Cara Mengedit Foto Menggunakan Aplikasi InShot

Dalam artikel sebelumnya, kami membincangkan artikel tutorial penyuntingan video menggunakan aplikasi InShot. Seperti yang dibahas dalam artikel sebelumnya bahawa aplikasi InShot adalah aplikasi untuk mengedit video dan foto.

Dalam aplikasi InShot ini terdapat cara editorial yang berbeda dengan mengedit foto menggunakan VivaVideo. Dalam aplikasi InShot, anda hanya dapat mengedit satu foto dan bahkan anda hanya mengedit foto tanpa menjadikannya papan cerita seperti VivaVideo.

Walaupun begitu, aplikasi editorial video dan foto cukup mudah bagi penggunanya untuk menyunting foto atau video menjadi sesuatu yang lebih menarik. Waktu berikut akan membincangkan cara mengedit foto menggunakan aplikasi InShot.

Masukkan Permohonan

Sebelum memasukkan aplikasi InShot, pastikan anda telah memuat turun dan memasang aplikasi InShot di PlayStore atau anda boleh klik di sini untuk memuat turun aplikasi tersebut. Setelah memasukkan aplikasi, anda akan melihat tiga menu iaitu Video, Foto, dan Kolej.

1 cara untuk menggunakan aplikasi InShot

Untuk mengedit foto sebenar anda boleh memilih dua pilihan, iaitu foto dan juga kuliah. Apakah perbezaannya? Perbezaannya jika anda memilih foto bermaksud anda hanya menyunting satu foto sahaja. Walau bagaimanapun, jika anda memilih kuliah, anda boleh menggabungkan beberapa gambar menjadi satu gambar.

Cara menggunakan Menu Foto

Nah, kali ini kita akan membincangkan pengeditan satu tutorial foto menggunakan menu foto di aplikasi InShot. Pertama, setelah anda memasukkan aplikasi pilih menu "foto".

1

  • Pilih Foto

Setelah anda memilih menu "foto", semua gambar yang anda ada di telefon pintar anda akan muncul. Pilih salah satu foto yang ingin anda edit. Hanya satu, kerana aplikasi InShot pada menu "foto" hanya dapat mengedit satu foto.

2

Setelah anda memilih foto, foto yang anda pilih akan muncul di bawah di bawah terdapat beberapa fitur yang dapat anda gunakan untuk mengedit foto yang anda pilih.

3

  • Pilih Bentuk Foto

Anda dapat memilih bentuk foto yang anda inginkan dan juga memilih bentuk video dalam penyuntingan video menggunakan aplikasi InShot. Mula-mula anda memilih dan mengklik ciri "Fit" maka lima borang akan muncul, iaitu original, full, fit, top, dan bottom.

Pilih yang sesuai dengan citarasa anda. Atau anda boleh menyesuaikan bentuk foto mengikut keinginan anda dengan menggeser foto ke arah mana pun.

4

Anda juga boleh memperbesar dan memperkecil foto dengan meluncurkan bulatan hijau ke kanan atau kiri. Sekiranya anda ingin memperbesar foto, kemudian gerakkan bulatan ke kanan dan jika anda ingin mengurangkan ukuran foto, gerakkan bulatan hijau ke kiri. Setelah selesai jangan lupa klik senarai semak.

5

  • Membuat Kesan Kabur di Latar Belakang

Kesan latar belakang pada awal penyuntingan berwarna putih. Walau bagaimanapun, anda boleh mengganti latar belakang dengan kabur gerakan. Cara menggantinya adalah mudah, anda hanya perlu mengklik ciri "Blur BG" kemudian klik "on" yang berada di sebelah kiri. Anda juga dapat menyesuaikan kecerahan kabur dengan menggeser bulatan hijau ke kanan dan kiri, setelah selesai, klik "senarai semak."

6

  • Tambah Penapis

Seperti aplikasi penyuntingan foto lain, aplikasi InShot juga dapat memilih penapis untuk mempermanis efek foto yang sedang Anda edit. Caranya, anda mengklik pada ciri "filter" kemudian anda memilih filter yang anda mahukan. Pelbagai penapis disediakan oleh aplikasi InShot. Setelah selesai memilih, anda boleh mengklik senarai semak di sudut kanan bawah.

7

  • Tambahkan Pelekat

Anda juga boleh menambahkan pelekat pada foto yang anda edit. Mula-mula anda mengklik ciri "pelekat" dan kemudian muncul pelbagai jenis pelekat. Pilih pelekat yang anda mahukan dan letakkan pelekat di tempat yang anda mahukan kawasan foto. Setelah selesai anda boleh mengklik "senarai semak" di sudut kanan bawah.

8

  • Tambah Teks

Sekiranya anda ingin menambahkan teks ke foto yang sedang anda edit, anda dapat melakukan langkah pertama dengan mengklik fitur "Teks". Selepas anda mengklik "teks" ciri "Type Something" akan muncul, tulis perkataan yang akan anda tambahkan dalam foto. Setelah selesai, klik "senarai semak."

9

Anda juga boleh mengubah warna teks dengan mengklik pada ciri tanda bulat yang terdiri daripada pelbagai warna, kemudian pilih satu warna yang sesuai dengan selera anda dan kemudian klik senarai semak. Anda juga boleh mengalihkan teks dan meletakkan kedudukan yang tepat untuk teks anda.

10

Anda juga dapat memilih jenis font untuk teks anda dengan mengklik simbol "Aa" dan memilih jenis font yang anda suka, kemudian mengklik "senarai semak."

  • Tukar Warna Latar Belakang

Sekiranya sebelum ini warna latar dalam foto yang anda edit berwarna putih sebelum diubah menjadi lutsinar, kali ini anda boleh menukar warna latar menjadi tidak hanya putih dan lutsinar.

11

Caranya sangat mudah, anda cukup klik ciri "Background" kemudian pilih warna latar yang anda mahukan. Setelah selesai, jangan lupa untuk mengklik "senarai semak."

  • Menyimpan Suntingan

Untuk menyimpan suntingan foto anda, klik "simpan" di sudut kanan atas. Kemudian biarkan aplikasi memuat turun dan menyimpan foto yang telah anda edit. Mudah kan? Ini adalah suntingan foto menggunakan aplikasi InShot.

nayeon

Cara Menggunakan Menu Kolej

Setelah perbincangan sebelumnya mengenai editorial foto menggunakan menu foto dan hanya dapat menyunting satu foto, yang lain dengan menu kuliah. Di menu kuliah, anda boleh menggabungkan beberapa foto menjadi satu foto sahaja. Langkah editorial berikut akan dibincangkan oleh Caris Signal.

12

  • Pilih Foto

Sebelum memilih foto, pastikan anda telah memasuki menu kuliah. Setelah memasuki menu kuliah, anda boleh memilih maksimum 9 foto yang akan anda gabungkan menjadi satu foto. Pilih foto sehingga foto muncul dan ada senarai semak pada setiap foto yang anda pilih.

13

Anda juga dapat memilih bentuk tata letak yang anda inginkan secara langsung dengan mengklik simbol "susun atur" di sebelah kanan simbol "gambar". Pilih susun atur yang anda mahukan selepas itu anda boleh mengklik "senarai semak."

14

Setelah anda mengklik tanda "checklist" akan muncul foto yang telah anda gabungkan dan di bahagian bawahnya terdapat berbagai fitur yang dapat mendukung anda dalam melakukan penyuntingan foto.

15

  • Kesan Sempadan

Anda juga boleh memberi kesan sempadan. Sangat mudah, pertama anda mengklik ciri "sempadan" dan luncurkan bulatan hijau ke kanan dan kiri untuk menyesuaikan ketebalan "sempadan." Setelah selesai menetapkannya, klik "senarai semak."

16

  • Memberi Kesan Kabur dan Menukar Warna Latar Belakang

Kaedahnya masih sama seperti sebelumnya, untuk menambahkan kesan kabur pada latar belakang, anda boleh mengklik ciri "Blur BG" kemudian klik tanda "senarai semak".

17

Untuk menukar warna latar belakang, ia tetap sama. Anda hanya perlu mengklik pada fitur "latar belakang" dan memilih warna untuk latar belakang foto yang sedang anda edit dan jangan lupa mengklik tanda "senarai semak".

18

  • Tambah Penapis

Untuk menambah penapis, pertama anda mengklik pada ciri "penapis". Setelah anda mengklik fitur tersebut, anda dapat memilih pelbagai filter yang disediakan oleh aplikasi InShot. Setelah selesai, anda hanya klik "senarai semak".

19

  • Tambahkan Pelekat dan Teks

Masih sama dengan perbincangan di atas mengenai mengedit foto menggunakan menu foto. Dalam menambahkan pelekat anda boleh mengklik ciri "pelekat" kemudian pilih dan letakkan pelekat itu di kawasan foto yang anda mahukan. Selepas itu, anda boleh mengklik pada "senarai semak".

20

Dalam menambahkan teks, ia tetap sama. Klik ciri "teks" kemudian tulis teks yang anda mahukan. Letakkan teksi di kawasan foto yang anda mahukan. Sekiranya anda ingin menukar warna teks, anda boleh mengklik simbol bulatan yang berisi warna dan jika anda ingin menukar jenis fon, anda boleh mengklik simbol "Aa". Setelah selesai, jangan lupa klik pada "senarai semak."

  • Menyimpan Foto

Untuk menyimpan foto yang telah diedit, anda dapat mengklik "simpan" di sudut kanan atas dan foto anda akan disimpan secara automatik di galeri telefon pintar anda.

21

Sangat mudah bukan mengedit foto menggunakan aplikasi InShot? Berikut adalah suntingan foto menggunakan aplikasi InShot pada menu College.

tanda