Cara Mengesan Android yang Hilang Tanpa Aplikasi Khas

Kehilangan telefon pintar Android kegemaran kerana dicuri atau ditinggalkan di suatu tempat tidak dapat dielakkan. Sebenarnya, saat ini terdapat banyak cara untuk mengesan Android yang hilang dengan pelbagai aplikasi, tetapi sayangnya kebanyakan kita tidak pernah memasang aplikasi tersebut sebelum Android hilang.

Tetapi ini bukan akhir dari segalanya kerana sekarang akan meninjau cara untuk melacak Android yang hilang tanpa menggunakan aplikasi pelacakan khas. Ya, kami akan cuba mengesan dengan pelbagai ciri dan aplikasi yang biasanya sudah dipasang pada setiap peranti Android.

1. Menggunakan Pengurus Peranti Android

cara mengesan pengurus peranti Android

Keperluan:

  • Peranti anda disambungkan ke akaun Google
  • Peranti anda disambungkan ke internet
  • Tetapkan Android Device Manager (ADM) untuk melacak peranti anda (sudah AKTIF secara lalai)
  • Menetapkan ADM untuk mengunci dan menghapus data di dalamnya ( MATI secara lalai)

Android Device Manager adalah ciri rasmi Google untuk mengesan telefon pintar dan tablet Android. Fungsi ini biasanya sudah tersedia secara langsung di setiap peranti Android sehingga Anda tidak perlu memasang aplikasi tambahan. Untuk menyiapkannya, Anda dapat membuka Tetapan Google, kemudian pilih pilihan Pengurus Peranti Android.

Untuk mengesan Android yang hilang, laman web rasmi anda melalui PC atau peranti mudah alih. Anda juga dapat melacaknya dengan menggunakan aplikasi Android Device Manager pada perangkat Android lain, caranya:

  • Muat turun aplikasi ADM di sini.
  • Log masuk dengan mod tetamu menggunakan akaun Google anda.
  • Mula menjejaki Android anda. Selain mengesan, anda juga dapat membunyikan nada dering atau menghapus semua data di dalamnya.

Sekiranya peranti Android anda tidak dapat dilacak, kemungkinan besar perangkat tersebut tidak disambungkan ke internet, dimatikan, atau diset semula dan diganti dengan akaun Google yang lain. Ini adalah salah satu kelemahan ADM, tetapi anda boleh terus mencubanya dengan harapan agar peranti dihidupkan dan dihubungkan semula dengan internet.

2. Menggunakan Android Lost

cara mengesan Android yang hilang

Keperluan:

  • Peranti anda disambungkan ke akaun Google
  • Peranti anda disambungkan ke internet

Cara seterusnya ialah memasang aplikasi Lost Android pada peranti Android yang hilang. Android Lost mempunyai ciri yang lebih baik berbanding dengan ADM sehingga kadar kejayaan penjejakan akan lebih tinggi. Berikut adalah langkah-langkahnya:

Langkah 1: Pasang Android Lost

Buka Google Play Store di PC, log masuk dengan akaun Google anda, kemudian pasang aplikasi Lost Android.

Langkah 2: Aktifkan Android Lost

Setelah aplikasi dipasang, kirim SMS dengan isi "androidlost register" ke nombor Android yang hilang untuk diaktifkan secara automatik. Anda boleh menghantar SMS dari sebarang nombor dan peranti.

Sekiranya Android yang hilang adalah tablet yang hanya menyokong rangkaian WiFi, maka anda mesti memasang aplikasi Jumpstart AndroidLost terlebih dahulu sebelum memasang aplikasi Lost Android.

Langkah 3: Log masuk di laman web Android Hilang

Buka laman web Lost Android kemudian log masuk menggunakan akaun Google anda. Selepas itu anda dapat mengakses dan mengawal aktiviti peranti Android yang hilang seperti:

  • Baca SMS masuk
  • Hidupkan penggera dengan skrin berkelip
  • Menunjukkan lokasi peranti
  • Kunci dan buka kunci
  • Padamkan semua data yang terdapat di dalamnya
  • Mengeluarkan kad SD
  • Ambil gambar dengan kamera depan atau belakang

Semua ciri dan fungsi ini hanya akan berfungsi jika peranti Android yang hilang disambungkan ke Internet dan masih menggunakan akaun Google anda. Sekiranya pencuri telah mengubahnya, maka aplikasi ini secara automatik tidak akan berguna.

Selain itu aplikasi ini juga cukup rentan untuk diketahui oleh pencuri kerana akan ada pemberitahuan mengenai aplikasi yang baru saja dipasang di perangkat. Walaupun aplikasi ini akan dipasang dengan nama "Catatan Peribadi", pencuri akan segera mengetahui aplikasi sebenarnya ketika membukanya.

3. Menggunakan Pelan B

cara mengesan rancangan Android b

Keperluan :

  • Peranti anda disambungkan ke akaun Google
  • Peranti anda disambungkan ke internet

Sekiranya peranti Android yang hilang masih berjalan pada sistem operasi Android 2.0 hingga 2.3, maka gunakan aplikasi Plan B. Cara memasangnya sama seperti memasang aplikasi Android yang Hilang, tetapi anda tidak perlu mengaktifkannya.

Setelah dipasang aplikasi ini akan memberikan maklumat lokasi melalui Gmail secara automatik setiap 10 minit. Anda juga dapat mengetahui secara manual dengan mengirim SMS dengan kandungan "cari" ke peranti Android yang hilang.

4. Menggunakan Peta Google

cara mengesan peta google Android

Keperluan :

  • Peranti anda disambungkan ke akaun Google
  • Peranti anda disambungkan ke internet
  • Pelaporan Lokasi dan Sejarah Lokasi dalam Tetapan Google AKTIF

Tidak seperti Pengurus Peranti Android, fitur Sejarah Lokasi yang terdapat di Peta Google tidak dibuat untuk mengesan telefon pintar yang hilang, tetapi hanya untuk merakam lokasi perjalanan anda. Walau bagaimanapun, anda masih boleh mengakali Android yang hilang.

Untuk melakukan ini, buka Sejarah Lokasi Peta Google kemudian klik "Tunjukkan cap waktu" di bawah kalendar untuk melihat senarai masa di mana lokasi Android anda dirakam. Buka senarai satu persatu untuk melihat lokasi peranti tersebut.

Tidak seperti Pengurus Peranti Android yang menggunakan GPS untuk mengesan, Sejarah Lokasi hanya menggunakan laporan lokasi dari menara Wi-Fi atau BTS. Dengan cara itu tahap ketepatan ciri ini mungkin tidak sesuai.

Salah satu kelebihan Sejarah Lokasi adalah kemampuannya untuk melacak lokasi Android secara automatik pada jangka masa tertentu. Sekiranya telefon pintar anda dicuri, anda boleh memantau tempat yang sering dikunjungi kerana disyaki menjadi rumah pesalah.

5. Menggunakan Dropbox

perkhidmatan penyimpanan awan dropbox

Keperluan :

  • Peranti anda disambungkan ke internet
  • Ciri "Muat Naik Kamera" di Dropbox telah diaktifkan

Sekiranya peranti Android yang hilang telah memasang aplikasi Dropbox dan anda telah mengaktifkan fitur "Muat Naik Kamera", maka anda dapat mengunggulinya untuk melacak Android yang hilang.

Ya dengan fitur ini, aplikasi Dropbox akan segera memuat naik semua foto yang diambil oleh perangkat Android. Dengan cara itu anda dapat mengetahui siapa yang menggunakannya atau mengesan keberadaannya jika anda tahu di mana foto itu diambil.

Itulah beberapa cara untuk melacak Android yang dapat anda lakukan jika peranti tersebut tidak memiliki aplikasi pelacak. Anda boleh membaca artikel ini jika anda ingin mengetahui aplikasi apa yang boleh dipercayai untuk mengesan Android yang hilang. Sementara itu, untuk mengesan iPhone atau iPad yang hilang, anda boleh membaca petua dan triknya di sini.