Skrin glossy vs Matte

Masih ingat ketika pada tahun 2007 Apple memutuskan untuk mengganti layar teduh ( matte ) di iMac dengan layar gloss ( glossy )? Pengguna produk yang setia memberi reaksi terhadapnya. Sambutan menjadi lebih sukar apabila Apple menerapkan perubahan yang sama pada MacBook Pro pada tahun 2013. Sejak itu, Apple hanya menghasilkan skrin berkilat untuk komputer desktop dan komputer riba. Pada masa yang sama kegemilangan layar teduh berakhir.

Pelbagai petisyen juga muncul di internet untuk mengembalikan layar yang teduh ke pasaran produk Apple. Sebilangan besar peserta petisyen adalah mereka yang telah menggunakan iMac atau MacBook Pro dan tidak mahu membeli keluaran terbaru Apple sebelum skrin bayangan dibuat semula.

Mereka juga mengancam untuk beralih ke komputer dengan sistem operasi Windows. Sebilangan besar petisyen menemui jalan buntu kerana tidak mendapat sambutan yang mereka harapkan. Hasilnya, hingga kini hampir semua komputer yang dibuat oleh Apple mempunyai layar berkilat.

Hasil tinjauan oleh Which?, Sebuah organisasi pembelaan hak pengguna di UK, menunjukkan pilihan pengguna. Dari 1667 peserta tinjauan, 89% memilih skrin matte dan selebihnya memilih skrin berkilat .

Mengapa pengguna menyukai skrin yang teduh? ...

... dan benci skrin berkilat? Pantulan pada skrin berkilat jelas merupakan sumber utama kegusaran. Lebih-lebih lagi ketika komputer digunakan di bawah sinar matahari di luar bilik atau di dalam ruangan dengan cahaya terang.

Dalam keadaan ini, apa yang muncul di layar glossy adalah objek di depannya atau bahkan wajah pengguna sendiri, bukan grafik yang harus dipaparkan oleh komputer.

Di antara peserta petisyen, pengguna iMac dan MacBook dari pereka grafik dan fotografi mengeluh skrin glossy yang tidak menyokong penentukuran warna dan juga layar matte ketika ketepatan setiap piksel diperlukan.

"MacBook Pro yang saya beli pada tahun 2011 kini sudah mati, jadi saya tidak lagi mempunyai pilihan skrin teduh dari Apple. Saya terpaksa beralih ke PC Windows demi penglihatan saya. Saya tidak mahu mengedit foto pada layar berkilat dengan kontras yang lebih tajam, saya lebih suka monitor yang neutral ... Ini menunjukkan bahawa dalam lima tahun kebelakangan ini Apple telah membuat keputusan yang nampaknya bertentangan dengan pengguna profesional dan hanya ingin menyenangkan pengguna biasa. Saya seorang profesional, bukan ibu bapa atau remaja yang ingin membeli komputer pertama. Apple, sila kembalikan skrin berlorek untuk komputer riba dan iMac! Sekurang-kurangnya MacBook Pro! Saya tidak suka perubahan ini. Sebaik sahaja saya beralih ke PC, saya mungkin akan meninggalkan Apple selama-lamanya. "

Liz W, pereka grafik, Julai 2014

Liz adalah salah satu pengguna MacBook Pro yang mempersoalkan dasar pengeluaran Apple. Menurut mereka, seperti namanya, MacBook Pro ditujukan untuk profesional. Tetapi perubahan permukaan layar sebenarnya bertentangan dengan keperluan profesion semasa mereka hidup.

Walaupun ada lapisan yang dijual secara berasingan yang dapat memberikan kesan teduh, ini tidak semestinya menjadi penyelesaian kerana mempengaruhi prestasi skrin umum dan benar-benar mengubah penampilan warna asalnya.

Untuk komputer yang dikongsi oleh banyak orang, seperti komputer dalam keluarga, kebersihan adalah faktor utama. Skrin berkilat lebih mudah menunjukkan tanda sentuhan, terutama dengan jari atau tangan yang berminyak. Walaupun terdapat banyak cara untuk membersihkan layar komputer riba, ini lebih mudah dihindari di layar yang teduh.

Di atas semua sebab ini, aduan yang berkaitan dengan skrin berkilat adalah mengenai ketidakselesaan mata. Dengan struktur seperti cermin, layar berkilat memantulkan cahaya sehingga menyilaukan mata. Kesan ketegangan pada mata dirasakan pada mereka yang harus bekerja menatap skrin komputer untuk waktu yang lama.

Pemohon berpendapat bahawa peralihan dari layar teduh ke layar berkilat tidak dapat dibandingkan dengan peralihan dari cakera liut (disket) ke cakera optik yang dapat dilupakan hanya kerana teknologi tersebut tidak mempunyai kesan langsung terhadap kesihatan manusia.

Semasa di skrin, peralihan ke teknologi yang memudaratkan mata akan terus menjadi masalah. Sepuluh tahun ke depan, ketika petisyen masih aktif, banyak orang mungkin menyedari kesan negatif dari layar berkilat pada mata.

Mengapa pengeluar menghasilkan skrin berkilat?

Skrin berkilat

Hasil tinjauan dengan yang mana? juga mendapati bahawa majoriti responden berpendapat pengeluar harus menawarkan pilihan matte dan berkilat supaya pengguna dapat memilih. Lalu apa alasan pengeluar lebih fokus mengembangkan layar gloss akhir-akhir ini?

Untuk yang mana ?, Sony menyatakan bahawa keputusan mengenai jenis skrin bergantung pada setiap model mengikut sebutannya. Sony bersetuju bahawa skrin teduhan lebih sesuai untuk pergerakan tinggi, tetapi juga menegaskan bahawa skrin berkilat berfungsi dengan baik di rumah untuk menikmati grafik warna yang kaya. Bagi komputer riba yang digunakan di dalam dan di luar rumah, Sony menawarkan skrin dengan LCD anti-pantulan yang unik dan mudah disesuaikan.

Samsung memberikan jawapan yang serupa. Sementara pernyataan Dell menyatakan bahawa mereka terus menilai portfolio produk berdasarkan maklum balas pengguna dan tidak menolak kemungkinan pengeluaran skrin teduh di masa depan.

Sebab yang tepat bagi pengeluar yang tidak didedahkan menyebabkan beragam teori beredar, termasuk kos menghasilkan layar berkilat yang lebih rendah daripada layar teduh dan psikologi manusia yang cenderung tertarik pada objek berkilau sehingga pemasaran lebih mudah.

Kelebihan dan kekurangan masing-masing

Skrin matte mempunyai ciri permukaan yang tidak licin yang memungkinkan pembiasan cahaya jatuh ke atasnya dan menghalang pantulan. Struktur permukaan ini mengurangkan kepekaannya dalam menunjukkan tanda sentuhan, jadi cara membersihkan skrin komputer riba jenis ini lebih mudah.

Kelemahannya adalah tahap kontras yang lebih rendah dan warna yang tidak terlalu terang kerana cahaya yang dipancarkan dari monitor juga mesti melalui lapisan yang menyebarkan cahaya.

Kekurangan ini diperbaiki untuk LCD yang mempunyai lampu latar LED kerana jauh lebih kuat. Kelemahan lain dari skrin teduh terletak pada corak kristal yang dapat dilihat, terutama pada halaman dengan latar belakang putih.

Sebaliknya, skrin berkilat menawarkan warna yang lebih cerah dengan tahap kecerahan dan kontras yang lebih tinggi kerana permukaan licin meneruskan sebahagian besar cahaya yang jatuh. Tidak hairanlah jenis ini lebih disukai oleh peminat permainan atau filem.

Sebaliknya, sumber pencahayaan yang kuat dari persekitarannya menghasilkan lampu latar yang tidak hanya mengganggu, tetapi juga menyebabkan ketegangan dan bahkan sakit mata. Bayangan objek di hadapan skrin juga merupakan nilai minus untuk jenis ini. Sebaliknya, permukaan ini adalah skrin komputer, bukan cermin.

Sebab bekas CEO Apple Steve Jobs bahawa kebanyakan orang lebih suka skrin berkilat terbukti tidak cukup kuat sehingga hanya membuat pengguna melupakan kelebihan layar yang teduh. Peminat layar yang teduh tidak mahu dikenali dan berharap suatu hari nanti pengeluar komputer dan komputer riba akan menyedari bahawa tidak semua orang ingin melihat pantulan mereka sendiri ketika melihat monitor.

Artikel Berkaitan