Ayuh Muat turun dan Pasang Windows 10 Terkini

Tepat pada 30 September 2014, Microsoft mengumumkan sistem operasi terbarunya, bernama Windows 10. Walaupun hanya pengumuman, penerus sistem operasi Windows 8 akan menjadi OS terbaik. Menariknya, kita sudah boleh memuat turun dan juga memasang Windows 10 pada masa ini secara percuma.

Sudah tentu, Windows 10 yang boleh dimuat turun sekarang hanyalah versi pratonton teknikal yang masih mempunyai banyak pepijat. Sebelum mengulas lebih lanjut mengenai cara memuat turun dan memasangnya, mari kita bincangkan terlebih dahulu beberapa fakta menarik mengenai sistem operasi ini.

Mengapa Tidak Windows 9?

Sebelum diumumkan secara rasmi, hampir semua orang berpendapat bahawa Microsoft akan memberikan nama Windows 9 memandangkan mereka mempunyai Windows 7 dan Windows 8. Daripada membawa nama itu, Microsoft sebaliknya melabel sistem operasi terbaru mereka sebagai Windows 10.

Sebilangan pihak mempertimbangkan sekiranya Microsoft ingin memberikan gambaran bahawa Windows 10 jauh lebih baik daripada Windows 8 melalui lompatan angka ini. Ada juga yang berfikir sekiranya nama Windows 9 akan terkesan menjadi satu langkah di belakang Mac OS X Apple.

Tetapi alasan yang paling munasabah adalah kerana masalah keserasian yang akan ditimbulkan. Seperti dikutip dari CNet, Microsoft sebelumnya mempunyai dua OS yang bermula dengan 9 iaitu Windows 95 dan Windows 98.

Sekiranya OS terbaru dinamakan Windows 9, dikhuatiri akan berlaku kesalahan semasa membaca algoritma pada sistem. Akibatnya, beberapa aplikasi akan mengalami masalah keserasian yang akan berjalan kurang dari maksimum atau bahkan tidak dapat digunakan.

Ciri-ciri Windows 10

Kurangnya kejayaan Windows 8 dalam menarik minat pengguna menjadikan Microsoft harus merombak sepenuhnya pelbagai ciri di Windows 10. Walaupun baru permulaan, tetapi Microsoft telah membocorkan beberapa ciri yang sangat baik yang terdapat pada Windows 10.

1. Pelbagai platform

pasang pelbagai platform Windows 10

Windows 10 direka untuk digunakan pada pelbagai jenis peranti, dari desktop, komputer riba, tablet, phablets, hingga telefon pintar. Sistem operasi ini dapat digunakan pada berbagai ukuran layar, dari yang terbesar hingga yang terkecil.

Kehadiran sistem operasi ini juga secara automatik membuang OS Windows Phone. Kerana sistem operasi untuk telefon pintar juga akan membawa nama 'Windows 10' dan bukannya 'Windows Phone 10'. Sayangnya belum diketahui sama ada aplikasi untuk PC boleh digunakan pada telefon pintar atau sebaliknya.

2. Menu Mula kembali

pasang menu permulaan Windows 10

Salah satu yang paling mengecewakan Windows 8 adalah kehilangan Menu Mula. Walaupun Windows 8.1 telah dipulihkan, butangnya hanyalah jalan pintas ke Menu Metro dan bukan Menu Mula seperti yang terdapat pada versi Windows sebelumnya.

Kini, Microsoft mengumumkan bahawa Menu Mula yang sebenarnya akan kembali pada Windows 10. Menariknya, Menu Mula ini akan menggabungkan gaya klasik di Windows 7 dan juga gaya moden yang terdapat di Windows 8.

Di sebelah kiri, Menu Mula dengan gaya Windows 7 klasik ditampilkan, sementara di sebelah kanan, gaya moden "live tiles" dipaparkan. Jubin hidup boleh diubah sesuka hati dan juga boleh dipindahkan agar kelihatan lebih cantik.

3. Semua aplikasi berjalan di desktop

Pada Windows 8, aplikasi Metro akan dibuka dalam paparan layar penuh moden sementara aplikasi biasa akan dibuka di desktop seperti biasa. Ini tidak akan berlaku lagi di Windows 10 kerana semua jenis aplikasi akan berjalan dengan paparan desktop atau paparan moden sesuai dengan pilihan anda.

Dikutip dari PCWorld, semua aplikasi Metro dapat dikecilkan, diperbesar, atau dipindahkan seperti aplikasi desktop. Sebaliknya, aplikasi desktop juga dapat dibuat layar penuh, alias mengisi layar seperti aplikasi Metro.

4. Desktop Maya

pasang desktop maya Windows 10

Ciri lain yang akan anda hadapi setelah memuat turun dan memasang Windows 10 adalah desktop maya. Walaupun Microsoft belum menentukan nama rasmi ciri ini, cara kerjanya tidak jauh berbeza dengan banyak desktop di Linux dan Expose pada Mac OS X.

Dengan ciri ini, anda boleh membuat banyak desktop maya dan berpindah dari satu ke yang lain dengan mudah. Ciri ini sangat berguna bagi anda yang sering membuka banyak program sekaligus. Microsoft mengatakan jika semua program di desktop maya akan berjalan di latar belakang jadi mungkin anda memerlukan kapasiti RAM yang besar untuk menyokongnya.

5. Sokongan skrin sentuh yang lebih baik

Windows 8 banyak dikritik kerana tidak dapat mengintegrasikan skrin sentuh, tetikus dan papan kekunci dengan betul. Oleh itu dari Windows 10 Microsoft mempersembahkan ciri yang disebut 'Continuum' yang akan menggabungkan tiga elemen menjadi lebih baik.

Continuum secara automatik akan mengubah penampilan dan fungsi Windows 10 berdasarkan aktiviti yang dilakukan oleh pengguna. Sebagai contoh, jika kita mengeluarkan papan kekunci luaran dari tablet Windows 10, paparan tablet akan segera disesuaikan sehingga dapat digunakan oleh layar sentuh kerana ikon akan menjadi lebih besar dan lebih banyak.

Tarikh Tayangan

Windows 10 kemungkinan besar akan dilancarkan kepada umum pada pertengahan 2015 atau lebih tepat selepas persidangan Build Microsoft pada bulan April. Pada masa ini Microsoft sendiri telah melancarkan versi "pratonton teknikal" yang dapat diunduh secara percuma untuk tujuan mengembangkan dan memperbaiki fitur.

[youtube youtubeurl = "84NI5fjTfpQ"] [/ youtube]

Harga Windows 10

Sehingga kini Microsoft belum memberikan pelepasan rasmi mengenai harga Windows 10 dan versi apa yang akan dikeluarkannya. Tetapi banyak pihak meramalkan bahawa sistem operasi ini akan disediakan secara percuma, terutama bagi pengguna Windows 8 dan 8.1 atau bahkan pengguna Windows 7.

Memberi Windows 10 secara percuma memang dirasakan sangat diperlukan untuk 'menggoda' pengguna setia Windows 7 yang enggan berpindah ke Windows 8. Dengan pengurangan pengguna Windows 7, Microsoft dapat lebih fokus untuk mengembangkan ciri-ciri Windows 10.

Muat turun dan pasang Windows 10

Sekiranya anda tidak sabar untuk mencuba Windows 10, anda boleh memuat turun versi Pratonton Teknikal secara percuma. Tetapi ingat, versi ini adalah versi awal yang masih 'mentah' sehingga anda akan menemui banyak bug di dalamnya. Pastikan anda mencuba versi ini pada PC atau komputer riba sandaran dan jangan menggunakannya untuk aktiviti harian.

Untuk menggunakan Pratonton Teknikal Windows 10, anda mesti mempunyai akaun Microsoft. Resolusi skrin sekurang-kurangnya 1024 x 768 jika anda ingin mengakses Windows Store dan menggunakan aplikasinya. Spesifikasi komputer yang diperlukan kebanyakannya sama dengan Windows 8, dengan komponen utamanya adalah:

  • Pemproses: Sekurang-kurangnya 1GHz dan menyokong PAE, NX, dan SSE2
  • RAM: 1GB (32-bit) atau 2GB (64-bit)
  • Ruang cakera keras: 16GB
  • Kad grafik: Perisian grafik Microsoft DirectX 9 dengan pemacu WDDM

Sekiranya anda memenuhi kriteria ini, anda boleh mengunjungi alamat ini untuk mendaftar dalam program Windows Insider. Selepas itu anda boleh memuat turun dan memasang Windows 10 secara langsung di PC atau komputer riba anda. Semoga berjaya!

Artikel Berkaitan