Cara Meningkatkan Kapasiti RAM pada Telefon Pintar Android

Semakin hari ukuran aplikasi di Android lebih besar dan membebankan. Ini tentunya sangat merugikan pemilik telefon pintar dan tablet Android lama kerana prestasinya akan merosot. Oleh itu, kali ini saya akan mengkaji cara menambahkan kapasiti RAM pada telefon pintar dan tablet Android.

Sekiranya sebelum ini kita telah membincangkan cara menambahkan memori dalaman, maka kali ini petua hanya akan tertumpu pada RAM. Petua yang akan dibincangkan di sini boleh digunakan untuk peranti yang telah di-root atau tidak di-root. Tetapi sebelum mengulas lebih lanjut, mari kita terlebih dahulu mengetahui definisi RAM.

Apa itu RAM?

RAM adalah kependekan dari Random Access Memory. Fungsinya adalah untuk menyimpan data buat sementara waktu. Secara teori, semakin banyak kapasiti RAM yang anda miliki, semakin banyak aplikasi yang dapat anda buka secara serentak tanpa menyebabkan ketinggalan.

Sistem operasi juga dapat menggunakan kapasiti RAM. Semakin banyak aplikasi yang dipasang, semakin banyak kapasiti RAM yang digunakan. Sekiranya melebihi had, peranti Android akan mula perlahan, ketinggalan, dan tidak stabil.

Cara menambah RAM tanpa root

Untuk meningkatkan prestasi RAM ke tahap maksimum sebenarnya lebih baik melakukan rooting terlebih dahulu. Tetapi jika anda bimbang tentang masalah atau bimbang kehilangan jaminan anda, ada juga cara mudah untuk memperbaikinya tanpa melakukan rooting.

  • Kurangkan Widget dan Kertas Dinding Langsung

cara meningkatkan kapasiti widget RAM

Widget dan wallpaper hidup adalah ciri paling banyak menggunakan RAM. Banyak widget selalu disegarkan semasa kertas dinding langsung sentiasa aktif semasa skrin dihidupkan. Selain memakan RAM, kedua ciri ini juga akan menghabiskan bateri dengan cepat. Oleh itu, kurangkan penggunaan widget atau jika anda boleh memadamkan widget dan kertas dinding langsung jika tidak diperlukan.

  • Lumpuhkan Permohonan

Terdapat beberapa aplikasi yang terus menggunakan kapasiti RAM walaupun saat ini kami tidak menggunakannya. Aplikasi seperti itu pastinya mesti dilumpuhkan agar tidak selalu menyebabkan kelewatan pada Android. Kita boleh melakukan ciri "lumpuhkan aplikasi" untuk mematikannya.

Caranya, buka "tetapan" kemudian pilih "aplikasi" atau "pengurus aplikasi." Di sana, pindah ke tab "semua" untuk melihat semua aplikasi yang sedang berjalan pada peranti anda. Buka aplikasi yang tidak digunakan kemudian klik butang "lumpuhkan".

Satu perkara yang perlu anda ingat, jangan sekali-kali mematikan aplikasi yang berkaitan dengan sistem Android. Sekiranya anda melakukannya, biasanya akan ada sejumlah masalah dengan peranti anda seperti ciri yang tidak berfungsi, tutup paksa dan sebagainya.

  • Matikan animasi

cara menambah animasi RAM

Animasi di Android juga sering menggunakan kapasiti RAM sehingga anda lebih baik mematikannya. Caranya, buka "Tetapan", kemudian pilih menu "Tentang Telefon" kemudian ketuk bilangan binaan 7 kali sehingga pemberitahuan keluar bahawa anda sekarang menjadi pembangun.

Selepas itu, kembali ke "Tetapan" kemudian buka menu "Pilihan Pembangun". Di sana pilih pilihan "Drawing" kemudian matikan skala animasi Window, skala Animasi Transisi, dan skala durasi Animator sehingga tidak ada lagi animasi yang menggunakan RAM yang berlebihan.

Cara Meningkatkan Kapasiti RAM dengan Root

Sekiranya peranti Android anda telah di-root, maka trik ini akan sangat sesuai untuk anda. Silap mata ini akan membuat partisi baru pada kad SD yang berfungsi sebagai RAM kedua pada peranti Android anda. Untuk menjalankan silap mata ini dengan sempurna, anda mesti mempunyai kad SD dengan minimum 4 kelas. Untuk hasil yang lebih baik disyorkan untuk menggunakan kad SD kelas 10.

cara menambah pertukaran RAM

Pertama, muat turun aplikasi MemoryInfo & Swapfile Check di sini. Jalankan aplikasi dan beri kebenaran akses SuperUser. Selepas itu klik "mulakan ujian ramexpander di sini" di bahagian bawah skrin. Pilih kad SD atau kad SD Ext kemudian klik "Klik untuk hasil". Sekiranya mesej "Tahniah" muncul, anda boleh meneruskan ke proses seterusnya.

Langkah seterusnya adalah memuat turun aplikasi ROEHSOFT RAM-EXPANDER (SWAP) melalui Google Play Store di sini. Jalankan aplikasi dan kemudian beri kebenaran akses root. Selepas itu, gunakan slaid untuk memilih berapa kapasiti kad SD yang ingin anda peruntukkan sebagai RAM tambahan.

Sekiranya anda keliru, pilih pilihan "nilai optimum" untuk menetapkannya secara automatik ke tetapan terbaik. Anda juga dapat mengaktifkan pilihan "autorun" sehingga fitur ini selalu berjalan secara automatik ketika peranti Android dihidupkan. Selepas itu, klik "Swap Activ" untuk mula menambahkan RAM.

Setelah mengikuti cara menambahkan kapasiti RAM di atas, kini telefon pintar dan tablet anda dapat berjalan dengan lebih lancar kerana anda sudah mempunyai RAM tambahan. Sekiranya anda menghadapi masalah lain yang menyebabkan peranti Android lambat, lihat petua untuk mengatasinya di sini. Semoga berjaya!