Kaji Firefox OS, Calon Pesaing Sistem Operasi Android

Android mungkin menjadi raja sistem operasi mudah alih pada masa ini, tetapi statusnya nampaknya mulai terganggu tidak lama lagi. Ya, selain Windows Phone dan iOS, beberapa sistem operasi terbaru mula muncul seperti Tizen OS dan Firefox OS. Nama belakang kekal sebagai calon utama dalam memecah takhta Android semasa.

Apa itu Firefox OS?

firefox os

Firefox OS adalah sistem operasi yang dikembangkan oleh organisasi bukan keuntungan Mozilla Foundation. Organisasi ini telah dikenali sebagai pembangun penyemak imbas Firefox dan juga aplikasi Thunderbird. Sistem operasi ini sendiri berdasarkan teknologi yang cukup popular sekarang seperti HTML5 dan Javascript.

Sekiranya anda melihat ke belakang, terdapat beberapa sistem operasi yang bergantung pada pangkalan seperti Firefox OS iaitu WebOS dan ChromeOS. WebOS memberi inspirasi kepada banyak penampilan OS mudah alih yang popular hari ini, walaupun WebOS sendiri telah menghentikan projek ini.

Walaupun ChromeOS banyak digunakan pada komputer riba Chromebook kos rendah dan akan segera menjangkau dunia tablet dengan paparan seperti Android. Kehadiran ChromeOS ke dalam dunia tablet tentunya akan memperlihatkan kembali perang klasik antara Mozilla dan Google.

Antaramuka pengguna

UI OS Firefox

Pada pandangan pertama Firefox OS kelihatan seperti gabungan Android dan iOS. Sistem operasi ini menggunakan pelancar Everything.me pada skrin utama. Everything.me sendiri sebelum ini merupakan pelancar yang dibuat untuk peranti Android sebelum ia juga dibuat untuk Firefox OS.

Pelancar ini memaparkan beberapa halaman yang mengandungi jalan pintas dan dok di bawahnya seperti iOS. Tetapi pelancar ini mempunyai ciri yang disebut Smart Collections yang akan menggabungkan pelbagai aplikasi serupa dalam folder.

Kerana aplikasi pada Firefox OS dibuat berdasarkan HTML5 dan Javascript, pembangun tidak perlu membuat aplikasi khas untuk sistem operasi ini. Mereka hanya perlu mengubahsuai laman mudah alih mereka agar sesuai dengan rupa OS Firefox.

Skrin kunci OS Firefox

Skrin kunci pada Firefox OS boleh diisi dengan kertas dinding khas. Di bahagian bawah terdapat slider yang dapat membuka telefon pintar atau kamera secara langsung. Di skrin kunci juga terdapat waktu, tanggal, dan pemberitahuan terkini. Sayangnya skrin kunci ini belum menyokong widget.

Gaya bar pemberitahuan yang dimiliki oleh Firefox OS tidak jauh berbeza dengan Android. Menariknya di bahagian bawah kawasan pemberitahuan terdapat jalan pintas Tetapan dan 4 togol pantas iaitu Wi-Fi, Data Latar Belakang, Bluetooth, dan mod Pesawat.

Persembahan

Untuk menentukan prestasi sistem operasi kita mesti merujuk kepada dua perkara, perkakasan (perkakasan) dan perisian (perisian). Malangnya pada masa ini tidak banyak telefon pintar OS Firefox beredar sehingga masih agak sukar untuk menilai prestasi sebenar.

Salah satu telefon pintar yang kini menggunakan Firefox OS adalah ZTE Open C. Peranti ini dilengkapi dengan chipset Qualcomm MSM8210 Snapdragon 200 dengan pemproses dual 1.2GHz Cortex-A7 1.2GHz, GPU Adreno 302, dan RAM 512MB.

Chipsetnya sama seperti yang digunakan oleh Sony Xperia E1 dan Nokia X2. Dalam ujian Penanda Aras JavaScript yang dilakukan oleh GSM Arena, ZTE Open C berada sedikit di bawah Motorola Moto E tetapi jauh lebih awal daripada Nokia Lumia 630.

Untuk masalah kepantasan, Mozilla mendapat keputusan ujian setahun yang lalu yang menunjukkan bahawa asm.js Firefox OS jauh lebih pantas daripada Android Dalvik. Namun, oleh kerana Android tidak lama lagi akan beralih ke jangka masa ART, belum diketahui sama ada asm.js masih lebih pantas atau tidak.

Kamera dan Galeri

Kamera Firefox OS

Aplikasi kamera pada Firefox OS agak standard. Aplikasi ini memisahkan mod foto dan video dan dapat menyimpan maklumat penandaan geo. Sekiranya perkakasan menyokongnya, kamera juga boleh melakukan autofokus berterusan.

Satu ciri menarik dari aplikasi kamera ini ialah terdapat pelbagai foto yang telah anda ambil di sebelah kiri skrin. Sekiranya anda mengklik foto tersebut, aplikasi galeri akan segera dibuka. Tidak ada jalan pintas khas dalam aplikasi kamera ini untuk pergi ke galeri.

Aplikasi galeri pada Firefox OS juga cukup standard dengan memaparkan gambar kecil foto yang disusun mengikut masa penggambaran. Ciri penyuntingan foto juga tidak sempurna di mana anda hanya dapat menyesuaikan kecerahan foto, memotongnya, dan memberikannya efek warna.

Aplikasi Multimedia

Multimedia OS Firefox

Sama seperti kamera dan galeri, aplikasi multimedia pada Firefox OS juga masih standard. Aplikasi pemain muzik menyusun senarai lagu mengikut artis atau album. Aplikasi ini belum menyediakan penyamaan dan juga tidak menyokong DLNA.

Tidak ada yang istimewa mengenai aplikasi Radio FM yang ditawarkannya. Anda boleh memasukkan stesen radio kegemaran anda dalam senarai di bahagian bawah. Ciri RDS juga tidak terdapat dalam aplikasi radio ini, tetapi sepertinya bergantung pada perkakasan yang dimilikinya.

Kesalinghubungan

Kerana mensasarkan pasaran tahap awal, sudah pasti bahawa Firefox OS menyokong sambungan dual-SIM dan dual-standby. Tetapi hingga kini belum ada satu pun sistem Firefox OS yang menyediakan ciri dual SIM.

Ciri Wi-Fi dalam sistem operasi ini termasuk Wi-Fi Direct untuk tujuan pemindahan data dan hotspot Wi-Fi untuk berkongsi sambungan internet ke peranti lain. Anda juga boleh berkongsi sambungan internet ke PC melalui port USB. Firefox OS juga menyokong Bluetooth 4.0 dan NFC.

Untuk pemindahan data perniagaan, anda juga boleh melakukannya melalui pos USB. Tidak seperti Android yang menggunakan mod MTP, peranti Firefox OS akan masuk terus ke mod simpanan besar-besaran apabila disambungkan ke peranti komputer. Ini tentunya akan menjadikan proses pemindahan lebih pantas.

Aplikasi Lain

Aplikasi OS Firefox

Selain aplikasi di atas, Firefox OS juga menyediakan berbagai aplikasi standar seperti kalendar, nota, buku telepon, pendail, pemesejan, jam, pemasa, dan jam randik. Aplikasi jam pada sistem operasi ini mempunyai paparan analogi dan digital. Anda juga boleh mengatur penggera melalui aplikasi.

Penyemak imbas Firefox juga tersedia secara lalai tetapi masih tidak menyokong pemalam seperti versi Android. Firefox OS juga mempunyai fitur Power Save Mode yang secara automatik akan mematikan sambungan internet, Bluetooth, dan lokasi Geo ketika bateri mencapai tahap 25%, 15%, atau 5%.

Untuk aplikasi peta, Firefox OS menggunakan Peta HERE Nokia sebagai aplikasi lalai. Aplikasi ini menyediakan peta dan pandangan satelit. Untuk bandar-bandar tertentu, ciri-ciri pengangkutan awam dan pemandangan lalu lintas langsung juga tersedia.

Pasaran Firefox

Pasar OS Firefox

Kedai aplikasi yang kaya dengan aplikasi adalah syarat utama OS telefon pintar untuk menarik pengguna. Firefox Marketplace adalah gedung aplikasi yang menyimpan semua aplikasi untuk Firefox OS. Menariknya, anda tidak memerlukan akaun untuk dapat mengakses Firefox Marketplace ini.

Walaupun pada masa ini jumlah aplikasi masih kecil, namun beberapa aplikasi teratas sudah mulai muncul. Sebut sahaja Twitter, Line, Box, Airbnb, Souncloud, dan permainan seperti Candy Crush dan Cut the Rope.

Salah satu ciri menarik di Firefox Marketplace adalah ciri Jangan Lacak. Ciri ini akan meminta aplikasi dan juga platform pengiklanannya untuk tidak mengesan aktiviti yang anda lakukan. Tetapi nampaknya banyak pembangun aplikasi tidak akan bersetuju dengan ciri ini.

Telefon pintar Firefox OS

Hingga kini hanya ada 3 vendor yang telah mengeluarkan telefon pintar OS Firefox kepada umum. Yang pertama ialah Alcatel dengan siri Fire S, Fire E, One Touch Fire, Fire C, dan Fire 7. Seterusnya adalah ZTE dengan siri Open, Open II dan Open C. Pengilang lain yang melancarkannya adalah LG melalui siri LG Fireweb.

Dari semua siri ini, kini terdapat lebih dari satu juta unit telefon pintar terjual. Mozilla sendiri menyasarkan pada tahun 2014 untuk menjual sehingga 10 juta unit. Untuk mencapai sasaran ini, pasaran baru muncul seperti India dan Indonesia harus diusahakan dengan baik.

Beberapa waktu yang lalu Sony juga mengeluarkan OS Firefox untuk peranti Xperia E sehingga dapat digunakan untuk mereka yang ingin hanya mencuba pengalaman sistem operasi ini. Bagi anda yang ingin mencuba sistem operasi ini pada PC, anda boleh memuat turun simulator Firefox OS di sini.

Kata akhir

Telefon OS Firefox

Sekiranya anda melihat perjalanan sejauh ini, Firefox OS berada di landasan yang betul. Walaupun baru dilancarkan pada Februari 2013, sistem operasi ini berjaya menarik sebilangan vendor untuk menggunakannya. Pelbagai pembangun aplikasi juga mula melihat sistem operasi Mozilla ini.

Sekiranya anda melihat sistem operasi mudah alih baru yang merupakan sumber terbuka yang serupa dengan yang sekarang, Firefox OS adalah yang paling unggul. Bandingkan ini dengan Tizen OS, yang masih menunggu sokongan Samsung atau OS Ubuntu, yang tahu bagaimana keadaannya sekarang.

Dengan ciri dan prestasinya, Firefox OS nampaknya dapat mulai menargetkan pasaran Nokia Asha yang mulai kehilangan pengguna. Nasib Nokia Asha sendiri kini berada di tepi sejak Nokia diambil alih oleh Microsoft.

Sekiranya Firefox OS berjaya memperbaiki pelbagai kekurangan yang ada pada masa ini, tidak mustahil mereka akan menjadi pengedar telefon pintar kos rendah di bawah 1 juta pada masa akan datang. Telefon pintar murah dengan aplikasi yang banyak adalah komoditi yang sempurna untuk pasaran berpotensi seperti Indonesia.