Perbezaan antara Laptop dan Notebook, Netbook, dan Lain-lain

Pada zaman sekarang komputer riba bukan lagi benda asing kerana kita sering melihatnya di pelbagai tempat. Pada mulanya istilah komputer riba merujuk kepada semua jenis peranti PC mudah alih. Tetapi semakin banyak jenis komputer riba muncul sehingga istilah baru muncul. Pada masa kini tidak jarang kita keliru dengan perbezaan antara komputer riba dan notebook, netbook, ultrabook, dan lain-lain.

Secara umum, kedua-dua notebook, netbook, atau ultrabooks semuanya boleh disebut laptop kerana berfungsi sebagai PC mudah alih. Namun, ketiga-tiga peranti mempunyai perbezaan dan ciri masing-masing, baik dari segi ukuran atau komponen yang terdapat di dalamnya.

Kali ini saya akan mengkaji pelbagai jenis komputer riba dan buku nota dan lain-lain supaya anda tidak keliru lagi dengan pelbagai istilah ini. Tetapi ingat, istilah ini mungkin mengubah definisi mereka di masa depan kerana dunia teknologi tidak pernah berhenti berkembang.

Buku nota

Notebook adalah generasi pertama komputer riba sehingga banyak orang yang memanggil peranti ini sebagai komputer riba yang sebenarnya. Notebook adalah peranti pengganti PC desktop yang paling sempurna kerana hampir semua komponen pada PC desktop ada di dalamnya.

Secara amnya, buku nota akan dilengkapi dengan pad sentuh dan bukannya tetikus dan juga Pemacu CD / DVD / Blu-Ray. Di samping itu, terdapat juga USB, HDMI, VGA, pembaca kad, dan ciri pilihan lain seperti Bluetooth dan WiFi. Untuk mengekalkan kuasa, setiap notebook juga dilengkapi dengan bateri.

Toshiba Qosmio X75

Salah satu perkara paling mudah untuk membezakan antara notebook dan peranti lain adalah dari ukurannya. Notebook mempunyai ukuran skrin antara 12 inci hingga 18 inci. Di samping itu, ketersediaan CD / DVD / Blu-Ray Drive juga merupakan kunci utama untuk membezakan notebook dari pelbagai peranti lain.

Buku Net

Peranti seterusnya adalah netbook atau sering disebut sebagai komputer riba mini. Peranti ini telah menjadi sangat popular sejak kemunculan siri Asus eeePC. Netbook mempunyai ukuran yang lebih kecil berbanding notebook, yang antara 9 inci hingga 12 inci. Pada masa ini kebanyakan netbook mempunyai ukuran 11.6 inci.

perbezaan antara komputer riba dan buku nota

Selain ukurannya yang kecil, netbook juga tidak dilengkapi dengan CD / DVD / Blu-Ray Drive. Spesifikasi netbook juga biasanya jauh di bawah notebook, bermula dari pemproses, kad grafik, dan lain-lain. Kerana kekurangan ini, harga netbook juga sangat berpatutan. Saat ini di Indonesia harganya berkisar antara 2 hingga 4 juta.

Kekurangan ini sebenarnya menjadi kelebihan tersendiri untuk netbook. Ya, dengan badan yang kecil dan ringan dan harga yang rendah, netbook sangat sesuai untuk pelajar. Netbook sangat senang digunakan untuk menaip, melayari internet, atau menonton video.

Namun, jika anda sering bermain permainan atau sering menggunakan aplikasi grafik, maka netbook tidak sesuai. Kerana spesifikasi netbook tidak akan dapat berjalan dengan lancar.

Ultrabook

Ultrabook adalah salah satu ahli terbaru dalam keluarga komputer riba. Istilah ultrabook itu sendiri mula diperkenalkan oleh Intel, tetapi kemudian digunakan secara umum oleh semua pengeluar. Secara ringkasnya, ultrabook ini adalah gabungan notebook dan netbook.

perbezaan antara komputer riba dan notebook ultrabook

Ultrabook dilengkapi dengan ukuran kecil seperti netbook, yang berukuran antara 11 hingga 15 inci. Selain itu, ultrabook juga tidak dilengkapi dengan CD / DVD / Blu-Ray Drive. Walaupun saiznya kecil, Ultrabook mempunyai spesifikasi yang sama dengan notebook atau bahkan lebih tinggi.

Satu perkara yang menjadi ciri ultrabook adalah penggunaan SSD (Solid State Drives). SSD adalah generasi terbaru cakera keras yang dapat memberikan prestasi yang jauh lebih baik daripada pemacu cakera keras biasa. Sebilangan ultrabook hanya dilengkapi dengan SSD, tetapi ada juga yang dilengkapi dengan SSD dan cakera keras standard.

Ciri lain dari ultrabook adalah badannya yang langsing dan ringan sehingga senang dibawa ke mana sahaja. Di samping itu, skrin ultrabook biasanya sudah berbentuk skrin sentuh atau skrin sentuh. Kerana kelebihan ini, harga ultrabook pada masa ini sangat mahal. Beberapa ultrabook yang cukup popular termasuk Macbook Air dan Asus Zenbook.

Buku Chrome

Laptop Acer Terkini

Chromebook adalah peranti komputer riba termurah yang ada sekarang. Dari segi saiz, peranti ini berada dalam jarak 11 hingga 15 inci seperti ultrabook. Walau bagaimanapun, Chromebook mempunyai spesifikasi yang sangat minimum dengan sistem operasi yang berbeza dari yang lain.

Ya, seperti yang digambarkan dari namanya, Chromebook berjalan pada sistem operasi ChromeOS yang dibuat oleh Google. Sistem operasi berasaskan web sehingga dapat berjalan dengan lancar walaupun dengan spesifikasi biasa-biasa saja.

Dengan harga antara 2 hingga 3 juta, Chromebook sangat sesuai untuk pelajar baru. Kerana Chromebook sesuai untuk mengakses internet atau menggunakan pelbagai aplikasi pejabat.

Tablet pc

Lenovo Yoga Tablet 10 HD +

Siri terakhir adalah tablet PC atau sering disebut sebagai komputer riba hibrid dan tablet hibrid. Peranti ini dipanggil hibrid kerana boleh diubah menjadi tablet atau komputer riba dalam sekelip mata. Perubahan ini boleh diputar, dialihkan, dan lain-lain.

Sistem operasi yang digunakan oleh PC tablet biasanya merupakan OS mudah alih seperti Android, iOS, atau Windows RT. Pelbagai spesifikasi juga lebih cenderung kepada tablet sehingga banyak yang memanggil peranti ini sebagai tablet yang diberi papan kekunci.

Peranti PC tablet ini sesuai digunakan oleh pengguna tablet yang sering menaip perjalanan atau di pelbagai tempat lain. Malangnya kerana harganya agak mahal, kebanyakan orang lebih suka membeli tablet ditambah papan kekunci luaran atau hanya membeli peranti komputer riba.

Itulah pelbagai definisi dan perbezaan dalam komputer riba dan notebook, netbook, ultrabooks, chromebook, dan PC tablet. Dengan mengetahui perbezaan ini, anda tidak perlu lagi keliru untuk membezakannya. Selain itu, anda juga boleh memilih peranti yang sesuai untuk keperluan harian anda.

Artikel Berkaitan