Koleksi Anti-Virus Terbaik pada tahun 2014

Antivirus adalah perisian yang mesti dipasang pada komputer atau komputer riba agar selamat dan tidak terkena virus yang boleh menyebabkan data rosak atau hilang. Penggunaan antivirus terbaik adalah wajib bagi pengguna sistem operasi Windows, baik Windows XP, Windows Vista, Windows 7, atau Windows 8.

Dengan menggunakan Antivirus, PC atau komputer riba anda akan lebih selamat daripada tidak menggunakannya kerana virus dapat meneroka dan berkembang melalui retakan yang dapat ditembusi di komputer dalam sekelip mata. Lebih-lebih lagi, komputer atau komputer riba yang sering dihubungkan ke sambungan internet akan sangat mudah dijangkiti virus.

Menggunakan anti-virus juga penting untuk melindungi PC atau komputer riba yang sering disambungkan ke internet. Kerana ketika disambungkan ke internet, banyak laman web yang tidak kita ketahui tetapi membawa bencana dengan menyebarkan virus ke dalam peranti yang kita gunakan. Perkara yang sama berlaku sekiranya kita sering memuat turun program yang ditawarkan secara percuma dari internet.

Oleh itu, untuk membantu PC atau Laptop kami kali ini, kami akan mengkaji pelbagai jenis perisian anti-malware dan anti-virus terbaik di dunia hari ini. Kami tidak menentukannya mengikut kualiti kerana setiap antivirus mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri sehingga semuanya bergantung pada keperluan pengguna.

Koleksi Anti-Virus Terbaik pada tahun 2014

1. Avast! Antivirus percuma

Avast adalah salah satu antivirus yang paling banyak digunakan hari ini, terutamanya untuk Eropah dan Amerika. Anti-virus ini mempunyai penampilan yang sangat sederhana sehingga mudah dikendalikan oleh sesiapa sahaja sama ada pengguna baru atau lanjutan.

Salah satu kelebihan Avast yang paling disukai adalah sistem kemas kini automatiknya. Avast akan segera dikemas kini apabila disambungkan ke internet. Selain PC, terdapat juga Avast Free Mobile Security untuk Android yang merupakan aplikasi antivirus Android terbaik buat masa ini.

2. Antivirus Percuma Avira

anti virus terbaik avira

Avira adalah program antivirus dengan tahap perlindungan terkuat antara lain. Program ini dapat melindungi PC atau komputer riba anda dari Trojan, Spyware, Worms, Adware dan pelbagai jenis virus dan malware lain.

Tetapi prestasi cemerlang mesti mengorbankan prestasi sebagai pampasan. Ya, antivirus ini cukup berat ketika digunakan pada komputer dengan pemproses dan RAM yang rendah. Selain itu, penampilannya juga tidak terlalu mesra seperti Avast.

3. Antivirus Percuma AVG

Antivirus seterusnya adalah AVG Free Antivirus. Selain antivirus, program ini dilengkapi dengan pelbagai fitur lain yang layak seperti pengimbas e-mel, perlindungan terhadap pencurian data, dan LinkScanner Surf-Shield untuk melindungi anda ketika melayari di dunia maya.

Walaupun mempunyai banyak ciri, tetapi prestasi AVG tidak seberat Avira. Selain itu, aplikasi ini juga mempunyai gaya paparan blok Windows 8, sehingga sesuai untuk pengguna Windows 8 atau komputer riba layar sentuh.

4. Pemadam Kuasa Norton

anti virus norton terbaik

Norton Power Eraser adalah keluarga antivirus keluaran Norton. Program ini adalah versi percuma yang cukup layak untuk menghilangkan virus yang tidak dapat dikesan oleh antivirus lain. Selain itu, program ini juga dapat membasmi virus yang menyekat pengguna ketika memasang antivirus baru.

Malangnya, Norton Power Eraser kadang-kadang terlalu agresif untuk menghapus fail yang bukan virus. Untuk prestasi maksimum, program ini dapat digunakan bersama dengan antivirus berbayar Norton 360.

5. Edisi Percuma BitDefender Antivirus

BitDefender juga merupakan salah satu antivirus terbaik pada tahun 2014. Antivirus ini dapat mengunci semua perisian berbahaya secara langsung agar tidak mengancam data yang ada di PC atau komputer riba anda. Selain itu, antivirus ini juga mempunyai ciri anti-phishing terbaik di kelasnya.

Kelebihan lain yang dimiliki oleh BitDefender adalah saiznya sangat kecil sehingga tidak membebankan komputer. Anda boleh memuat turun dan memasangnya dalam masa yang sangat singkat. Penampilannya juga cukup sederhana dan senang digunakan.

6. Malwarebytes Anti-Malware Percuma

malware anti virus terbaik

Perisian ini sebenarnya bukan antivirus yang murni kerana hanya anti-malware. Malwarebytes Anti-Malware dapat digunakan bersama dengan program antivirus lain sehingga proses perlindungan terhadap malware menjadi lebih baik.

Program ini sendiri mempunyai kemampuan yang sangat baik berkat ciri Bunglon. Ciri-ciri ini dapat mencari perisian hasad yang sangat keras kepala dan sukar dikesan oleh program antivirus lain. Malangnya, Malwarebytes tidak mempunyai ciri perlindungan masa nyata yang dapat mengesan perisian hasad secara langsung.

7. Panda Antivirus Percuma 2015

Panda Free Antivirus adalah program membunuh virus yang kecil dan sederhana. Walaupun kecil, program ini dapat memberikan perlindungan masa nyata terhadap pelbagai virus, baik pada PC atau pada peranti luaran seperti flash dan HDD luaran. Program ini juga dapat digunakan bersama dengan program keselamatan yang lain.

8. Keselamatan Internet 360

anti virus 360 terbaik

360 Internet Security adalah program antivirus yang dibuat oleh syarikat China, Qihoo. Qihoo sendiri adalah syarikat yang cukup berjaya untuk pasaran domestik dan kini berminat untuk berkembang ke pasaran antarabangsa.

Program ini dapat dipasang dengan mudah dan cepat pada pelbagai PC, termasuk PC yang dijangkiti. Beberapa ujian makmal juga membuktikan kekuatan antivirus ini. Selain itu, paparan yang dimilikinya juga cukup menarik.

Beberapa ciri bukan antivirus juga dimiliki oleh program ini seperti pembersihan sampah dan pembersih memori. Sayangnya, walaupun membawa nama keselamatan internet, perisian ini tidak mempunyai ciri penapis spam, firewall dan kawalan ibu bapa yang sangat penting untuk keselamatan internet.

9. Eset NOD32

Eset NOD32 adalah antivirus yang cukup ringan ketika dipasang pada PC atau komputer riba sehingga tidak membebankan sistem atau program lain ketika digunakan. Tambahan lain, antivirus ini selalu berusaha memperbaiki virus terlebih dahulu tanpa menghapus atau merosakkan fail.

Proses boot antivirus juga cukup pantas kerana ketika ini tidak menggunakan antivirus. Penggunaan sumber memori dan CPU juga sangat minimum. Kelebihan lain ialah adanya ciri anti-spyware, anti-spam, dan firewall.

10. Pembela Windows

Sejak kemunculan Windows 8, Windows Defender telah menjadi antivirus lalai yang terdapat pada sistem operasi secara langsung. Walaupun begitu, anda masih perlu memilih pelbagai antivirus di atas sebelum menggunakan antivirus ini.

Ciri dan keupayaan Windows Defender telah menjadi yang terburuk berbanding dengan anti-virus di atas. Dengan cara itu, jadikan Windows Defender sebagai jalan terakhir jika sebenarnya tidak ada antivirus lain yang terpasang di komputer anda.

Itulah pelbagai jenis antivirus terbaik yang boleh anda cuba pada tahun 2014. Pelbagai anti-virus boleh didapati secara percuma. setiap antivirus mempunyai kelebihan yang ditawarkan sehingga anda dapat memilih mana yang sangat sesuai dengan kekuatan anda.