Cara mempercepat muat turun dengan IDM

IDM atau Internet Download Manager adalah program pemecut muat turun yang paling banyak digunakan pada masa kini. Program ini dapat memuat turun pelbagai fail di internet dengan cepat. Walaupun lebih pantas daripada program lain, kelajuan tetap dapat meningkat lagi jika anda mengikuti cara mempercepat muat turun dengan IDM di bawah.

Ya, kali ini saya akan mengkaji beberapa petua dan trik untuk mempercepat proses muat turun menggunakan IDM. Selain trik untuk mempercepat, kami juga akan mengkaji pelbagai muslihat lain yang mungkin tidak anda ketahui.

Cara Muat turun dengan IDM

Sebelum anda menyemak petua dan trik dengan lebih lanjut, mari kita bincangkan terlebih dahulu cara memuat turun fail menggunakan IDM. Terdapat 2 cara yang boleh anda lakukan untuk memuat turun fail menggunakan IDM, yang secara automatik dan manual.

1. automatik

Setelah dipasang, IDM akan disatukan secara automatik dengan pelbagai penyemak imbas di komputer anda. Dengan penyatuan ini, setiap kali anda mengklik pautan muat turun, proses memuat turun secara automatik akan dilakukan melalui IDM dan bukan melalui penyemak imbas.

Proses muat turun automatik ini hanya berlaku untuk jenis fail yang didukung oleh IDM. Untuk menambahkan jenis fail yang disokong, anda boleh menetapkannya dalam Muat turun - Pilihan - Jenis Fail, kemudian tambahkan pelanjutan fail.

Sekiranya terdapat fail yang tidak mahu anda muat turun menggunakan IDM, anda boleh mengklik pautan muat turun sambil menekan kekunci ALT. Sekiranya anda tidak mahu IDM disatukan dengan penyemak imbas, cukup klik Muat turun - Pilihan - Umum, kemudian hapus senarai semak pada penyemak imbas yang sudah disatukan.

2. Manual

cara mempercepat muat turun dengan IDM

Sekiranya terdapat masalah antara IDM dan penyemak imbas sehingga anda tidak dapat memuat turun fail secara automatik, maka anda masih dapat menggunakan kaedah manual. Cara termudah adalah dengan menyalin pautan muat turun kemudian meletakkannya di pilihan "Tambah URL" di IDM untuk memulakan proses muat turun.

Cara lain yang juga cukup mudah adalah dengan menarik pautan dari penyemak imbas kemudian memasukkannya terus ke dalam aplikasi IDM. Anda juga dapat menggunakan klik kanan dan memilih pilihan "Muat turun dengan IDM" di pautan fail muat turun untuk memuat turunnya menggunakan IDM.

Cara mempercepat memuat turun IDM

Walaupun sebenarnya memuat turun menggunakan IDM lebih cepat daripada menggunakan penyemak imbas, sebenarnya ada cara untuk membuatnya lebih pantas. Cara mempercepat memuat turun dengan IDM juga cukup mudah dan hanya memerlukan beberapa langkah, iaitu:

bagaimana mempercepat muat turun dengan tetapan IDM

  1. Buka program Internet Download Manager (IDM).
  2. Klik Muat turun - Pilihan.
  3. Buka tab Sambungan kemudian ubah Jenis / Kelajuan Sambungan ke Kelajuan Tinggi.
  4. Tukar juga "Max Connection Number" di bawahnya menjadi 32.
  5. Klik OK.

Sekarang cuba periksa perubahan kelajuan yang berlaku di IDM anda. Sekiranya setelah mengubah tetapan ini ada masalah ketika memuat turun dari laman web tertentu, coba ubah "Nombor Sambungan Maksimum" kembali ke angka 8.

Memuat turun Video dengan IDM

cara mempercepat muat turun dengan IDM youtube

IDM adalah salah satu aplikasi terbaik untuk memuat turun video dari internet. Bukan hanya YouTube, tetapi hampir semua laman web yang menyediakan perkhidmatan streaming video dapat dimuat turun dengan mudah oleh IDM.

Ciri muat turun video ini hanya dapat dijalankan jika anda sudah mengintegrasikan IDM dengan penyemak imbas. Untuk memuat turun video YouTube, yang harus Anda lakukan hanyalah membuka video di penyemak imbas, maka butang muat turun akan segera muncul di kanan atas video.

Anda boleh memilih format video bersama dengan resolusi yang ingin anda muat turun. Terdapat juga paparan berapa ukuran setiap jenis video. Cara memuat turun video dari laman web lain seperti Dailymotion, Vimeo, dan Metacafe juga sama seperti memuat turun dari YouTube, tetapi butang muat turun biasanya terletak di sudut kiri bawah layar.

Cara Memuat turun Torrent Dengan IDM

cara mempercepat muat turun dengan torrent IDM

Malas memuat turun Torrent kerana prosesnya panjang dan lambat? Sekarang anda juga boleh memuat turun fail Torrent menggunakan IDM. Trik ini sebenarnya tidak memuat turun fail secara langsung menggunakan IDM, sebaliknya menggunakan laman muat turun Torrent terlebih dahulu.

Pertama sekali, anda perlu mempunyai fail Torrent yang ingin anda muat turun. Selepas itu, muat naik fail ke laman muat turun Torrent. Akhirnya, muat turun fail dari laman web menggunakan IDM. Kaedah ini dianggap lebih cekap daripada perlu memuat turunnya secara langsung melalui BitTorrenyt atau uTorrent. Berikut adalah senarai laman web muat turun Torrent yang boleh anda cuba:

1. Zbigz

Zbigz adalah laman muat turun Torrent yang paling terkenal hari ini. Anda boleh memuat turun fail Torrent di bawah 1 Gb secara percuma. Sekiranya anda ingin memuat turun fail yang lebih besar daripada 1 GB, anda mesti mendaftar untuk menjadi ahli premium. Di samping itu, kelajuan muat turun untuk pengguna percuma juga terhad kepada 150 KBps sahaja.

2. Putdrive

Putdrive adalah perkhidmatan penyimpanan awan pertama di dunia yang menyokong muat turun torrent. Putdrive juga menyediakan ciri tanpa nama sehingga alamat IP anda tidak akan diketahui semasa memuat turun torrent. Di samping itu, tidak ada had kelajuan untuk pengguna percuma yang ingin memuat turun fail dari perkhidmatan Putdrive ini.

3. Boxopus

Boxopus adalah laman web lain yang boleh digunakan untuk memuat turun torrent melalui IDM. Cukup muat naik fail torrent atau pautan magnet ke laman web ini supaya anda boleh memuat turunnya secara langsung menggunakan IDM atau menyimpannya di Dropbox. Boxopus juga menyokong streaming video dan muzik sehingga anda dapat menonton atau mendengarkannya secara langsung di laman web ini.

4. TorrentHandler

TorrentHandler boleh memuat turun torrent secara langsung melalui IDM tanpa kuota dan had laju. Pelayan laman web ini biasanya memerlukan masa untuk memuat turun sehingga anda boleh meninggalkannya dan melakukan aktiviti lain terlebih dahulu. Sekiranya proses memuat turun selesai, anda akan diberitahu melalui e-mel.

5. Filestrim

Laman web terakhir yang patut dicuba ialah Filestream. Laman web ini boleh digunakan untuk memuat turun torrents sehingga 1 GB untuk pengguna percuma. Sekiranya anda ingin menambah kuota, anda mesti melanggan pakej premium.

Muat turun Aplikasi Selain IDM

Walaupun dilengkapi dengan pelbagai fitur yang memenuhi syarat, tetapi IDM adalah aplikasi berbayar. Anda hanya boleh menggunakannya secara percuma selama 30 hari. Anda boleh memuat turun celah untuk IDM sehingga dapat digunakan selamanya, tetapi sangat berisiko mendapat virus atau malware.

Sekarang jika anda mahukan aplikasi alternatif dari IDM yang dapat digunakan secara percuma, maka anda boleh mencuba aplikasi EagleGet Downloader. Selain menawarkan muat turun fail yang pantas, perisian ini juga dapat memuat turun video dari internet secara langsung.

Artikel Berkaitan