10 Aplikasi Wajib untuk Android Baru Dibeli pada tahun 2020

Sistem operasi Android sangat kaya dengan aplikasi. Walaupun begitu banyak, kadang-kadang kita keliru untuk memilih aplikasi mana yang akan dipasang. Oleh itu, kali ini ia akan mengkaji koleksi aplikasi wajib untuk Android yang mesti ada pada peranti anda. Aplikasi ini adalah yang terbaik dalam kategori mereka dan boleh didapati secara percuma.

10 Aplikasi Wajib untuk Android

Bagi pengguna Android, anda mesti mempunyai 10 aplikasi ini di telefon bimbit anda. Sebabnya, aplikasi ini akan sangat berguna untuk aktiviti harian anda.

1. SHAREit

SHAREit

Akhir sekali,  aplikasi ini juga termasuk dalam kategori wajib sekiranya anda sering menghantar dan menerima fail dalam jumlah yang cukup banyak. SHAREit mempunyai sejumlah ciri baik untuk menghantar fail ke peranti lain dengan cepat dan pasti selamat.

Anda boleh menghantar pelbagai jenis fail dalam banyak format fail. Mampu mengirim gambar, video, lagu, dan juga data penting dalam bentuk dokumen, unggul atau PDF. Segera muat turun dan pasang aplikasi SHAREit di telefon bimbit Android anda.

2. 1Weather: Ramalan Widget Radar

1Cuaca

Sejak kebelakangan ini, kesan pemanasan global semakin terasa, salah satunya adalah keadaan cuaca yang tidak menentu. Ini tentunya sangat menjengkelkan, terutama bagi anda yang sering melakukan aktiviti luar. Sekarang untuk mengatasi ini, gunakan aplikasi 1Weather supaya anda dapat menyesuaikan aktiviti anda dengan keadaan cuaca.

1Weather adalah aplikasi ramalan cuaca dengan penilaian yang sangat tinggi di Play Store. Aplikasi ini mempunyai penampilan yang cantik dan juga senang digunakan. Pelbagai widget menarik juga telah disediakan untuk memudahkan akses ke maklumat dari skrin utama. Muat turun aplikasi di sini.

3. Google Cari Peranti Saya

Google Cari Peranti Saya

Google Find My Device adalah aplikasi mudah tetapi mempunyai fungsi yang luar biasa. Aplikasi ini akan mengesan peranti Android anda yang hilang atau dicuri. Selain melacak lokasinya, aplikasi ini juga dapat menghapus data, mengatur ulang PIN, dan membunyikan nada dering secara automatik melalui internet.

Sangat disarankan untuk anda menggunakan aplikasi ini bersama dengan PIN skrin kunci. Ini bertujuan agar pencuri tidak dapat menghapus aplikasi ini dari peranti anda. Untuk cara mengesan peranti Android dengan aplikasi lain, baca artikel ini dan muat turun aplikasinya di sini.

4. Antivirus Percuma 2019

Antivirus Percuma 2019

Apabila anda mempunyai telefon Android baru, anda mesti mempunyai aplikasi anti-virus. Kerana, kita tidak pernah mengetahui virus yang sering menyerang telefon bimbit kita. Untuk mengelakkan kehadiran virus ini, anda memerlukan Antivirus Percuma 2019.

Dengan aplikasi Antivirus Free 2019, telefon bimbit anda akan dilindungi dari sebarang virus yang cuba masuk ke dalam telefon bimbit anda. Cara kerja aplikasi ini adalah dengan melindungi dan mengimbas. Kemudian, ada juga  pembersih virus  untuk membuang virus yang sudah tersimpan di telefon bimbit anda. Malah, aplikasi ini juga dapat membuang 'sampah' di telefon bimbit sehingga prestasi telefon bimbit anda lebih pantas.

5. Evernote

Evernote

Untuk catatan perniagaan, jelas aplikasi Evernote adalah juara. Dengan aplikasi Evernote anda dapat merakam pelbagai perkara dengan mudah, dari nota membeli-belah hingga perjumpaan yang dijadualkan. Aplikasi ini juga tersedia di pelbagai platform lain sehingga dapat diakses dengan mudah di mana saja. Anda boleh memuat turun aplikasi di sini.

6. Penjelajah Fail ES

Penjelajah Fail ES

Aplikasi mandatori untuk Android, selanjutnya adalah ES File Explorer. Selain dapat mengakses dan mengatur pelbagai fail dengan mudah, ES File Explorer juga menyokong akses root seperti aplikasi Root Explorer. Antaramuka sangat mesra dan tentunya aplikasi ini tersedia secara percuma di sini.

7. Google Drive

Google Drive

Perkhidmatan penyimpanan awan kini semakin popular terima kasih kepada banyak penyedia perkhidmatan penyimpanan awan yang muncul. Salah satu penyedia perkhidmatan terbaik ialah Google Drive. Sama seperti DropBox, Google Drive juga akan memberi anda 15 GB storan percuma semasa mendaftar.

Di Google Drive anda boleh menyimpan foto, video, dokumen dan pelbagai jenis fail lain. Salah satu sorotan Google Drive adalah penampilan yang menyerupai aplikasi Word dan Excel ketika membuka dokumen. Selain itu, Google Drive juga disatukan secara automatik dengan perkhidmatan Google yang lain.

8. Tuan yang bersih

Tuan Bersih

Clean Master adalah salah satu aplikasi penyelenggaraan terbaik untuk peranti Android hari ini. Aplikasi ini akan menghapus pelbagai fail yang tidak berguna dari telefon pintar atau tablet anda. Dengan cara itu, anda dapat menjimatkan kapasiti memori dalaman supaya anda tidak kehabisan ruang simpanan dengan cepat. Muat turun aplikasi di sini.

9. Peta

Peta Google

Nampaknya hampir semua pengguna Android mesti mempunyai peta pada peranti mereka. Ya, aplikasi peta dari Google memang masih terbaik buat masa ini. Selain peta dan navigasi, nampaknya terlalu banyak ciri Peta yang dapat anda gunakan dan tidak dapat disebut satu persatu di sini. Sekiranya anda ingin menggunakan aplikasi Peta, anda boleh memuat turun aplikasinya secara langsung di sini.

10. Terjemahan Google

Terjemahan Google

Terjemahan Google adalah aplikasi yang sangat berguna untuk pelbagai tujuan. Bagi kanak-kanak dan pelajar sekolah, aplikasi ini akan sangat membantu proses pembelajaran. Bagi mereka yang suka melancong ke luar negara, maka aplikasi ini juga dapat membantu memudahkan komunikasi.

Sehingga kini Google Translate dapat menterjemahkan lebih daripada 70 bahasa di dunia. Selain menerjemahkan teks, aplikasi ini juga dapat menerjemahkan suara, halaman web, ke tulisan asing yang terdapat dalam foto. Anda boleh memuat turun aplikasi di sini.

Aplikasi yang Disyorkan Lain

Sebagai tambahan kepada sepuluh aplikasi wajib untuk Android yang telah dibincangkan di atas, kami juga menyediakan aplikasi cadangan lain yang tidak kurang hebatnya dan juga wajib anda miliki di telefon pintar anda. Berikut adalah permohonan cadangan lain.

1. Pejabat WPS

Pejabat WPS

Aplikasi dari kategori pejabat adalah aplikasi Android wajib seterusnya yang mesti anda miliki. Pada masa ini terdapat banyak aplikasi pejabat di Android yang disediakan secara percuma. Tetapi WPS Office adalah aplikasi dengan ciri yang paling lengkap.

WPS Office dilengkapi dengan Word, Spreadsheet, Presentation dan boleh membuka dokumen PDF. Selain itu, aplikasi wajib ini untuk Android menyokong lebih daripada 20 jenis fail, mempunyai pengurus failnya sendiri, dan mempunyai fungsi isyarat yang sangat baik. Muat turun aplikasi di sini.

2. Papan Kekunci SwiftKey

Papan Kekunci SwiftKey

Pada awal tahun 2014, aplikasi SwiftKey rasmi dikeluarkan secara percuma setelah sebelumnya memegang gelaran sebagai aplikasi berbayar. Ini memberi kesan yang ketara kerana pengguna papan kekunci telah meningkat cukup banyak dalam masa yang singkat.

Swiftkey versi percuma ini menawarkan semua fungsi utamanya. Tidak ketinggalan, ciri ramalan teks yang menjadi andalan Swiftkey setakat ini juga telah dibawa ke versi percuma. Beberapa tema menarik juga disediakan dalam versi percuma ini jika anda tidak mahu membeli tema berbayar. Muat turun aplikasi di sini.

3. Zedge

ZEDGE

Sekiranya anda memerlukan pelbagai nada dering dan kertas dinding, maka anda boleh mendapatkannya secara percuma di salah satu aplikasi wajib untuk Android, Zedge. Ya, aplikasi ini menyediakan beratus-ratus bahkan ribuan nada dering dan gambar tema yang boleh anda gunakan sesuka hati. Paparan aplikasi juga sangat mesra dan mudah digunakan. Muat turun Zedge di sini.

4. Muzik Google Play

Muzik Google Play

Muzik Google Play adalah aplikasi pemain muzik yang mesti anda miliki. Aplikasi ini dapat memainkan muzik yang tersimpan dalam memori atau mendengarkannya secara dalam talian melalui internet. Anda boleh memuat naik sehingga 20 ribu lagu ke Google dan kemudian anda boleh mendengarkannya dalam talian di mana sahaja.

Sebilangan besar ciri menarik yang disediakannya boleh diakses secara percuma. Anda juga boleh membayar yuran langganan jika anda ingin menikmati semua ciri premium. Tetapi jika anda tidak mahu membayar, versi percuma lebih dari cukup untuk memuaskan pengguna. Muat turun aplikasi di sini.

5. CamScanner

Pengimbas CamScanner

CamScanner adalah aplikasi unik yang akan menjadikan peranti Android anda menjadi pengimbas. Dengan aplikasi ini anda dapat mengimbas pelbagai dokumen secara hampir. Selepas mengimbas, anda boleh menambah tanda air, mengisinya dengan menulis, atau menghantarnya melalui faks.

Walaupun bukan aplikasi yang akan anda gunakan dalam aktiviti harian anda, CamScanner sangat berguna ketika anda memerlukannya dalam keadaan mendesak. Menariknya, aplikasi wajib ini untuk Android juga akan mempertajam hasil pengimbasan sehingga hasilnya benar-benar seperti dari pengimbas. Muat turun aplikasi CamScanner di sini.

Itulah aplikasi wajib untuk Android yang boleh anda gunakan untuk menyokong semua aktiviti harian anda. Baik untuk pekerja, pelajar dan profesion lain. Aplikasi mana yang wajib untuk Android, yang menurut anda paling penting dan mesti ada di telefon bimbit?