Bagaimana membuat blog percuma yang menarik?

Ulasan bagaimana membuat blog pada siaran ini yang mungkin anda cari. Kerana, keberadaan blog pada masa ini telah menjadi medium alternatif untuk memiliki laman web percuma. Tetapi walaupun percuma, jika blog diuruskan dengan baik, wangnya dapat mengalir dengan cepat.

Itulah yang membuat pengguna internet bergolak menggunakan blog untuk keperluan perniagaan atau sekadar hobi. Mungkin anda juga salah seorang yang ingin menggunakan media untuk mendapatkan pendapatan tambahan dari blog.

Tetapi sebelum membincangkan lebih lanjut mengenai garis panduan untuk menjadikan blog menarik bagi pengunjung, mari kita pelajari terlebih dahulu apa yang dimaksudkan dengan blog.

Memahami Blog

Dalam bahasa, blog adalah gabungan dua perkataan iaitu Web dan Log, yang kemudian disingkat WEBLOG. Dari segi kata, perkataan WEBLOG dapat ditafsirkan sebagai catatan dalam talian yang terdapat di laman web. Oleh itu, blog dapat ditafsirkan secara eksplisit sebagai laman web yang mempunyai pelbagai jenis penulisan.

Artikel tersebut boleh berupa artikel atau maklumat lain yang diperlukan oleh pengunjung. Isi catatan atau artikel dalam log boleh diakses secara dalam talian oleh sesiapa sahaja. Dari pemahaman ini, tentunya untuk membuat blog yang menarik, mesti disesuaikan dengan keperluan penggunanya.

Ciri-ciri yang terdapat dalam blog berbeza dengan laman web yang dikendalikan secara profesional dengan membeli domain dan hosting khas. Blog yang boleh diperoleh secara percuma mempunyai ciri terhad berbanding dengan laman web berbayar.

Tetapi di sebalik hadnya, blog masih dapat diakses oleh semua pelawat di dunia. Jadi bagaimana anda membezakan laman web berbayar dengan blog percuma kerana ia kelihatan hampir sama? Berikut adalah beberapa ciri blog percuma yang tersedia secara umum:

1. URL mengandungi nama penyedia perkhidmatan

Blog percuma mempunyai nama dan alamat URL yang menyenaraikan penyedia perkhidmatan. Contohnya, jika kita menggunakan kemudahan blog dari Blogger, alamat blog akan mempunyai perkataan blogspot tambahan di belakangnya seperti caris Signal.blogsopt.com . Sekiranya anda menggunakan WordPress, ia akan mempunyai URL caris Signal.wordpress.com dan sebagainya.

2. Adakah peribadi

Sebilangan besar blog percuma dibuat untuk penulisan peribadi dan bukan untuk mempromosikan jenama tertentu. Sebilangan pemilik blog yang mengisi blog mereka dengan pelbagai topik, sementara yang lain hanya menumpukan pada satu topik sahaja.

Tetapi walaupun kebanyakan orang menggunakan blog percuma sebagai media penerbitan dalam talian, tidak sedikit yang menggunakannya saat ini untuk membeli dan menjual secara dalam talian. Sudah tentu, jual beli di blog percuma masih tidak digalakkan atas alasan keselamatan.

3. Strukturnya sederhana

Blog biasanya hanya mempunyai penulisan dan artikel tanpa halaman yang lebih kompleks seperti mengenai kita , peta laman , dan elemen lain yang biasanya terdapat di web berbayar.

Cara membuat blog yang menarik

cara membuat blog

Membuat blog yang menarik memerlukan bilangan langkah yang sama dengan membuat blog lain. Setiap pemilik blog berharap setelah membuat blog ramai yang akan mengunjunginya. Untuk mendapatkan blog seperti itu, ia memerlukan tetapan dan pengurusan yang optimum dan diperbaharui secara berterusan.

Selain itu, membuat blog juga memerlukan penulisan yang berbeza dari yang lain sehingga mesin pencari berminat memasukkan catatan blog kita dalam hasil carian. Untuk menjimatkan masa, kami terus mengikuti langkah-langkah untuk membuat akaun blog percuma:

1. Buat e-mel Gmail

Kemudahan blog percuma yang digunakan sebagai contoh dalam tutorial ini adalah Blogger atau Blogspot dari Google. Sekiranya anda tidak mempunyai akaun e-mel dari Google, anda harus terlebih dahulu mendaftarkan e-mel anda di Google. Ikuti tutorial untuk membuat Gmail dalam artikel ini.

2. Daftarkan akaun Blogger

Setelah proses pendaftaran e-mel Google berjaya, proses seterusnya adalah memasuki laman laman Bloger di blogger.com. Selepas itu, lakukan pendaftaran blog baru dengan mengikuti langkah-langkah yang terdapat dalam panduan di halaman. Pendaftaran ini boleh dilakukan melalui PC atau melalui telefon bimbit.

3. Tetapkan ciri dan penampilan

Setelah proses pendaftaran akaun blogger selesai dan mendapat pengesahan dari Google, maka anda boleh menggunakan akaun blog. Selepas itu anda harus membuat tetapan yang optimum agar blog anda menjadi menarik dan disukai oleh pengunjung.

Di papan pemuka Blogger, anda boleh memilih ciri yang tersedia untuk disematkan di blog dengan bebas. Di sana anda juga dapat menyesuaikan penampilannya untuk meningkatkan penampilan blog. Anda juga boleh memuat turun templat tambahan untuk aturan halaman blog agar sesuai dengan tema blog anda

Petua Membuat Catatan Blog yang Menarik

Mempunyai blog yang menarik tidak hanya bergantung pada tetapan yang ada. Tetapi ia juga berkaitan dengan bentuk penulisan dan catatan yang anda buat. Cara membuat blog dengan catatan menarik memerlukan beberapa petua yang tepat seperti 3 langkah di bawah:

1. Buat artikel menarik

Sekiranya post yang akan dibuat adalah artikel, maka buatlah artikel yang menarik. Kandungan yang terdapat di blog mestilah baru dan bukan hasil daripada meniru penulisan artikel lain. Kerana mesin pencari tidak akan berminat untuk menyalin tulisan.

Oleh itu, perkara pertama yang mesti dipertimbangkan dalam membuat artikel atau menulis di blog adalah mencari tema yang menjadi trend. Kemudian setelah menemui temanya, buatlah artikel atau artikel baru yang berbeza dengan yang sudah ada sekarang.

Membuat blog yang mengandungi penulisan segar akan menarik perhatian Google dan mesin carian lain. Dengan cara itu, mereka akan memaparkan blog anda di kata kunci teratas yang muncul dalam hasil carian mesin pencari.

2. Jadikan format penulisan senang dibaca

Selain menjadikan penulisan menarik, anda juga mesti mempertimbangkan susunan penulisan yang baik agar senang dibaca. Gunakan ruang yang tidak terlalu ketat sehingga tidak sukar ketika dibaca. Letakkan juga gambar atau video di tempat yang tidak mengganggu pengunjung ketika membaca blog anda.

Manfaatkan juga pelbagai format penulisan yang ada, seperti tajuk untuk tajuk dan sub-tajuk, penomboran untuk menyusun nombor, dan lain-lain. Beberapa gaya standard yang perlu anda sertakan seperti tebal , miring , dan garis bawah .

3. Pilih fon yang sesuai

Pemilihan fon dalam artikel juga mempengaruhi keselesaan pengunjung blog yang membaca tulisan anda. Elakkan menggunakan fon dengan model yang rumit kerana akan membuat pengunjung tidak selesa ketika membacanya. Selain itu, gunakan fon dengan ukuran yang tidak terlalu kecil sehingga tidak sukar ketika dibaca.

Demikian beberapa langkah mudah untuk membuat blog percuma yang menarik untuk pengunjung. Sebagai tambahan kepada prosedur penulisan di atas, anda juga perlu membuat catatan baru secara rutin agar mesin pencari semakin menyukai blog anda.

Anda juga harus mempelajari teknik penguasaan SEO dan petua lain sehingga kandungan yang selalu anda raih menduduki tempat pertama dalam hasil carian dari mesin pencari. Semoga berjaya membuat blog ini dan semoga menjadi orang yang berjaya bermula dengan menulis blog.