Cara Mempercepat Sambungan Internet Android & Speedy

Internet adalah salah satu komponen yang cukup penting bagi masyarakat moden hari ini. Kerana internet dapat digunakan untuk memperoleh pelbagai maklumat penting dan tidak jarang mereka yang menggunakannya untuk menjalankan perniagaan. Oleh itu, penting bagi kita untuk mengetahui bahawa perisian mempercepat sambungan internet agar tidak lambat.

Sambungan internet yang terlalu perlahan akan mengganggu aktiviti anda. Sudah tentu ini akan membuat anda kurang bernasib baik, terutamanya jika anda melakukan aktiviti perniagaan menggunakan internet. Sekiranya akses internet yang anda gunakan berjalan dengan cepat, ia akan memberikan kelebihan yang besar dalam menjalankan aktiviti ini.

Oleh itu, ulasan ini akan memberikan petua dan trik untuk mempercepat sambungan internet anda. Petua dan trik ini dapat diterapkan untuk anda yang tersambung ke internet menggunakan modem Android, Telkom Speedy, atau internet cafe.

Petua untuk Mempercepat Sambungan Internet Android

Peranti Android adalah alat komunikasi yang dimiliki oleh banyak orang saat ini. Lebih-lebih lagi, harga telefon pintar dan tablet Android pada masa ini sangat murah sehingga orang tidak memerlukan kos yang besar untuk membelinya. Dalam peranti Android terdapat pelbagai aplikasi canggih yang akan memudahkan anda menjalankan pelbagai aktiviti.

Sambungan internet sangat diperlukan untuk menjalankan pelbagai aplikasi di Android. Akses internet yang cepat akan memudahkan anda menggunakan pelbagai aplikasi. Terdapat beberapa cara yang dapat anda gunakan untuk membuat akses internet di Android lebih cepat, termasuk:

1. Pilih operator yang betul

Sambungan internet sangat bergantung pada kualiti rangkaian yang ada di suatu kawasan. Oleh itu, anda mesti menggunakan operator yang sudah mempunyai rangkaian yang baik di kawasan tempat anda tinggal. Pastikan pengendali menggunakan rangkaian 3G minimum.

2. Pasang perisian penggalak internet

Memasang perisian penggalak internet dapat menjadikan Android anda mengakses internet dengan lebih pantas. Terdapat banyak aplikasi penggalak internet di Play Store yang boleh anda gunakan. Pastikan anda memilih aplikasi yang mempunyai penilaian tinggi sehingga hasilnya tidak mengecewakan.

3. Gunakan penyemak imbas penjimatan lebar jalur

bagaimana mempercepat sambungan internet android

Gunakan penyemak imbas yang menjimatkan lebar jalur sehingga akses internet menjadi lebih pantas. Terdapat beberapa penyemak imbas yang menjadikan aktiviti penyemakan imbas cepat dengan berkat proses pemampatan seperti Opera Mini dan UCweb. Tetapi yang terbaik adalah Google Chrome kerana penyemak imbas juga mempunyai pilihan "bandwidth saver".

4. Kosongkan cache

Mengosongkan cache yang telah memenuhi penyemak imbas yang anda gunakan juga dapat mempercepat akses terutama jika cache sudah lama. Dengan begitu, akses internet untuk melayari tidak akan mengalami pemuatan yang lama.

Cara Mempercepat Sambungan Internet yang Cepat

Speedy adalah perkhidmatan internet yang disediakan oleh Telkom. Kerana disatukan dengan kabel telefon, tidak mengherankan jika banyak orang Indonesia menggunakan perkhidmatan mereka. Berikut adalah dua langkah mudah yang boleh anda lakukan untuk membuat sambungan internet dengan lebih pantas, termasuk:

1. Menggunakan alat NameBench

Perkara pertama yang harus anda lakukan ialah memuat turun dan memasang perisian yang mempercepat sambungan internet yang disebut NameBench. Setelah anda memasangnya dan dapat membukanya, anda mesti mengganti nombor 250 dalam Jumlah Pertanyaan dengan nombor menggunakan 1. Setelah itu, cari DNS terpantas menggunakan aplikasi. Sila rujuk video ini untuk tutorial lengkap:

2. Tetapkan tetapan Sambungan Kawasan Setempat di PC

Setelah menggunakan bantuan aplikasi pihak ketiga, maka anda harus mempercepat sambungan internet anda secara manual di PC. Untuk melakukan ini, buka menu Panel Kawalan kemudian pilih Rangkaian dan Internet. Selepas itu klik pada rangkaian dan Sharing Center kemudian pilih pilihan Change Adapter Settings di sebelah kiri.

Cari sambungan Ethernet atau Sambungan Kawasan Setempat yang anda gunakan kemudian klik kanan dan pilih Properties. Selepas itu pilih Internet Protocol Version 4 (TCP / IPv4) kemudian klik pilihan Properties di bawahnya. Akhirnya, ganti DNS Pilihan dan DNS Alternatif dengan menggunakan DNS yang disediakan oleh alat NameBench.

Dua langkah untuk mempercepat sambungan internet Speedy di atas dapat dilakukan dengan cepat dan mudah. Walaupun anda memerlukan beberapa langkah yang mesti dilakukan dengan tepat, namun hasilnya pasti akan memuaskan. Trik di atas juga boleh digunakan untuk Smartfren, Tri, XL, Telkomsel, Indosat, dan modem lain.

Trik Mempercepat Sambungan Internet di Kafe Internet

Beberapa tahun yang lalu kafe internet menjadi perniagaan yang cukup berkualiti untuk dijalankan. Ramai orang tidak mempunyai perkakasan untuk menjalankan komputer, jadi memilih untuk pergi ke kafe internet untuk menggunakan akses internet. Malangnya, banyak kafe internet mempunyai kelajuan akses internet yang perlahan.

Ini tentunya sangat menjengkelkan jika anda memerlukan sambungan yang stabil atau sedang bermain permainan. Oleh itu, berikut adalah beberapa trik mudah yang boleh anda cuba untuk meningkatkan kelajuan internet di kafe internet.

1. Gunakan proksi

cara mempercepat sambungan internet proksi

Sama seperti helah DNS pada Speedy, menukar proksi juga dapat mempercepat sambungan perlahan. Caranya, pasang aplikasi pengubah suai proksi seperti Elite Proxy Switcher. Selepas itu, masukkan proksi yang mempunyai akses internet yang pantas.

Anda boleh mendapatkan pelbagai proksi yang baik di laman HideMyAss. Selain dapat mempercepat sambungan, menukar proksi juga dapat membuka laman web yang disekat oleh operator atau oleh jaringan Nawala dan Internet Positif.

2. Tukar Pelabuhan

cara mempercepat sambungan port internet

Mengubah tetapan port juga dapat mempercepat akses yang perlahan. Untuk melakukan ini, buka Panel Kawalan kemudian pilih menu Perkakasan dan Suara dan kemudian pilih pilihan Pengurus Peranti. Selepas itu klik Port (COM & LPT) dan klik dua kali pada setiap port. Pada tab Port Settings, anda mesti menukar tetapan bit per saat kepada 128000.

Di samping itu, anda juga harus menukar Flow Control ke Hardware. Anda mesti melakukan ini untuk setiap port yang ada. Dengan menukar bit sesaat dari angka 115200 hingga 128000 akan menjadikan kelajuan naik hingga 10%.

3. Tukar Lebar Jalur

Trik terakhir ini tidak selalu dapat diterapkan di setiap kafe internet kerana akses terhad yang dibenarkan untuk pengguna. Untuk menggunakan helah ini, buka Jalankan kemudian ketik "gpedit.msc" dan klik OK. Selepas itu pilih Konfigurasi kemudian klik Templat Pentadbiran dan pilih Penjadual Paket QoS.

Klik dua kali pada menu Limit Reservable Bandwidth. Selepas itu, pilih menu Enable dan isikan had Bandwidth dengan nombor 0. Peringkat terakhir, anda mesti menghidupkan semula komputer.

Itulah beberapa cara dan perisian untuk mempercepat sambungan internet di Android, modem Speedy, dan kafe internet. Sudah tentu anda boleh melakukan petua dan tipu daya ini sendiri tanpa perlu menjemput juruteknik komputer. Semoga berjaya!

Oh ya,  sebelum itu, kami juga membincangkan petua untuk membuka laman web yang disekat. Bagaimana untuk? Untuk mengetahui petua, sila kunjungi artikel ini Cara Membuka Laman web yang Disekat oleh Pengendali.

Artikel Berkaitan