Cara Memasang Android pada PC dengan Emulator

Setiap hari selalu ada aplikasi dan permainan baru yang muncul untuk sistem operasi Android. Sayangnya, kami tidak selalu dapat mencuba aplikasi dan permainan baru ini kerana keterbatasan peranti yang kami ada. Namun, kami masih dapat mengakali dengan memasang Android pada PC menggunakan emulator.

Ya, emulator Android adalah penyelesaian yang paling tepat untuk mengatasi batasan memori atau spesifikasi pada peranti Android kami. Dengan emulator ini, kita boleh mencuba pelbagai aplikasi atau permainan terkini di PC atau peranti komputer riba.

Pelbagai Jenis Android Emulator untuk PC

Pada masa ini terdapat banyak aplikasi emulator Android yang boleh anda cuba. Walaupun ciri-cirinya tidak sama persis dengan peranti Android sebenar, tetapi sekurang-kurangnya kita dapat menjalankan berbagai aplikasi dan permainan di dalamnya. Berikut adalah beberapa program emulator Android yang dapat dijalankan di komputer:

  • BlueStacks

BlueStacks App Player adalah program emulator Android yang paling banyak digunakan ketika ini. Program ini, yang telah ada sejak Oktober 2011, mempunyai lebih dari 50 juta pengguna. Emulator BlueStacks ini akan menampilkan paparan tablet di skrin PC anda.

Hampir semua aplikasi Android dapat berjalan dengan baik pada program BlueStacks ini. BlueStacks akan secara automatik mengubah konfigurasi emulator sesuai dengan keperluan spesifikasi aplikasi yang sedang dijalankan. Untuk aplikasi dan permainan tertentu, anda biasanya diharuskan memiliki spesifikasi komputer yang berkelayakan untuk menjalankannya dengan lancar.

Selain dapat memuat turun aplikasi di Google Play Store, anda juga dapat memilih aplikasi yang ingin anda jalankan di BlueStacks melalui paparan menu awalnya secara langsung. Dengan cara itu, anda tidak perlu bersusah payah mencari aplikasi dan permainan ke laman web lain. Program emulator BlueStacks ini dapat digunakan pada komputer dengan sistem operasi Windows XP, Vista, 7, 8, dan Mac OS X.

  • Anda Gelombang

cara memasang android pada gelombang pc anda

Sekiranya anda kerap menggunakan tablet, emulator YouWave ini sangat disyorkan untuk anda. Ya, YouWave hadir dengan rupa dan fungsi tablet sebenar. Malangnya, untuk menggunakan YouWave, anda mesti membeli lesen terlebih dahulu. Tetapi anda masih boleh mencubanya terlebih dahulu secara percuma selama 10 hari.

YouWave sendiri hadir dengan dua versi berbeza iaitu Edisi Asas dan Edisi Rumah. Basic Edition adalah emulator yang menggunakan sistem operasi Android 2.3 Gingerbread. Sementara Edisi Rumah sudah menjalankan Android OS 4.0 Ice Cream Sandwich dengan ciri yang lebih lengkap.

Untuk cara memasang Android di PC menggunakan YouWave, anda boleh memuat turun pelbagai aplikasi secara langsung melalui Play Store. Selain itu YouWave juga menyokong kedai aplikasi lain seperti 1Mobile dan Appoke Market. Anda juga boleh memasang aplikasi format APK yang dimuat turun dari laman web seperti Getjar, Slideme, dan lain-lain.

  • Android-x86

Aplikasi Android untuk PC x86

Tidak seperti dua aplikasi sebelumnya yang hanya dapat dijalankan pada sistem operasi PC, Android-x86 dapat dijalankan seperti sistem operasi PC itu sendiri. Ya, anda boleh menjalankan Android-x86 dengan melakukan boot dari flashdisk atau memasangnya secara langsung sebagai sistem operasi pada PC anda.

Sekiranya anda tidak mahu melakukan dua cara di atas, anda masih boleh menjalankannya menggunakan program VirtualBox. Berbagai versi sistem operasi Android telah disediakan untuk Android-x86, mulai dari yang lama hingga OS Android 4.4 KitKat.

  • Jar Kacang

Program emulator aplikasi Android seterusnya untuk PC adalah Jar of Beans. Program Jar of Beans adalah emulator Android yang mudah alih sehingga anda tidak perlu bersusah payah memasangnya jika anda ingin menggunakannya. Program ini juga boleh didapati secara percuma sehingga sesuai untuk anda yang baru sahaja mencuba emulator Android.

  • AndroidSDK

Aplikasi Android untuk PC sdk

AndroidSDK adalah aplikasi emulator rasmi yang dikeluarkan oleh Google. Aplikasi ini agak rumit untuk digunakan kerana mempunyai ciri-ciri yang cukup lengkap. Tidak hanya sebagai emulator, AndroidSDK juga biasa digunakan oleh pembangun dan pengeluar mudah alih untuk menguji aplikasi dan sistem yang mereka buat.

Kerana kerumitannya, aplikasi ini tidak digalakkan untuk pemula, terutamanya jika anda hanya ingin mencuba fitur emulator. Tetapi jika anda ingin menguasai pengaturcaraan Android lebih jauh, maka AndroidSDK adalah aplikasi pertama yang mesti anda kuasai.

Cara menggunakan BlueStacks

Dari pelbagai aplikasi emulator di atas, BlueStacks adalah aplikasi paling mudah digunakan. Tetapi kerana BlueStacks secara automatik akan menyesuaikan spesifikasi untuk setiap aplikasi, kita juga harus memiliki PC atau komputer riba yang memenuhi syarat untuk menjalankannya. Berikut adalah spesifikasi keperluan dari BlueStacks:

  • Pemproses 1 GHz atau lebih.
  • RAM 2GB atau lebih.
  • Kapasiti cakera keras minimum 800MB.
  • OS Windows XP, Vista, 7, 8 (32 dan 64 bit).

Pastikan anda mempunyai komputer yang memenuhi spesifikasi ini. Sekiranya tidak, beberapa aplikasi atau permainan yang anda mainkan akan berjalan kurang lancar, alias ketinggalan. Sekiranya anda memenuhi syarat di atas, mari kita lihat langkah-langkah untuk memasang BlueStacks pada PC:

  • Muat turun BlueStacks

Pertama sekali, sudah tentu anda harus memuat turun BlueStacks App Player terlebih dahulu. Sila muat turun aplikasi di sini.

  • Pasang

Setelah proses muat turun selesai, klik fail pemasang untuk mula memasang aplikasi BlueStacks. Klik "Teruskan" di tetingkap pertama untuk meneruskan. Di tetingkap seterusnya, periksa pilihan Akses App Store dan Pemberitahuan Aplikasi agar BlueStacks dapat berfungsi dengan optimum.

Selepas itu klik butang "Pasang". Proses pemasangan kemudian akan berjalan untuk beberapa waktu bergantung pada spesifikasi komputer yang anda gunakan.

  • Pasang Aplikasi Android

Aplikasi Android untuk PC Bluestacks

Setelah proses pemasangan selesai, anda kini boleh mula memasang pelbagai aplikasi dan permainan Android yang anda mahukan. Caranya, klik bar carian di kanan atas kemudian taipkan nama aplikasi atau permainan. Setelah hasilnya muncul, klik butang "Pasang".

Selepas itu, anda akan diberi pilihan kedai aplikasi tempat anda ingin memuat turun, sama ada 1Mobile, GetJar, Amazon Apps Store, atau Google Play Store. Anda boleh memuat turun aplikasi secara langsung dari 1Mobile dan GetJar, sementara untuk Amazon dan Google Play anda mesti terlebih dahulu log masuk dengan akaun yang anda miliki.

Pilih salah satu kedai kemudian klik butang "Pasang". Setelah proses pemasangan selesai, anda kini boleh menjalankan aplikasi dan permainan secara langsung di PC. Anda juga dapat mengakses semua aplikasi dan permainan Android yang telah dipasang di BlueStacks melalui menu "Aplikasi Saya".

Sekiranya anda mempunyai PC atau komputer riba dengan skrin sentuh, maka anda akan berasa seperti menggunakan tablet semasa mengendalikan emulator BlueStacks ini. Selain itu, emulator ini juga memaparkan softkey di bahagian bawah skrin seperti tablet sebenar.

Itulah cara muda untuk memasang dan menjalankan aplikasi Android untuk PC dengan bantuan emulator. Dengan emulator, anda kini boleh mencuba pelbagai aplikasi popular seperti Path dan BBM di PC tanpa perlu memiliki telefon pintar atau tablet Android. Nasib baik memasang Android di PC!