Senarai Pakej Internet Indosat 2014 terkini

Setelah menaik taraf infrastrukturnya beberapa waktu yang lalu, Indosat kini telah mulai memperkenalkan pakej internet terbarunya yang disebut Super Internet. Pakej internet Indosat terbaru dapat mencapai kelajuan muat turun hingga 42 Mbps.

Pakej internet Indosat

Super Internet itu sendiri adalah pakej yang menggunakan rangkaian DC-HSPA + yang baru dibangunkan oleh Indosat sebentar tadi. Pakej ini adalah kemas kini pakej Super 3G + dengan peningkatan kelajuan.

Rangkaian 3G DC-HSPA + adalah teknologi rangkaian 3G pembawa dua yang menyatukan dua saluran frekuensi sehingga menjadi lebih besar dari segi kapasiti rangkaian data. Dengan cara itu rangkaian mampu memberikan kelajuan hingga 42 Mbps. Jaringan ini sendiri hanya tersedia di Jakarta Besar, Bandung, Semarang, Surabaya, Jogjakarta, Sukabumi dan Bali.

Selain itu, pada waktu ini Indosat juga sudah mulai menerapkan teknologi 3G U900 di beberapa wilayah seperti Bandung, Bali, Padang dan Bukit Tinggi. 3G U900 adalah teknologi baru dari Indosat yang menggunakan teknologi rangkaian 900 Mhz UMTS.

Teknologi U900 3G mempunyai rangkaian yang lebih luas kerana menggunakan frekuensi 900 Mhz yang lebih kecil. Selain itu, jumlah peranti yang menyokong rangkaian U900 juga lebih banyak daripada rangkaian LTE 4G. Hampir semua peranti Android, iPhone, BlackBerry dan Windows Phone sudah menyokongnya.

Kelajuan akses data pada rangkaian 3G U900 juga lebih baik dibandingkan dengan teknologi 3G pada frekuensi lain seperti 1800 atau 2100 kerana mampu menembusi kawasan bangunan, pejabat dan kediaman. Di rangkaian 3G U900 ini, anda dapat menikmati kelajuan muat turun hingga 7.2 Mbps.

Indosat kini mempunyai dua pakej internet yang memaksimumkan kelebihan kedua-dua rangkaian tersebut. Pakej ini ialah Super Internet Volume dan Super Internet Unlimited. Semua pakej ini boleh digunakan pada kad IM3, Mentari, dan mungkin juga Matrix jika telah berpindah ke GSM.

Senarai Pakej Internet Indosat 2014 terkini

1. Kelantangan Internet Super

Pakej internet isipadu Indosat

Super Internet Volume adalah pakej internet Indosat yang menggunakan sistem volume atau kuota. Pakej ini terdiri daripada pakej harian, mingguan dan bulanan dengan harga mulai dari Rp 2.000 hingga Rp.199.000. Kuota yang diberikan juga berbeza dari 30MB hingga 18GB.

Pakej yang paling menarik adalah pakej bulanan Rp 25,000 dengan jumlah kuota 4 GB dan Rp 29,900 dengan jumlah kuota 8 GB. Pakej bulanan lain ialah IDR 49,000 dengan kuota 11 GB, IDR 99,000 dengan kuota 13 GB, dan IDR 199,000 dengan kuota 18 GB.

Pakej Volume Internet Super ini menggunakan sistem pelanjutan automatik apabila tempoh sahnya tamat. Tetapi jika anda tidak mempunyai kredit yang mencukupi, maka pakej internet tidak akan diperpanjang. Anda juga boleh menukar pakej pada bila-bila masa selagi anda mempunyai cukup kredit.

Semua pelanggan prabayar Indosat dapat membeli semua pilihan pakej ini. Pelanggan pascabayar juga boleh membeli pakej Volume Internet Super ini, tetapi hanya untuk pakej bulanan dan bukan untuk pakej harian dan mingguan.

Super Internet Volume ini terdiri daripada kuota utama dan kuota bonus. Kuota bonus boleh digunakan antara jam 01.00 - 06.00 dan 09.00-17.00. Sila lihat jadual di atas untuk jumlah kuota yang diberikan pada waktu ini.

Semasa digunakan, kuota bonus ini diutamakan daripada kuota utama. Ini bermaksud bahawa jika anda mempunyai kuota bonus, kuota akan ditolak sebelum habis sebelum menggunakan kuota utama.

Bonus kuota juga menggunakan sistem pembundaran per 500 KB. Ini bermaksud bahawa jika anda menggunakan kuota bonus 100 KB, jumlahnya akan dibundarkan menjadi 500 KB. Pastikan juga anda menyambung / memutuskan sebelum menggunakan kuota bonus.

Pengguna Pakej Internet Super bulanan juga akan mendapat akses Super WiFi secara percuma. Di samping itu, anda juga boleh membeli pakej Kuota Tambahan jika kuota anda telah habis tetapi masih mempunyai tempoh aktif.

2. Internet Tanpa Had

Pakej internet tanpa had Indosat

Pakej seterusnya yang ditawarkan oleh Indosat adalah pakej Super Internet Unlimited. Seperti namanya, pakej ini tidak dibatasi oleh kuota dan boleh digunakan seberapa banyak yang anda suka. Terdapat jenis pakej harian, mingguan dan bulanan dengan harga mulai dari Rp 5.000 hingga Rp. 100,000.

Untuk semua pakej di atas, anda dapat menikmati kelajuan akses internet sehingga 1 Mbps. Tetapi kelajuannya akan dikurangkan menjadi 64 Kbps jika anda telah melewati had penggunaan wajar, aka FUP (Dasar Penggunaan Adil).

Untuk dapat mengembalikan kelajuan seperti sebelumnya, anda boleh membeli pakej Kuota Tambahan. Pengguna Internet Super Unlimited bulanan juga dapat menikmati akses WiFi Super secara percuma. Pakej internet ini adalah pembaharuan auto jadi ia akan diperbaharui secara automatik jika kredit yang mencukupi boleh didapati.

3. Pakej Internet Kuota Tambahan

Pakej internet tambahan Indosat

Pakej Tambahan adalah pakej kuota tambahan yang dapat digunakan oleh pemilik pakej Super Internet Kuota dan Super Internet Unlimited. Selain itu, pakej ini juga boleh digunakan pada Pakej Khas Internet Super 3, 6 & 12 bulan (setahun) serta Kad Perdana Mentari 3GB khas.

Dengan pakej ini pengguna tidak perlu mengganti atau membeli pakej Volume dan Tanpa Had tambahan. Pakej ini tidak akan menambah tempoh aktif pakej utama. Kelajuannya juga disesuaikan dengan pakej utama yang anda miliki (42 Mbps untuk pakej kuota atau 1 Mbps untuk pakej tanpa had)

Pakej Kuota Tambahan juga tidak akan menambah kuota bonus. Pakej ini boleh dibeli sebelum atau selepas kuota pakej utama habis. Di samping itu, anda juga dapat membeli beberapa pakej Tambahan sekaligus untuk mengumpulkan jumlah kuota utama.

4. Indosat Super WiFi

Pakej internet wifi super Indosat

Selain pakej internet yang menggunakan rangkaian GSM, Indosat juga memiliki pakej internet yang menggunakan rangkaian WiFi yang disebut Indosat Super WiFi. Pakej ini mempunyai kelajuan hingga 20 Mbps dan dapat digunakan oleh semua kad Indosat (IM3, Mentari, dan Matrix).

Indosat Super WiFi menggunakan teknologi EAP-SIM (Extensible Authentication Protocol - SIM) untuk proses log masuk. Dengan cara itu pengguna tidak perlu memasukkan nama pengguna & kata laluan kerana secara automatik akan tersambung jika menggunakan kad Indosat.

Pakej ini menggunakan sistem masa dan tidak berdasarkan kuota. Pakej yang ditawarkannya bermula dari Rp 1.000 selama 60 minit hingga Rp 40.000 selama 30 hari. Indosat Super WiFi juga dapat dinikmati secara percuma oleh pelanggan Super Internet Volume dan paket tanpa had bulanan.

Untuk mengetahui cara mengatur dan tempat yang menyediakan Indosat Super WiFi, sila kunjungi pautan ini. Anda juga boleh memasang aplikasi Indosat Super WiFi untuk Android, iOS dan BlackBerry.

5. Tetapan Internet dan Maklumat Lain

Untuk menggunakan pelbagai perkhidmatan internet di atas, pastikan anda telah membuat sambungan internet pada peranti anda dengan betul seperti ini:

  • Nombor dail: * 99 #
  • Nama pengguna: kosongkan
  • Kata Laluan: kosongkan
  • APN: indosatgprs

Untuk pelbagai maklumat lain seperti pendaftaran, penamatan pakej, pemeriksaan penggunaan, dan status langganan, sila hubungi * 123 # OK / YA atau hantarkan SMS ke 363 dengan format:

  • Pendaftaran: mengikut kata kunci
  • Pembatalan pendaftaran: taip UNREG hingga 363
  • Pemeriksaan kuota: taip PENGGUNAAN hingga 363
  • Status langganan: taip STATUS hingga 363
  • Cek Kredit: * 555 #

Sebagai tambahan kepada pakej internet Indosat di atas, terdapat juga pelbagai kad starter khusus internet seperti Super Gadget dan Internet Broom. Sila hubungi outlet Indosat terdekat untuk mendapatkannya.