefon pintar terbaik terakhir pada tahun 2015 ialah Xiaomi Redmi 1S. Dengan harga Rp 1.5 juta, telefon ini dilengkapi dengan kamera 8 MP, memori dalaman 8 GB, dan RAM 1 GB. Harga rendah dan spesifikasi yang memenuhi syarat adalah sebab utama mengapa telefon ini diminati di Indonesia untuk menjadi telefon pintar terbaik di bawah 2 juta.

Artikel Berkaitan