Cara Mengatasi Android Lambat dengan Aplikasi Seeder

Banyak pemilik telefon pintar dan tablet Android mengadu masalah lambat atau ketinggalan pada peranti mereka. Masalah ini biasanya timbul ketika kita membuka aplikasi atau berpindah dari satu aplikasi ke aplikasi lain. Cara mengatasi Android yang perlahan memang banyak, tetapi tidak semuanya berkesan.

Selain masalah dengan aplikasi, peranti Android yang sering ketinggalan juga menjadi musuh utama bagi para pemain. Mereka sering kehilangan mata dan kehilangan permainan kerana menghentikan pergerakan permainan. Oleh itu, tidak salah jika ada istilah yang mengatakan bahawa lag adalah punca kemarahan setiap pemain.

Oleh itu kali ini ia akan mengkaji satu cara untuk mengatasi Android yang lambat dengan menggunakan aplikasi yang disebut Seeder. Tetapi sebelum menggunakannya, ini membantu anda mengikuti petua yang telah kami berikan sebelum ini agar prestasi peranti Android anda lebih meningkat.

Tambah RAM

RAM adalah salah satu komponen utama yang menyebabkan Android menjadi perlahan. Kapasiti RAM yang kecil biasanya tidak dapat menjalankan banyak aplikasi sekaligus, terutamanya aplikasi baru yang mempunyai ukuran yang sangat besar. Sekiranya demikian, anda harus menambahkan RAM untuk mengatasinya.

Menambah RAM di sini tidak seperti menambahkan RAM fizikal ke PC atau komputer riba, tetapi hanya menambah prestasi. Untuk melakukan ini, anda boleh memuat turun dan memasang aplikasi ROEHSOFT RAM-EXPANDER (SWAP). Tetapi ingat, aplikasinya hanya dapat digunakan pada perangkat yang telah di-root.

Sekiranya peranti Android anda belum di-root, anda juga dapat mengoptimumkan RAM dengan tiga cara. Ketiga cara adalah mematikan widget dan wallpaper hidup, mematikan aplikasi, dan mematikan animasi. Untuk tutorial yang lebih lengkap mengenai penambahan RAM Android untuk peranti yang telah di-root atau tidak, baca artikel ini.

Optimumkan Memori Dalaman

microsd

Memori dalaman yang penuh dengan pelbagai jenis data juga mempengaruhi prestasi Android. Oleh itu, cubalah memindahkan pelbagai data ke kad SD jika peranti anda mempunyai slot. Selain data, pindahkan juga pelbagai aplikasi yang dapat dipindahkan ke kad SD.

Memindahkan aplikasi dari memori dalaman ke kad SD adalah mudah jika anda mempunyai peranti dengan OS Android Ice Cream Sandwich ke bawah. Caranya, buka menu Tetapan> Aplikasi, kemudian pilih aplikasi yang ingin dipindahkan, kemudian klik butang "pindah ke kad SD".

Sayangnya untuk Android Jelly Bean dan yang lebih tinggi, ciri ini telah dikeluarkan sehingga anda tidak dapat memindahkan aplikasinya dengan bebas. Tetapi jika peranti Android anda telah di-root, maka anda dapat menggunakan aplikasi seperti Link2SD untuk memindahkannya. Sila baca artikel ini untuk tutorial yang lebih lengkap.

Elakkan Aplikasi Pembunuh Tugas

bagaimana mengatasi pembunuh tugas perlahan Android

Pada masa ini terdapat banyak aplikasi seperti task killer dan RAM booster yang tersebar di Play Store. Aplikasi ini diklaim dapat menyelesaikan masalah Android lambat hanya dengan satu sentuhan. Ramai pengguna juga merasakan bahawa jika Android mereka menjadi lebih lancar setelah menggunakannya.

Sebenarnya aplikasi task killer tidak benar-benar menjadikan Android lancar dan perlahan. Sebilangan besar aplikasi akan mematikan semua aplikasi yang berjalan dalam RAM. Kesannya? Sudah tentu peranti Android akan lancar dengan sekelip mata.

Apabila peranti Android kembali lancar, pengguna sebenarnya hanya mendapat faedah semu. Mengapa semu? Kerana pelbagai aplikasi yang dimatikan akan dihidupkan kembali sehingga peranti Android menjadi perlahan kembali beberapa minit kemudian.

Selain manfaat yang jelas, aplikasi task killer sebenarnya boleh membahayakan sistem Android. Sebab, mungkin salah satu aplikasi yang dimatikan sangat penting untuk sistem Android. Sekiranya demikian, maka sistem Android boleh menjadi tidak stabil atau bahkan hancur sehingga mesti reboot secara automatik. Untuk penjelasan yang lebih lengkap, sila baca artikel ini.

Atasi Android Lambat Dengan Aplikasi Seeder

bagaimana mengatasi Android seeder lambat

Sekarang, setelah mengikuti pelbagai cadangan di atas, sekarang mari kita tinjau cara mempercepat Android dengan aplikasi Seeder. Aplikasi Seeder itu sendiri dibuat oleh ahli forum XDA bernama lambgx02 dan kini aplikasi tersebut boleh dimuat turun melalui Play Store di sini.

Jadi bagaimana Seeder berfungsi? Ketika anda menggunakan perangkat Android, membuka aplikasi, atau bermain permainan, sistem Android akan membuat beberapa file dalam folder tertentu. Pelbagai fail menyimpan data aplikasi, maklumat keselamatan dan banyak lagi.

Sekarang apabila fail hilang atau dihapus, sistem Android akan mula mencarinya, menyebabkan peranti anda menjadi perlahan. Oleh itu, Seeder akan membuat pelbagai fail yang hilang sehingga sistem Android tidak perlu mencarinya lagi.

Untuk menggunakan aplikasi ini, peranti Android anda mesti di-root terlebih dahulu. Selepas itu, muat turun dan pasang aplikasi dari Play Store, kemudian jalankan. Untuk mengaktifkannya, cukup klik butang ON di kiri atas skrin. Setelah diaktifkan, ada tiga ciri yang dapat anda atur iaitu:

  • Gantung perkhidmatan RGN semasa skrin dimatikan . Fungsi ini akan mematikan perkhidmatan RGN apabila anda mematikan skrin.
  • Melanjutkan I / O barisan . Fungsi ini akan meningkatkan pengurusan penjadual I / O sehingga pelbagai aplikasi dapat berjalan dengan lancar.
  • Mulakan secara automatik semasa boot . Fungsi ini akan mengaktifkan aplikasi Seeder secara automatik apabila anda menghidupkan peranti Android.

Selain tiga pilihan di atas, anda juga dapat menetapkan profil prestasi yang mengawal kelajuan aplikasi ketika digunakan. Profil ini ringan, sederhana dan agresif. Profil Agresif adalah yang terpantas dari segi prestasi, tetapi akan menghabiskan kapasiti bateri dengan cepat. Sila pilih yang paling sesuai berdasarkan keperluan yang anda perlukan.

Itulah cara untuk mengatasi Android yang perlahan dengan bantuan aplikasi Seeder. Sangat mudah bukan? Satu perkara yang perlu anda ingat, setiap pengeluar Android menggunakan tetapan yang berbeza untuk setiap peranti. Oleh itu, hasil yang dihasilkan oleh aplikasi seeder ini juga akan berbeza dari satu peranti ke peranti lain. Semoga berjaya!