Ulasan Motorola Moto E: Rasa Murah Nexus Mobile

Moto E adalah siri telefon pintar mewah terkini yang dikeluarkan oleh Motorola. Telefon pintar ini dijual dengan harga yang rendah tetapi masih dilengkapi dengan spesifikasi yang berkelayakan. Oleh itu, Motorola Moto E yang tinggal akan mengikuti kejayaan abangnya iaitu Moto G. Apakah kelebihan dan kekurangannya?

Rekaan

Moto E hadir dengan reka bentuk yang menarik walaupun bodinya cukup tebal dan layarnya dikelilingi oleh bezel yang cukup banyak. Badan diperbuat daripada plastik dan anda boleh memilih 9 penutup belakang yang berbeza dengan tekstur dan warna yang berbeza.

Di bahagian atas telefon pintar ini, anda akan menemui bicu fon kepala, sementara butang kelantangan dan kuasa berada di sebelah kanan. Pembesar suara diletakkan di bahagian depan tepat di bawah skrin. Dengan penempatan seperti ini, Moto E sangat mudah digunakan dengan satu tangan.

Moto E tidak dilengkapi dengan casing kalis air sehingga akan mengalami kerosakan jika jatuh ke dalam air. Tetapi jika hanya sedikit tumpahan air, maka tidak akan ada masalah kerana layar telefon pintar dilapisi dengan Corning Gorilla Glass.

Skrin

Motorola Moto E

Motorola Moto E dilengkapi dengan layar 4,3 inci dengan resolusi 960 x 540 piksel (256 ppi). Ketajaman layar yang dimilikinya sedikit di bawah Moto G yang mempunyai kepadatan piksel 329 ppi. Seperti disebutkan di atas, layar ini telah dilapisi oleh Corning Gorilla Glass untuk melindunginya dari percikan air, debu dan calar.

Harga rendah yang ditawarkan oleh telefon pintar ini nampaknya memberi kesan terhadap kecerahan skrin. Kecerahan maksimum skrin adalah pada 389 nits dengan kontras 1: 1270. Maksudnya, Moto E kurang sesuai digunakan di bawah sinar matahari.

Perisian

Seperti barisan telefon pintar Nexus, Moto E menyajikan paparan stok Android sederhana. Tidak seperti peranti pengeluar lain yang dilengkapi dengan pelbagai ciri membingungkan, telefon pintar ini dilengkapi dengan paparan dan ciri yang ringkas. Dengan cara ini telefon pintar ini sangat sesuai untuk anda yang pertama kali menggunakan Android anda.

Makluman Motorola Moto E

Salah satu ciri terbaik telefon pintar ini dipanggil "Makluman". Fungsi ini dapat anda gunakan untuk memberitahu lokasi anda kepada orang-orang tertentu hanya dengan menekan satu butang. Ciri ini akan sangat membantu jika anda berada dalam bahaya.

Di samping itu terdapat juga ciri-ciri Motorola Migrate yang akan membantu anda memindahkan data ke dari telefon pintar lama ke Moto E. ini. Ciri Bantuan juga telah disertakan untuk membantu anda mempelajari pelbagai fungsi telefon pintar ini.

Untuk versi dual SIM terdapat juga ciri pengurusan kad SIM yang sangat menarik. Ciri ini akan memilih kad mana yang akan digunakan berdasarkan dua faktor secara automatik.

Yang pertama adalah faktor penggunaan. Ini bermaksud bahawa jika anda menggunakan kad SIM untuk memanggil nombor kenalan tertentu, ciri ini akan segera menggunakan kad SIM sekali lagi apabila anda memanggil nombor kenalan itu nanti.

Yang kedua adalah faktor pengendali. Sekiranya anda menghubungi seseorang yang menggunakan operator yang sama dengan salah satu kad yang anda gunakan, ciri ini akan segera memilih untuk menggunakan kad SIM dari operator tersebut. Ciri ini dipercayai dapat menjimatkan banyak masa dan wang, walaupun anda masih dapat menyesuaikan pemilihan kad SIM secara manual.

Persembahan

Motorola Moto E antutu

Seperti telefon pintar kelas menengah dan rendah yang lain, Moto E juga hanya dilengkapi dengan memori dalaman 4 GB. Walau bagaimanapun, anda hanya boleh menggunakan kapasiti sebanyak 2.2 GB. Nasib baik telefon pintar ini menyediakan slot kad MicroSD yang boleh memuatkan kad sehingga kapasiti 32 GB.

Walaupun GPU Adreno 302 yang digunakannya tidak begitu bagus untuk bermain permainan terkemuka, tetapi telefon pintar ini masih mampu menjalankan pelbagai aplikasi sekaligus. Pemproses grafik juga cukup mampu memproses kesan 3D yang terdapat pada Android 4.4.2 KitKat.

Untuk beberapa perkara, Moto E juga mempunyai prestasi yang lebih baik berbanding dengan Samsung Galaxy S4. Sekiranya telefon pintar dapat membuka aplikasi telepon 1.1 saat lebih cepat, buka penyemak imbas 0.9 saat lebih cepat, dan buka kamera 1.7 saat lebih cepat daripada Galaxy S4.

Ini bermakna walaupun spesifikasi lebih rendah daripada kebanyakan telefon pintar lain, namun Moto E masih mampu memberikan prestasi yang menawan. Ciri lain yang terdapat pada telefon pintar ini termasuk Radio FM (tanpa RDS), GPS dengan GLONASS, dan Bluetooth 4.0 LE.

Kamera

Kamera Motorola Moto E

Motorola Moto E dilengkapi dengan kamera belakang 5MP. Kamera cukup mampu menangkap objek dengan resolusi 2592 x 1944 piksel. Kamera ini juga dilengkapi dengan geo-tagging dan HDR untuk meningkatkan lagi foto yang anda ambil.

Kamera Moto E mampu merakam video dengan resolusi 480 x 854 piksel. Oleh kerana tiada ciri canggih seperti penstabilan gambar, jangan harap telefon pintar ini dapat menghasilkan video berkualiti tinggi. Selain itu, kamera juga tidak dilengkapi dengan lampu kilat LED, jadi tidak bagus untuk digunakan di tempat yang kurang cahaya.

Kelemahan lain adalah ketiadaan kamera depan. Dengan cara itu anda harus membuat lebih banyak usaha untuk mengambil gambar selfie melalui kamera belakang. Kehadiran kamera depan sebenarnya sangat diperlukan walaupun hanya dengan resolusi VGA kerana kita dapat menggunakannya untuk melakukan panggilan video.

Bateri

Jenis bateri lithium yang digunakan oleh Moto E mempunyai kapasiti 1980 mAh. Kapasiti lebih besar daripada iPhone 5s yang hanya mempunyai kapasiti 1560 mAh. Malangnya bateri ini tidak dapat dikeluarkan dan diganti oleh pengguna sendiri.

Dengan kapasiti ini, Motorola menjanjikan bateri Moto E untuk bertahan seharian penuh. Seperti yang dipetik dari Android PIT, telefon pintar ini bahkan dapat bertahan lebih dari sehari untuk penggunaan standard.

Harga

Postingan Motorola Moto E

Motorola Moto E berharga USD 130 di pasaran Amerika. Telefon pintar ini kemungkinan akan dijual dengan harga Rp 1.5 juta di Indonesia. Telefon pintar ini nampaknya akan dilancarkan dalam masa terdekat kerana telah mendapat pengesahan dari DGPT beberapa waktu yang lalu melalui pengedar Trikomsel.

Kesimpulannya

Secara keseluruhan, Moto E adalah telefon pintar Android yang sesuai untuk sesiapa sahaja. Rupa dan ciri yang ringkas memudahkan pemula menggunakannya. Anda juga diberi kelonggaran untuk memilih aplikasi yang diinginkan kerana telefon pintar ini tidak penuh dengan aplikasi lalai yang tidak jelas untuk penggunaannya.

Ya, aplikasi lalai kadang-kadang agak menjengkelkan kerana sebenarnya terdapat banyak aplikasi serupa yang lebih baik daripada aplikasi tersebut. Di samping itu, semakin banyak aplikasi bawaan yang disematkan, semakin banyak kapasiti memori yang diambil dan kuasa bateri digunakan.

Prestasinya juga cukup baik dan dapat menjalankan multitasking dengan lancar. Di samping itu, Moto E juga cenderung mendapat kemas kini sistem operasi terkini dengan cepat seperti peranti buatan Motorola lain.

Satu kelemahan telefon pintar ini ialah ketiadaan kamera depan. Tetapi itu tidak menjadi masalah sekiranya anda tidak menyukai panggilan video. Di samping itu, walaupun bateri tidak dapat dikeluarkan, kapasitinya cukup besar sehingga anda tidak perlu menggantinya dengan bateri berkembar kuasa dan seumpamanya.

Kelebihan

  • Mudah untuk digunakan
  • Ciri-ciri berguna tanpa bloatware
  • Bateri tahan lama
  • Reka bentuk yang cantik dengan banyak pilihan warna
  • Mudah digunakan dengan satu tangan

Kekurangan

  • Bateri tidak dapat dikeluarkan
  • Tidak ada kamera depan
  • Memori dalaman hanya 4GB
  • Skrin kurang terang apabila digunakan di bawah sinar matahari

Spesifikasi

  • Dimensi: 124.8 x 64.8 x 12.3 mm
  • Berat: 140 g
  • Bateri: 1980 mAh
  • Skrin: 4.3 inci, 960 x 540 piksel (256 ppi)
  • Kamera Belakang: 5 MP
  • Sistem Operasi: Android 4.4.2 KitKat
  • Memori Dalaman: 4 GB
  • Memori Luaran: MicroSD hingga 32 GB
  • RAM: 1GB
  • Pemproses: Qualcomm Snapdragon 200 Dual Core 1.2 GHz
  • Kesambungan: HSPA, Bluetooth 4.0

Artikel Berkaitan