Andromax C3 Smartfren, Android KitKat Harga 500 Ribu

Untuk mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai salah satu pengeluar telefon pintar tahap kemasukan terbaik di Indonesia, Smartfren telah melancarkan telefon pintar terbarunya, bernama Smartfren Andromax C3. Seperti yang digambarkan dari namanya, telefon pintar ini adalah siri pengganti Andromax C2 yang dilancarkan beberapa waktu yang lalu.

Satu perkara yang cukup menarik dari telefon pintar Android ini adalah harganya yang hanya Rp 499,000. Walaupun murah, ciri dan spesifikasi Andromax C3 tidak kalah dengan telefon pintar yang harganya lebih mahal.

Reka Bentuk dan Skrin

Andromax C3 hadir dengan reka bentuk yang cukup menarik dan bergaya serta menawarkan tiga pilihan casing warna iaitu hitam, putih, dan kelabu. Butang navigasi yang disediakan oleh telefon pintar ini adalah butang sentuh di bawah skrin dan bukan di skrin. Secara keseluruhan, telefon pintar ini mempunyai dimensi 123 x 63.8 x 10.7 mm.

Untuk skrin itu sendiri, telefon pintar ini dilengkapi dengan skrin 4 inci. Layarnya mempunyai resolusi WVGA 480 x 800 piksel yang cukup tajam dengan kualiti gambar dan warna yang baik. Skrin besar ini sangat sesuai untuk bermain permainan, menonton filem, atau melayari internet.

Ciri multitouch juga telah disematkan di layar sehingga dapat mengesan hingga 5 titik sentuhan secara serentak. Sayangnya skrin Andromax C3 tidak dilindungi oleh lapisan pelindung seperti Gorilla Glass jadi anda harus membeli lapisan tahan calar tambahan.

Pemproses dan Ingatan

Pemproses Smartfren Andromax C3

Walaupun harganya agak murah, prosesor yang dimiliki oleh Andromax C3 cukup mampu dimiliki. Ya, telefon pintar ini bergantung pada pemproses Qualcomm Snapdragon Dual Core dengan kelajuan 1.2 GHz. Selain itu, pemproses juga akan disokong oleh pemproses grafik Adreno 302 dan RAM 512 MB.

Bagi penyimpanan data, telefon pintar ini menyediakan memori dalaman 4 GB untuk menyimpan aplikasi dan data sistem. Sementara itu, untuk menyimpan fail lagu atau video, anda dapat menggunakan slot kad Micro SD yang dapat diisi hingga maksimum 32 GB.

Dengan gabungan prosesor dan memori ini, telefon pintar ini mampu memberikan prestasi terbaik ketika digunakan untuk bermain permainan dengan ukuran dan kualiti grafik yang ringan. Manakala untuk bermain permainan kelas atas atau untuk aktiviti multitasking tinggi, spesifikasi telefon pintar ini tidak sesuai untuk menampungnya.

Kamera

Kamera Smartfren Andromax C3

Beralih ke sektor pemeliharaan gambar, Smartfren Andromax C3 menghadirkan kamera belakang dengan resolusi 3 MP. Menariknya, kamera ini dilengkapi dengan ciri pengesanan wajah . Dengan cara itu, kamera ini secara automatik akan mengesan wajah dan menyesuaikan ketajamannya ketika mengambil gambar dengan rakan anda.

Malangnya telefon pintar ini tidak menyediakan kamera sekunder atau kamera depan sehingga anda tidak dapat melakukan selfie dengan mudah. Ya, mengambil gambar sendiri dengan kamera depan jauh lebih mudah daripada dengan kamera belakang.

Kesalinghubungan

Seperti telefon pintar Smartfren lain, Andromax C3 juga bergantung pada kesambungan GSM dan CDMA dual SIM. Kedua-dua kad ini boleh aktif secara serentak, tetapi untuk sambungan internet hanya menggunakan sambungan CDMA Smartfren sehingga kad GSM hanya dapat digunakan untuk SMS dan telefon.

Untuk sambungan internet, telefon pintar ini menggunakan rangkaian EVDO REV.A yang mampu menembusi kelajuan hingga 3.1 Mbps. Kelajuan ini bersamaan dengan kelajuan HSDPA pada rangkaian GSM. Bagi pelbagai jenis fail, telefon pintar ini bergantung pada Bluetooth 4.0 yang menyokong ciri A2DP.

Ciri

Ciri-ciri Smartfren Andromax C3

Seperti disebutkan di atas, Andromax C3 dilengkapi dengan berbagai fitur yang memenuhi syarat. Beberapa ciri ini termasuk:

  • Androd 4.4 KitKat , sistem operasi Android terkini yang memberikan prestasi dan prestasi terbaik untuk peranti yang membawanya.
  • Snapdragon Audio + , teknologi yang akan menghasilkan kualiti suara yang lebih baik ketika mendengar muzik atau menonton filem.
  • WiFi Hotspot , sebuah fitur yang dapat digunakan untuk berbagi sambungan internet dengan hingga 5 pengguna melalui jaringan WiFi.

Bateri

Untuk menyokong ketahanannya, Andromax C3 bergantung pada bateri Li-Ion dengan kapasiti 1400 mAh. Kapasiti cukup standard untuk telefon pintar dengan skrin 4 inci. Menariknya, telefon pintar ini dilengkapi dengan ciri Qualcomm Quick Charge 1.0 yang akan menjadikan pengisian bateri lebih cepat.

Harga dan Kesimpulan

Smartfren Andromax C3 berharga IDR 499,000. Sekiranya anda melihat dari spesifikasi, harganya mencukupi untuk telefon pintar sistem operasi Android KitKat ini. Prestasi dan ciri-cirinya lebih dari cukup untuk membayar ketiadaan kamera depan pada telefon pintar ini.

Artikel Berkaitan