Spesifikasi dan Harga Asrock Z77 Extreme4

Harga papan induk Intel terkini ketika ini memang berbeza-beza. Sekiranya anda ingin membeli unit komputer, tentu anda memerlukan papan induk kerana fungsinya sangat penting dalam komputer. Motherboard adalah papan utama untuk menampung pelbagai perkakasan yang diperlukan oleh komputer, bermula dari pemproses, RAM, VGA, cakera keras dan sebagainya.

Keperluan untuk papan induk hari ini masih tinggi, walaupun ramai yang memilih komputer riba pada masa ini. Banyak sebab mengapa mereka masih memilih komputer desktop. Contohnya, komputer desktop mempunyai alat ganti yang lebih murah dan lebih tahan lama untuk digunakan. Sudah tentu ini berbeza dengan alat ganti komputer riba yang mahal.

Untuk memenuhi kehendak pencinta komputer model lama ini, dalam tinjauan ini akan memberikan ulasan mengenai motherboard LGA 1155 Asrock Extreme4. Seperti apa produk motherboard? Mari lihat tinjauannya.

Asrock Z77 Exteme4

Pengilang motherboard Asrock kali ini memberikan pilihan produk motherboard yang murah tetapi tidak murah. Asrock Z77 sudah menggunakan chipset Intel Z77 terkini. Walaupun memilih motherboard dengan chipset Z77 memerlukan perhatian khusus, kualiti produk Asrock ini cukup dipercayai. Berbanding dengan motherboard yang bersaing dari jenama lain, harga Asrock lebih berpatutan.

Asrock Z77 Extreme4 adalah papan induk kelas atas dari Asrock. Ciri-ciri yang dibawa dalam siri terbaru ini lebih lengkap daripada keluaran Asrock sebelumnya. Asrock membawa model ATX dengan harga yang cukup berpatutan untuk model motherboard chipset Z77 terbaru. Motherboard ini menyokong pemproses Intel bermula dari Core i3, i5, i7 menggunakan soket 1155.

Anda tidak perlu menggunakan kad grafik secara berasingan, kerana produk ini telah menggunakan VGA onboard dari Intel Graphic HD. Di samping itu, jenama ini menggunakan memori DDR3 RAM sehingga semua perkakasan yang digunakan mempunyai model terkini dan moden. Di bahagian audio, sudah menggunakan kad suara Realtek 898 CH7.1 High Definition.

Untuk keperluan peralatan sambungan rangkaian, Asrock Extreme4 menggunakan PCIE 1x dari Gigabyte LAN. Sekiranya anda berminat dengan ciri-ciri ini, anda boleh membeli produk ini dengan harga Rp 1.600.000. Harga ini adalah harga yang cukup murah jika anda melihat spesifikasi yang terdapat pada Asrock Z77 Extreme4. Anda boleh membeli dalam talian atau di kedai komputer.

Paparan Pembungkusan

Asrock Exteme4 dilengkapi dengan pakej yang lebih kukuh. Pembungkusan kadbod hitam memberikan warna baru kepada Asrock. Motif karbon juga menyokong tema yang serasi dengan Extreme 4 pada pembungkusan kadbod depan.

Semasa di bahagian belakang kotak kadbod, keterangan produk ini direka dengan menarik dengan motif emas yang elegan. Grafik yang menarik juga boleh didapati di bahagian depan dan belakang. Penjelasan ringkas tetapi lengkap disertakan di bahagian belakang, termasuk ciri-ciri terbaik yang terdapat di Asrock Extreme 4.

Kesempurnaan

Harga pembungkusan Motherboard

Seperti yang dipetik dari Tomshardware, motherboard Asrock Z77 merangkumi beberapa komponen seperti 2 kabel SATA, 1x SLI Bridge dan panel belakang I / O. Peralatan tersebut adalah alat wajib dan hampir termasuk dalam semua produk motherboard. Cukup menarik bukan?

Sekiranya anda ingin mempunyai pengetahuan untuk memasang komputer anda sendiri, peralatannya cukup untuk memberikan kelengkapan ketika anda akan mula mengumpulkan satu demi satu perkakasan yang diperlukan. Walau bagaimanapun, jika anda mahukan lebih banyak simpanan daripada motherboard bawaan, anda harus membelinya sendiri. Harga kabel simpanan juga cukup berpatutan.

Buku panduan dan dokumentasi

Setiap produk motherboard baru pasti disertakan dengan manual dan dokumentasi mengenai produk tersebut. Asrock Z77 Extreme4 juga menyertakan manual lengkap untuk proses pemasangan. Selain itu terdapat juga CD yang berguna untuk memasang pelbagai jenis pemacu motherboard.

CD ini juga merangkumi pelbagai utiliti untuk keperluan sistem operasi termasuk cadangan program dan anti-virus. Semua peralatan yang anda dapat dengan harga motherboard yang cukup berpatutan dan yang paling moden dari Asrock. Adakah anda pasti mengenai pilihan ini? Sekiranya tidak, kami akan memberikan penerangan lain mengenai Asrock Extreme4 di bawah.

Paparan Motherboard

Harga papan induk

Penampilan produk motherboard Asrock serupa dengan reka bentuk pada pembungkusan. Warna hitam dipilih oleh Asrock pada papan induk menggunakan soket 1155 ini. Di samping itu, terdapat beberapa kombinasi warna kelabu dan emas dalam beberapa komponen, jadi produk ini menampilkan kesan moden. Warna produk Asrock selaras dengan tema dan ciri yang dibawanya ke papan induknya.

Asrock Extreme4 mempunyai dimensi 305 x 218 mm. Walaupun menggunakan ukuran ATX standard, lebar motherboard boleh dibilang lebih kecil daripada ukuran standard yang dikenakan pada standard kilang ATX 244 mm. Untuk mengatasi keadaan ini, Asrock tidak memasukkan lubang bolt di sebelah kanan papan PCB.

Dari ukuran yang lebih minimalis, maka Asrock dapat membuat reka bentuk port SATA di kanan bawah. Ukuran ini dapat mengatasi penggunaan sarung komputer ukuran asas dengan harga yang lebih berpatutan. Tetapi untuk pemilihan kes ini, kami masih kembali kepada selera setiap pengguna PC. Kerana, masih banyak orang yang menyukai model casing menara yang lebih besar.

Panel belakang

Harga port motherboard

Di panel belakang Extreme 4 Asrock menggunakan beberapa panel seperti berikut:

  • Papan kekunci dan tetikus 1x PS / 2
  • Pelabuhan DVI D 1x
  • 1x D-sub Port
  • 1x HDMI
  • Pelabuhan USB 2x
  • Penyambung 1x Sata 3
  • Port 4x USB 3
  • 1x RJ-45 LAN dengan petunjuk cahaya LED
  • 1x Clear CMOS Switch dengan LED dan petunjuk
  • Kualiti Audio Jack 5x HD

Terdapat juga Suis CMOS yang jelas yang dapat mempermudah pengguna PC ketika mereka menetapkan semula tetapan BIOS untuk kembali normal. Ini berbeza dengan motherboard sebelumnya yang harus memindahkan Clear CMOS PIN ketika akan menetapkan semula BIOS pada motherboard. Sementara port USB 3 diperoleh dari Z77 Chipset dan selebihnya berasal dari cip ASM1042.

Slot PCIE

Asrock Extreme4 Z77 merangkumi kedudukan luas di luar slot PCIE x16 pertama dan kedua hingga konfigurasi multi-GPU yang membolehkan pengguna PC meletakkan kad grafik pendinginan tiga slot. Dengan cara itu, jika anda mempunyai hobi bermain permainan dan reka bentuk grafik, menggunakan motherboard ini dapat menjamin tahap grafik yang sempurna.

Di samping itu, aplikasi dan kaedah ini masih membolehkan pengguna PC menggunakan slot PCI pertama untuk tetapan multi GPU dengan menggunakan kad grafik pendinginan slot dua. Oleh itu, pilihan anda menjadi lebih bervariasi mengikut keperluan dan anggaran anda semasa membuat peranti komputer. Asrock Z77 Exreme4 mempermudah pilihan kad VGA.

Anda juga masih akan mendapat kelebihan lain dalam ciri yang terdapat di Asrock Exxtreme4 menjadikannya pilihan yang tepat untuk PC anda. Harga papan induk yang berpatutan boleh menjadi pertimbangan dalam memilih Asrock Z77 Extreme4.