Mari Ketahui Jenis Permainan Dalam Talian Terkini

Pelbagai tajuk permainan dalam talian terkini dinanti-nantikan oleh para pemain. Bagaimana tidak, permainan yang dimainkan dalam talian mendapat banyak perhatian dari pelbagai kumpulan, mulai dari kalangan kanak-kanak, muda, dewasa, dan juga orang tua.

Apa sebenarnya yang menjadikan banyak permainan dalam talian disukai oleh banyak orang? Apa yang istimewa dari permainan yang menggunakan media internet ketika memainkannya? Mungkin keseronokan yang akan anda rasakan setelah mencuba permainan dalam talian.

Permainan dalam talian adalah salah satu permainan yang memerlukan sambungan internet untuk memainkannya. Apa yang istimewa dari permainan ini ialah anda boleh bermain permainan dengan berjuta-juta orang di seluruh pelosok dunia tanpa bersemuka. Sangat mencabar kan? Itulah salah satu faktor mengapa permainan ini begitu popular di kalangan pengguna komputer.

Malah permainan dalam talian ini juga boleh anda gunakan untuk menjana wang sekiranya anda betul-betul mahir dan pintar bermain permainan internet ini. Jadi, anda tidak perlu terkejut jika permainan ini dapat memikat ramai orang. Selain menjadi kemudahan hiburan yang menyeronokkan, permainan ini juga dapat menghasilkan banyak wang.

Tahukah anda jika permainan dalam talian tidak hanya terdiri daripada satu jenis, ia juga menyajikan pelbagai jenis permainan untuk peminat. Bagi anda yang tidak suka permainan perang, anda boleh memilih permainan menembak. Bagi anda yang tidak suka permainan menembak, anda boleh bermain permainan pengembaraan dan sebagainya.

Bagaimanapun, jika anda ingin memilih permainan dalam talian sebagai alat hiburan, maka anda bebas memilih genre permainan yang sesuai dengan selera anda. Oleh itu, yang berikut akan mengkaji pelbagai genre permainan dalam talian terkini yang disukai oleh banyak pemain pada tahun 2014.

1. Strategi Masa Nyata (RTS)

Permainan dalam talian terbaru Warcraft

Strategi Masa Nyata atau sering disingkat RTS adalah sejenis permainan perang yang biasanya meminta pemain mengatur strategi yang baik untuk memenangi permainan. Dalam permainan ini, anda sebagai pemain mesti dapat mengurus negara atau pasukan yang anda pilih, baik sumber daya manusia, sumber semula jadi, ekonominya, pemerintahannya, dan banyak lagi.

Dalam permainan ini anda diharapkan dapat membuat keputusan yang bijak agar negara yang anda pimpin dapat lebih maju dari yang sebelumnya. Keputusan yang anda buat akan menentukan kemajuan negara atau pasukan yang anda pimpin. Contoh permainan RTS adalah Age of Empire, Rise of Nations, dan Warcraft.

2. Penembak Orang Pertama (FPS)

Penembak orang pertama atau dikenali dengan singkatan FPS adalah sejenis permainan dalam talian yang menangani penembakan dengan perspektif orang pertama. Dalam permainan ini, anda boleh memilih watak anda sendiri yang ingin anda mainkan kerana setiap watak mempunyai kemampuan berbeza dalam menembak.

Sudah tentu, dalam permainan dalam talian ini anda tidak bermain sendiri walaupun anda tidak boleh berhadapan langsung dengan lawan. Biasanya, permainan ini mempunyai tema melumpuhkan penjahat atau melumpuhkan pasukan lain. Contoh permainan FPS ialah Point Blank, Duke Nuke 3D, Quake Blood, dan Perfect Dark.

3. Peranan Bermain Peranan (RPG)

Role playing game adalah sejenis permainan dalam talian yang mempunyai watak khayalan yang tentunya hanya ada dalam dongeng semata-mata. Di sini pencinta permainan RPG dapat memilih watak mereka sendiri yang ingin dimainkan. Permainan permainan dalam talian dikatakan berjaya sekiranya anda dapat mengikuti jalan cerita dengan baik dan dapat menggambarkan watak dengan baik.

Terdapat 2 jenis RPG yang dikenali di ruang siber, iaitu LARP (Live Action Role Playing) dan MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Game Playing). Contoh permainan dalam talian RPG jenis ini adalah The Lord of the Rings Online, Final Fantasy, dan Ragnarok.

4. Permainan Simulasi Hidup

Jenis permainan dalam talian ini, yang dikenali sebagai Game Simulasi Kehidupan, adalah permainan yang mempunyai watak yang dapat menjalankan aktiviti yang biasanya dilakukan oleh manusia di dunia nyata. Dalam permainan ini, anda harus mengawal watak untuk melakukan perkara seperti manusia seperti belajar, membeli-belah, berinteraksi, bekerja, dan banyak lagi.

Sudah tentu, anda juga mempunyai lawan yang berasal dari komputer yang berlainan dan mungkin menjadi jiran di dunia maya. Oleh itu, anda dapat menguasai permainan ini dengan baik, cuba lakukan aktiviti watak mengikut perintah yang diberikan. Contoh permainan simulasi hidup termasuk SimLife dan Second Life.

5. Simulasi Kenderaan

permainan dalam talian penerbangan terkini

Kenderaan simulasi adalah permainan yang memerlukan pemain dapat mengendalikan kenderaan, baik kenderaan darat, air dan laut seperti versi asalnya. Secara tidak langsung pemain mesti memahami versi kenderaan asal supaya dia dapat mengendalikan kenderaan dengan sempurna. Contoh permainan Simulasi Kenderaan adalah Flight Gear, Tram dan Orbiter.

6. Permainan Aksi

Permainan aksi adalah salah satu jenis permainan yang memerlukan ketangkasan dari orang yang bermain permainan ini. Sudah tentu, daya refleks juga sangat diperlukan agar watak yang dimainkannya dapat memenangi permainan. Biasanya dalam permainan ini anda dikehendaki melakonkan watak yang menjalankan misi tertentu.

Dalam misi anda biasanya harus melalui berbagai macam halangan di dalamnya. Selain itu, anda juga biasanya harus mengalahkan musuh atau menyelamatkan watak-watak lain. Dengan cara itu, ketangkasan dan refleks dari pemain diperlukan untuk memenangi permainan ini.

7. Permainan Pengembaraan (Adventure)

pedang patah permainan dalam talian terkini

Apabila anda memilih permainan pengembaraan untuk dimainkan, secara tidak langsung anda akan melakukan pengembaraan di dunia maya. Dalam bermain permainan dalam talian yang penuh petualangan, watak yang anda mainkan tentu saja adalah tokoh fantasi yang biasanya terdapat dalam filem di TV atau pawagam.

Jenis permainan pengembaraan ini biasanya mengambil tema menyelesaikan misteri atau kes, memburu harta karun, dan menyelamatkan watak-watak lain. Pasti anda akan merasa pengembara sejati ketika bermain permainan ini. Oleh itu, bagi anda yang suka pengembaraan di dunia nyata, tidak ada salahnya anda mencuba permainan dalam talian seperti ini.

8. Permainan Tindakan Pengembaraan

Mungkin anda sudah mengetahui jenis permainan aksi dan permainan pengembaraan. Namun, apa yang berlaku sekiranya kedua-dua jenis permainan ini digabungkan menjadi satu jenis permainan yang sedikit berbeza. Permainan pengembaraan aksi biasanya memerlukan anda memainkan watak yang sedang membongkar misteri atau mencari jalan keluar untuk masalah yang sedang dihadapi.

Dalam proses pengembaraan, pemain juga mesti dapat mengambil tindakan untuk menyelesaikan halangan yang biasanya berbentuk teka-teki. Contoh permainan pengembaraan aksi seperti ini adalah Tomb Raider dan Indiana Jones.

Itulah pelbagai genre permainan dalam talian terkini yang sangat diminati sekarang. Antara pelbagai genre mana yang menjadi kegemaran anda? Sila kongsi dengan kami berserta alasannya melalui ruangan komen di bawah.

Artikel Berkaitan