Cara Membuat Poster dengan Photoshop dan CorelDraw

kali ini akan membincangkan cara membuat poster dengan Photoshop dan CorelDraw dengan mudah. Mengapa membincangkan perkara ini? Kerana masih ramai yang tidak memahami cara membuat poster dan brosur walaupun caranya agak mudah dilakukan.

Ini juga bertujuan agar anda, sebagai pembaca, tidak menghadapi kesulitan jika ada tugas atau pekerjaan yang berkaitan dengan membuat brosur dan poster. Anda memang boleh menggunakan perkhidmatan profesional untuk tugas ini. Tetapi jika anda dapat membuatnya sendiri, ia pasti akan menjimatkan anggaran anda, bukan? Baiklah, sekarang mari kita bincangkan satu persatu cara membuatnya.

Cara membuat brosur dengan CorelDraw

Mula-mula kita akan membincangkan cara membuat poster dan brosur di CorelDraw. Sebenarnya poster dan brosur tidak terlalu berbeza. Perbezaannya mungkin hanya dari segi ukuran. Ini boleh diatur oleh anda mengikut keperluan. Sekarang, mari kita bincangkan cara membuat brosur di CorelDraw.

  • Tentukan Ukuran

Kerana di CorelDraw ini anda akan membuat brosur, anda perlu membuka dokumen dengan jenis kertas A4. Sekiranya anda akan membuat poster, anda boleh menyesuaikan jenis kertas. Jenis kertas yang dipilih ialah A4, 21 cm x 29.7 dalam kedudukan potret. Untuk menyiapkannya, anda cukup memilih bahagian Layout kemudian "PageSetup" (untuk CorelDraw 11).

cara membuat poster dengan CorelDraw

  • Buat Reka Bentuk

Langkah seterusnya adalah memilih segi empat tepat di sebelah kiri. Jadikan segi empat sama dengan ukuran kertas. Kemudian anda boleh memberi warna pada segi empat tepat. Contohnya, gambar ini diberi warna biru.

cara membuat brosur dengan Photoshop

Anda boleh menjadi kreatif dengan memasukkan gambar dan teks secara langsung. Tetapi anda juga boleh membuatnya dengan kelengkungan dan lain-lain. Seterusnya, anda boleh memasukkan teks. Memandangkan ini adalah brosur, teks yang disampaikan adalah teks yang bermaklumat. Contohnya teks promosi berikut.

cara membuat brosur dengan Corel Draw

Untuk meningkatkan lagi brosur, anda boleh memasukkan gambar dengan mengimport gambar di bahagian fail. Sudah tentu gambar yang anda masukkan mestilah berkaitan dengan maklumat yang ingin anda sampaikan.

  • Simpan fail

Setelah semuanya selesai, anda boleh menyimpan fail kerja anda dengan menyimpan dengan format lalai dari CorelDraw. Dengan format ini, anda masih boleh mengacaukan fail kerja anda lagi. Sementara itu, jika anda ingin menyimpan fail dalam format JPEG dan gambar lain, anda perlu memilih eksport.

Cara Membuat Poster dengan Photoshop

Photoshop adalah salah satu aplikasi reka bentuk terbaik yang ada sekarang. Baiklah, kali ini kita akan membincangkan cara membuat poster dengan Photoshop. Tenanglah, anda yang tidak biasa dengan Photoshop juga akan mudah menggunakan kaedah ini. Cara yang diberikan adalah cara asas membuat poster. Jadi, anda tidak perlu ragu-ragu untuk berlatih dengan segera.

  • Buat Fail Baru

Pertama, anda mesti membuat fail baru dengan memilih "Fail Baru". Kemudian berikan nama fail yang anda akan membuatnya. Untuk contoh ini saya akan memberikan nama "Poster" sebagai contoh. Selepas itu, anda mesti menyesuaikan ukurannya mengikut ukuran poster yang ingin anda buat.

Dalam contoh ini saya menggunakan saiz A3. Ukuran A3 adalah ukuran standard poster sederhana. Selain ukuran yang telah disediakan, anda juga dapat mengaturnya dengan ukuran yang Anda buat sendiri. Ukurannya terdiri daripada Lebar, Tinggi, Resolusi, dan Mod Warna. Untuk keterangan lebih lanjut, anda dapat melihat pada gambar di bawah.

cara membuat poster dengan Photoshop

  • Tetapkan Reka Bentuk

Seterusnya, anda perlu membuang tanda kunci pada lapisan latar belakang. Caranya adalah dengan mengklik 2x pada lapisan kemudian pilih OK. Tambahkan latar supaya poster menjadi menarik. Anda boleh memilih warna latar belakang dengan memilih atau mengklik ikon warna. Anda juga boleh memasukkan gambar tertentu di latar belakang.

Selepas itu, anda perlu menambahkan beberapa gambar dan menyesuaikan diri mengikut kehendak anda. Anda juga perlu membuat bentuk dengan warna yang sesuai dengan tema poster yang akan dibuat. Sesuaikan juga pandangan lain supaya reka bentuk poster anda kelihatan menarik, misalnya dengan menyesuaikan pewarnaan untuk memiliki satu unit.

  • Tambah Teks

Anda juga mesti memasukkan teks untuk menjelaskan maklumat yang ingin anda sampaikan. Caranya, anda hanya perlu memilih Horizontal Type Tool untuk memasukkan teks. Untuk lebih memperindah teks, beri warna atau kesan pada teks. Untuk memberi kesan, anda hanya memilih bahagian pilihan campuran. Anda juga boleh membuat dengan bentuk dalam teks mengikut kreativiti anda.

  • Simpan fail

Setelah selesai, anda boleh menunjukkannya kepada rakan anda dan meminta pendapat mereka. Jangan lupa simpan failnya juga. Anda boleh menyimpannya dalam format JPA sehingga kemudian anda dapat mengeditnya lagi. Sekiranya anda ingin menyimpan dalam format gambar yang sudah selesai, anda perlu menyimpannya dalam format JPEG, PNG, atau yang lain.

Perisian Alternatif untuk Membuat Poster

Pada asasnya, tutorial di atas adalah panduan asas. Sekiranya anda ingin membuat reka bentuk yang lebih kompleks, anda perlu menguasai kedua-dua program reka bentuk ini. Anda juga sebenarnya boleh menggunakan reka bentuk poster dan brosur bukan dengan CorelDraw dan Photoshop.

Terdapat banyak program alternatif lain yang boleh anda gunakan. Program-program ini bahkan menawarkan kemudahan berbanding dengan CorelDraw dan Photoshop. Berikut adalah beberapa program alternatif yang boleh anda cuba buat poster dan brosur.

  • Pereka Poster

Program ini adalah program untuk membuat poster yang sangat sesuai untuk pemula. Malah program ini menyediakan templat sehingga anda tidak perlu repot merancang dari awal. Sayangnya program ini tidak percuma.

  • Posteriza

Program yang anda boleh dapatkan di www.posteriza.com adalah program poster yang juga sesuai untuk pemula. Menariknya, program ini disediakan secara percuma. Selain itu, ukurannya juga sangat kecil. Hanya ada kekurangan program ini, yang merupakan beberapa pilihan menu. Tetapi tentu saja ini boleh menjadi kelebihan bagi anda yang tidak mahu bermain-main dengan banyak ciri atau alat yang tidak berguna.

  • Pemandangan gambar

Program ini sebenarnya merupakan program penyuntingan foto alternatif. Walau bagaimanapun, anda juga boleh membuat poster dan brosur dengan program ini. Cuma penggunaan poster akan lebih memanfaatkan jika anda menggunakan lebih banyak sumber gambar dalam bentuk foto.

  • Posterini

Posterini bukan program. Posterini adalah laman web yang membolehkan anda membuat poster dalam talian. Apa yang menarik mengenai laman web ini mungkin lebih kepada hiburan. Sebabnya, anda boleh menghantar gambar anda untuk menjadi kulit majalah. Anda boleh melayari laman web ini di sini.

Maklumat mengenai cara membuat poster dengan Photoshop dan CorelDraw diharapkan dapat membantu anda, terutama bagi anda yang akan membuat brosur dan poster. Anda juga mencari perisian alternatif untuk membuat poster dan brosur, semoga ia dapat dibantu oleh empat cadangan perisian yang dijelaskan di atas. Semoga berjaya!

Artikel Berkaitan