Cara memuat turun video dari Youtube tanpa perisian

Bagaimana anda memuat turun video dari YouTube tanpa perisian? Soalan ini pasti ada di fikiran anda yang ingin mengumpulkan video dari Youtube, Dailymotion, Vimeo, Metacafe, dan perkhidmatan video lain. Memuat turun video lebih menyeronokkan kerana lebih berkesan daripada menonton video berulang kali.

Aktiviti memuat turun ini juga tentunya kebanyakan dilakukan oleh mereka yang menjalankan aktiviti internet yang dibatasi oleh kuota. Secara amnya, memuat turun video, baik di Youtube dan di laman web lain biasanya menggunakan perisian pihak ketiga.

Perisian yang paling banyak digunakan ialah Internet Download Manager (IDM). Program ini melakukan program kegemaran ramai kerana memuat turun video menjadi lebih mudah. Namun, bagi sesetengah orang, menggunakan Internet Download Manager agak menyusahkan. Terutama kerana program ini memerlukan pengaktifan (retak).

Masalah lain jika Internet Download Manager digunakan adalah versi rasmi. Oleh kerana itu, tidak sedikit pengguna yang lebih suka memuat turun video secara praktikal, iaitu memuat turun secara langsung tanpa perlu memasang perisian di komputer.

Untuk memuat turun video tanpa bantuan program, terdapat dua cara. Cara pertama adalah menggunakan laman web lain untuk memuat turun video. Kaedah kedua adalah menggunakan add-on (untuk Firefox) atau sambungan (untuk Chrome). Untuk perbincangan mengenai perkara ini, perincian berikut dapat dilihat.

Muat turun Video Menggunakan Laman Web Lain

Cara memuat turun video di YouTube tanpa perisian pertama adalah menggunakan laman penyedia muat turun video. Dalam kes ini, ini bermaksud menggunakan laman web perkhidmatan ketiga yang menyediakan sejenis penghasilan pautan video. Kaedah ini lebih praktikal kerana anda hanya boleh memasukkan url atau pautan video ke laman web ini.

Contohnya, anda membuka laman Youtube. Selepas itu, anda dapati video yang ingin anda muat turun. Setelah mencari video, buka video dan dapatkan pautan video. Anda juga boleh mengklik kanan dan memilih Salin Pautan. Contoh pautan video Youtube:

memuat turun video tanpa perisian

Setelah mendapat pautan video Youtube, anda boleh memasukkan laman web yang menghasilkan pautan pada pautan video. Beberapa laman web menyediakan perkhidmatan ini dengan banyak. Namun, hanya tiga daripadanya yang akan dibincangkan. Ketiganya adalah seperti berikut.

  • Savefrom.net

Laman web ini adalah laman penghasilan pautan video YouTube yang sangat bagus. Bukan hanya Youtube, laman web ini juga merupakan laman penghasil pautan video untuk pelbagai laman web lain seperti Vimeo, Dailymotion, dan banyak lagi. Bukan hanya itu, laman web ini juga dapat menghasilkan video dari Facebook dan audio dari Soundcloud

Apabila anda memasuki laman web ini, anda hanya boleh memasukkan URL atau pautan video yang anda muat turun ke lajur laman web tersebut. Anda akan melihat lajur di sebelah kanan di mana anda boleh memuat turunnya dengan kotak kuning.

simpan dari

Anda hanya perlu menampal pautan kemudian klik muat turun. Selepas itu, laman web ini akan memaparkan pilihan muat turun dengan pelbagai resolusi. Sekiranya video ini menyokong banyak resolusi, maka laman web ini akan memaparkan semua resolusi dengan pelbagai format video.

Sekiranya pautan video hanya menyokong dua jenis resolusi, misalnya 360p dan 240p, maka perkhidmatan ini hanya akan memaparkan dua resolusi tersebut. Perlu diingat, anda juga boleh memilih untuk memuat turun video yang tidak disertakan dengan audio.

Boleh dilihat dalam gambar, ada pilihan video dengan simbol "speaker" diikuti dengan x. Selepas itu, anda boleh memuat turun video dengan mengklik pilihan resolusi video yang anda mahukan. Video beresolusi tinggi akan menjadikan ukurannya besar.

  • KeepVid

KeepVid adalah laman perkhidmatan penjanaan pautan video yang sangat popular. Laman web ini banyak digunakan oleh pengguna internet yang ingin memuat turun video dari pelbagai laman web. KeepVid sendiri menyebut aplikasi web percuma untuk memuat turun video .

Laman web ini menyokong memuat turun video dari pelbagai laman perkhidmatan perkongsian video seperti YouTube, Facebook, Twitch.Tv, Vimeo, Dailymotion, dan banyak lagi. Sama seperti Savefromnet, laman web ini juga menyediakan pelbagai pilihan resolusi video. Cuma KeepVid menyediakan pilihan resolusi video yang lebih lengkap.

cara memuat turun video dari youtube tanpa perisian

Selain itu, laman web ini juga tidak hanya menyediakan format video MP4, 3GP, FLV tetapi juga pilihan format video WEBM. Dan yang menarik, laman web ini menyajikan maklumat yang berkaitan dengan ukuran video dari pelbagai pilihan video. Untuk memuat turun video sendiri, anda tidak boleh mengklik kiri. Anda diminta untuk mengklik kanan pada pilihan yang anda muat turun. Selepas itu, anda memilih "Simpan Pautan Sebagai ..." untuk memuat turun video.

  • Clipconverter.cc

Cara memuat turun video youtube tanpa perisian lebih lanjut adalah dengan menggunakan Clipconverter. Clipconverter adalah laman perkhidmatan yang mempunyai fungsi yang sama seperti KeepVid dan Savefrom. Laman web ini menyokong pelbagai laman perkhidmatan video dari Youtube, Metacafe, Veoh, DailyMotion, Vimeo, dan sebagainya. Kelebihan laman web ini adalah sokongan resolusi video Youtube untuk kualiti definisi tinggi 4K.

Penukar klip

Laman web ini juga menyediakan pilihan format video. Pilihan video untuk dipilih adalah MP4, 3GP, AVI, dan MOV (Apple Quicktime Movie). Anda juga boleh memilih format audio yang anda mahu. Dan Clipconverte menyediakan tiga pilihan audio, iaitu MP3, M4A, dan AAC.

Untuk bagaimana ia berfungsi, laman web ini sedikit berbeza. Langkah-langkah untuk memuat turun video menggunakan laman web ini mengutuk sistem penukaran format video. Namun, jika anda tidak menyukai video yang ditukar, anda dapat segera memilih muat turun setelah pautan video disalin ke bahagian "ULR Media". Perhatikan, setelah penukaran video selesai, dan anda memilih muat turun, hapus centang bahagian Muat turun dengan pemecut dan dapatkan tawaran cadangan.

Muat turun video menggunakan alat tambah / pelanjutan

Cara memuat turun video dari YouTube tanpa perisian lain dapat dilakukan dengan menggunakan add-on (untuk Firefox) atau ekstensi (untuk Google Chrome). Tambahan atau sambungan pada dasarnya seperti program. Tetapi bukan program yang mesti dipasang di komputer.

Add-on adalah istilah untuk merujuk kepada ciri tambahan di Firefox. Sambungan juga mempunyai makna yang sama dengan alat tambah. Perbezaannya, peluasan adalah istilah yang digunakan untuk penyemak imbas atau penyemak imbas Chrome.

Kedua-dua ciri ini membolehkan anda menambahkan pelbagai ciri yang membantu anda melayari internet, termasuk perkara memuat turun video. Anda boleh memasang alat tambah seperti Muat turun Video YouTube 1-Klik, Pemuat turun Video Kilat, Pengunduh Video Youtube Mudah, dan sebagainya. Anda boleh mencari alat tambah seperti ini di pautan ini. Setelah menjumpai add-on tersebut, anda boleh menambahkan add-on tersebut ke Firefox anda.

Bagi anda yang menggunakan Google Chrome, anda boleh memasang peluasan yang serupa dengan yang ada di Firefox add-on. Namun, terdapat beberapa add-on muat turun YouTube yang tidak ada dalam peluasan, dan sebaliknya.

Hanya saja, pada dasarnya sama, iaitu memudahkan anda memuat turun video dengan lebih mudah dan cepat. Bagi anda yang ingin mencari sambungan yang tepat untuk memuat turun video, anda boleh melayari pautan ini.

Demikian penjelasan mengenai cara memuat turun video dari YouTube tanpa perisian. Semoga dua cara yang telah dijelaskan dapat membantu anda memuat turun video dengan mudah dan cepat. Sekiranya anda ingin memuat turun video menggunakan bantuan perisian, lihat tinjauan dalam artikel ini. Semoga berjaya!

Artikel Berkaitan