10 Pilihan Pelancar Terbaik Untuk Android

Salah satu kelebihan sistem operasi Android berbanding iOS ialah ketersediaan pelancar. Ya, dengan pelancarnya kita dapat mengubah penampilan Androi mengikut keinginan kita. Pada masa ini terdapat 10 pelancar terbaik untuk Android yang patut anda cuba. Apa benda itu? Inilah ulasan penuh.

10 Pilihan Pelancar Terbaik Untuk Android

1. Pelancar Google Now

Google Now Launcher adalah pelancar Android tulen yang dibuat oleh Google. Pelancar ini hadir dengan penampilan minimalis tetapi kaya dengan fungsi. Dengan menggunakan pelancar ini, anda akan kelihatan seolah-olah menggunakan peranti Nexus buatan Google. Kerana penampilan pelancar ini akan selalu disesuaikan dengan versi terbaru Android.

Selain mengintegrasikan Google Now, pelancar ini juga membolehkan anda melakukan kawalan suara secara langsung tanpa perlu menekan butang apa pun. Peluncur ini tersedia secara percuma di Google Play Store, tetapi tidak semua peranti dapat menggunakannya. Pada masa ini hanya Nexus, Edisi Google Play, dan beberapa peranti menyokongnya sepenuhnya.

2. Yahoo Aviate Launcher

Pelancar Aviate berjaya menarik perhatian banyak pengguna Android ketika baru dilancarkan. Kerana kejayaan ini, pelancar ini kemudiannya diambil alih oleh Yahoo. Salah satu perkara yang paling menarik mengenai pelancar ini ialah ia mengubah penampilannya secara automatik berdasarkan masa dan tempat anda berada.

Contohnya ketika anda berada di rumah, Aviate akan memaparkan pelbagai aplikasi yang sering anda gunakan di rumah. Semasa pergi ke pejabat, Aviate segera mengemukakan aplikasi untuk navigasi. Kemudian apabila anda berusaha bekerja di pejabat, aplikasi pejabat dan perniagaan akan muncul di laman utama.

Contoh lain ialah pada waktu malam Aviate akan memaparkan jalan pintas untuk menetapkan penggera. Kemudian keesokan harinya, ramalan cuaca akan segera muncul di Android anda. Dengan ciri inovatif ini, Aviate boleh dipanggil pelancar terbaik untuk Android hari ini.

3. Nokia Z Launcher

pelancar terbaik untuk Android

Setelah melancarkan Noxia X sebagai telefon Android pertama, Nokia juga melancarkan Noxia Z Launcher sebagai pelancar utamanya. Agak mirip dengan Aviate, Nokia Z Launcher juga akan memaparkan berbagai item yang sesuai untuk anda berdasarkan waktu dan lokasi anda berada.

Di samping itu, kita juga dapat mencari aplikasi dengan cepat dengan hanya menulis huruf pertama aplikasi. Semakin banyak anda menggunakan Nokia Z Launcher, semakin baik kebiasaan anda akan direkodkan. Paparan yang juga dipersembahkan cukup sederhana dan kemas.

4. Pelancar Buzz

Buzz Launcher sebenarnya hanya dilengkapi dengan pelbagai pilihan penyesuaian standard. Tetapi ada satu ciri yang menjadikannya lebih unggul daripada pelancar lain, iaitu fitur perpustakaan khusus. Dengan perpustakaan ini kita dapat memuat turun, membuat, dan juga menyimpan ribuan tema dan widget.

Pelancar Android terbaik ini jelas tidak sesuai untuk anda yang mahukan kecekapan dan ciri minimalis. Kerana dengan kelebihan ini, Buzz Launcher lebih sesuai untuk pengguna yang mengutamakan estetika dan penampilan cantik dan unik pada peranti mereka.

5. Nova Launcher

pelancar nova

Nova Launcher adalah pelancar Android standard yang sesuai untuk pemula. Pelancar ini menyajikan tetapan dan tetapan penyesuaian yang cukup mudah. Oleh itu, pemula yang tidak biasa dengan pelbagai pilihan dan ciri rumit akan sangat sesuai untuk menggunakan pelancar ini.

Nova Launcher tersedia dalam dua versi, versi percuma dan versi berbayar. Tetapi versi percuma juga menawarkan pelbagai ciri unggul. Dengan cara ini anda tidak perlu membayar untuk membeli versi berbayar.

6. puncak

Sama seperti Nova Launcher, Apex juga merupakan pelancar yang sesuai untuk pemula Android. Kerana pelancar terbaik untuk tablet Android juga menawarkan pelbagai ciri standard dengan memilih penyesuaian yang mudah difahami.

Satu ciri menarik Apex adalah mod tablet di mana anda boleh memasang pelancar ini pada pelbagai tablet Android tanpa masalah. Selain itu, versi berbayar juga menampilkan fitur Apex Notifier yang akan menampilkan pemberitahuan push untuk widget yang Anda gunakan.

7. Pro Pelancar Tindakan

Action Launcher sangat sesuai untuk anda yang mahukan akses cepat ke pelbagai aplikasi berkat fitur akses pantas yang ditawarkannya. Selain itu ada juga fitur untuk membuka aplikasi dari dalam folder serta fitur untuk membuat widget dari aplikasi. Sayangnya, walaupun menyediakan versi percuma, ciri menarik ini hanya tersedia untuk versi premium.

8. Pelancar ADW

Bagi anda yang telah menggunakan Android selama bertahun-tahun, pasti sudah biasa dengan nama ADW Launcher. Ya, ADW adalah salah satu pelopor pelancar yang mempunyai pelbagai penyesuaian. Hampir semua sisi paparan dapat disesuaikan oleh pelancar ini.

Malangnya pelancar ini agak rumit sehingga agak sukar untuk dikendalikan jika dibandingkan dengan pelbagai pelancar Android moden yang ada sekarang. Di samping itu, pengembangan pelancar terbaik di Android telah berhenti beberapa tahun yang lalu dan tidak lagi menyokong sistem operasi Android pada Android 4.1 Jelly Bean.

9. Zeam

zeam

Zeam adalah pelancar terbaik untuk Android yang sangat ringan dan pantas. Tetapi kerana prestasi yang pantas, anda tidak akan menemui pelbagai pilihan penyesuaian unik seperti yang terdapat di pelancar lain.

Tetapi dengan ukurannya yang sangat ringan, pelancar ini dapat digunakan untuk pelbagai peranti Android, termasuk yang lama. Pelancar Android percuma ini dapat dijalankan pada sistem operasi Android 2.3 Gingerbread ke atas, seperti ICS, Jelly Bean, KitKat, dan Lollipop.

10. Pelancar Seterusnya

Pelancar terbaik seterusnya ialah Pelancar Seterusnya. Peluncur ini menyajikan rupa 3D yang sangat unik dan berbeza dibandingkan dengan pelancar lain. Malangnya, dengan penampilan 'wow', pelancar ini akan menghabiskan kuasa bateri dengan cepat. Walaupun begitu, pelancar ini sangat wajar dicuba.

Itulah pelbagai pelancar terbaik untuk Android yang boleh anda cuba meningkatkan peranti Android anda. Pilih peluncur mengikut keperluan anda, sama ada anda mahukan penampilan automatik, cantik, atau yang sangat ringan. Semoga berjaya!

Artikel Berkaitan