3 Cara Screenshot OPPO Telefon Pintar Dengan Mudah dan Cepat

Tangkapan skrin atau mengambil gambar di telefon bimbit biasanya dilakukan oleh hampir semua pengguna telefon pintar. Dengan telefon pintar, mereka biasanya melakukan tangkapan skrin untuk keperluan dan keperluan mereka. Namun, tidak semua pengguna tahu cara tangkapan skrin. Oleh itu, kali ini saya akan memberikan beberapa cara tangkapan skrin telefon pintar OPPO.

Dalam membuat tangkapan skrin pada HP Oppo boleh dilakukan dengan beberapa cara. Bahagian OPPO yang paling menarik ialah membuat tangkapan skrin dengan halaman seterusnya  atau membuat tangkapan skrin secara keseluruhan. Berikut adalah beberapa cara untuk tangkapan skrin telefon pintar Oppo.

3 cara untuk tangkapan skrin pada HP Oppo

1. Menggunakan Kuasa + Turunkan Kelantangan

butang oppo

Kaedah tangkapan skrin Oppo pertama ini adalah tangkapan skrin yang paling biasa dan paling banyak digunakan untuk kebanyakan pengguna Telefon Pintar. Cara tangkapan skrin satu adalah kaedah termudah dan termudah.

Langkah pertama, pergi ke halaman atau ke skrin di mana anda akan mengambil gambar. Setelah anda merasa telah menemui gambar yang ingin anda tangkap gambar, segera tekan butang kuasa dan butang kelantangan secara serentak. Selepas itu, telefon pintar OPPO akan bertindak balas dengan berkelip dan anda berjaya membuat tangkapan skrin.

Butang kuasa pada telefon pintar OPPO kadang-kadang berada di tepi kanan dan tepi kiri. Di mana sahaja butang kuasa berada, langkah untuk melakukan tangkapan skrin masih sama tidak ada yang berbeza. Sangat mudah bukan?

2. Menggunakan Kuasa + Peningkatan Kelantangan

Kaedah kedua hampir sama dengan kaedah pertama. Perbezaannya hanya pada Volume naik dan Volume turun. Melakukan tangkapan skrin dengan menekan butang kuasa + Naikkan Volume secara serentak mempunyai ciri yang lebih lengkap.

Tangkapan skrin OPPO 1 arah

Sekiranya anda ingin menunjukkan halaman panjang (biasanya sembang atau garis masa di LINE) maka anda boleh melakukannya dengan tangkapan skrin Oppo yang satu ini. Sekiranya anda menekan butang power + volume up bersama-sama, beberapa ciri akan muncul di sebelah kanan dengan pilihan kawasan tangkapan skrin, halaman seterusnya, dan simpan.

  • Kawasan tangkapan skrin

2

Kawasan tangkapan skrin berfungsi seperti tangkapan skrin pada umumnya, iaitu menekan butang power + volume down. Kelebihannya ialah anda dapat memilih bahagian mana yang anda mahu tangkapan skrin dengan pantas dengan menggeser bulatan putih ke atas atau ke bawah. Selepas itu anda klik "simpan."

  • Tangkapan Skrin - Halaman seterusnya

3

Untuk membuat tangkapan skrin memanjang atau mengambil tangkapan skrin semasa berbual, anda tidak perlu bersusah payah melakukan tangkapan layar satu persatu. Anda menekan butang power + volume up bersama-sama, kemudian anda memilih halaman seterusnya untuk membuat tangkapan skrin secara keseluruhan.

4

Nanti akan ada pemberitahuan bahawa anda telah membuat beberapa tangkapan skrin. Namun, membuat tangkapan skrin dengan cara ini hanya dapat dilakukan maksimum 8 kali ditangkap. Setelah selesai, kemudian klik "simpan." Nah, anda sudah selesai melakukan tangkapan skrin dan ini adalah tangkapan skrin halaman seterusnya. Mudah kan?

3. Cara tangkapan skrin OPPO Menggunakan Aplikasi

Selain anda dapat membuat tangkapan layar dengan dua cara sebelumnya, anda juga dapat melakukan tangkapan layar dengan cara lain, iaitu menggunakan aplikasi percuma di PlayStore.

Sekiranya anda merasa tidak selesa atau tidak betul melakukan tangkapan skrin dengan dua cara sebelumnya, akan memberikan beberapa petua mengenai tangkapan skrin menggunakan aplikasi tersebut. Berikut adalah aplikasi tangkapan skrin yang boleh anda gunakan pada telefon pintar OPPO anda:

  • Sentuh tangkapan skrin

Screenshot Touch adalah aplikasi tangkapan skrin percuma yang boleh anda muat turun di Playstore. Sebelum memasuki tahap bagaimana melakukan tangkapan layar menggunakan aplikasi ini, pertama-tama anda memuat turun dan memasang aplikasi Screenshot Touch atau anda boleh memuat turunnya di sini.

Langkah pertama untuk membuat tangkapan skrin menggunakan aplikasi ini sangat mudah. Pertama sekali, buka dan masukkan aplikasi tangkapan skrin sentuh. Apabila anda memasuki aplikasi tangkapan skrin sentuh, terdapat beberapa ciri yang ditawarkan kepada anda.

5

Sekiranya anda ingin membuat tangkapan skrin dengan mengguncang telefon pintar, kemudian klik atau letakkan senarai semak pada gegaran dan tunda  penangkapan dengan mengguncang ciri . Dalam ciri ini juga, anda dapat menetapkan berapa lama kelewatan yang akan dilakukan ketika membuat tangkapan skrin.

6

Setelah selesai, anda boleh mengklik ayat di kotak atas "mulakan perkhidmatan pemantauan tangkapan." Selepas itu klik atau pilih "mulakan sekarang." Kemudian anda hanya boleh menggoncang telefon bimbit anda untuk membuat tangkapan skrin.

Sekiranya telefon bimbit anda telah memberikan respons seperti getaran atau dalam bentuk pemberitahuan, tanda bahawa anda telah berjaya membuat tangkapan skrin. Setelah selesai, jangan lupa untuk mengklik "berhenti memantau perkhidmatan." Bagaimana screenshot OPPO dengan menggunakan aplikasi ini sangat mudah bukan?

  • Tangkapan Skrin Grabber 5.0

Cara mudah untuk melakukan tangkapan layar menggunakan aplikasi percuma di PlayStore, anda boleh menggunakan aplikasi tangkapan tangkapan layar 5.0. Anda boleh klik di sini untuk memuat turun aplikasi.

7

Setelah anda memasang dan memuat turun, pergi ke aplikasi tangkapan layar grabber 5.0 dan anda akan segera diberitahu untuk membuat tangkapan skrin tanpa perlu menyesuaikan tetapan ciri. Klik "mulakan sekarang."

8

Selepas anda menekan atau mengklik "mulakan sekarang" kotak putih akan muncul di dalamnya yang mempunyai bulatan biru. Kotak berfungsi untuk membuat tangkapan skrin. Pergi ke halaman atau bahagian gambar yang anda mahu tangkapan skrin kemudian klik kotak yang mengandungi bulatan biru.

Selepas itu telefon pintar anda akan bertindak balas dalam bentuk getaran dan akan segera memaparkan pemberitahuan tangkapan skrin yang telah anda lakukan. Ini bererti bahawa anda telah berjaya membuat tangkapan layar dengan menggunakan tangkapan skrin OPPO melalui aplikasi tangkapan skrin grabber 5.0. Kaedah ini sangat mudah bukan?

  • Tangkapan Skrin

Aplikasi yang dapat Anda gunakan untuk membuat tangkapan layar adalah dengan menggunakan aplikasi "tangkapan layar". Anda boleh memuat turun dan memasang aplikasi di PlayStore melalui pautan ini.

9

Setelah anda mempunyai aplikasi di OPPO Smartphone anda, maka anda memasukkan Aplikasi. Setelah anda memasukkan aplikasi, beberapa menu akan muncul, iaitu mulai menangkap, gambar, dan banyak lagi aplikasi.

10

Anda hanya perlu memperhatikan bahagian "mula menangkap" untuk melakukan tangkapan skrin. Selepas itu, anda mengklik mulai tangkapan dan pemberitahuan akan muncul mengenai cara membuat tangkapan skrin. Dalam pemberitahuan dijelaskan bahawa melakukan tangkapan layar dengan menekan butang power + volume down.

Untuk telefon bimbit Samsung, lakukan tangkapan skrin menggunakan aplikasi ini dengan menekan butang power + home. Kerana anda menggunakan OPPO Smartphone, anda menekan butang power + volume down. Selepas itu klik "OK."

11

Kemudian telefon anda akan memberikan pemberitahuan dan terus masuk ke aplikasi. Di tangkapan skrin, anda boleh langsung mengedit hasil tangkapan skrin anda dengan beberapa ciri di sebelah kiri. Bagaimana tangkapan skrin OPPO yang satu ini mudah bukan?

  • Tangkapan tangkapan Perakam

Skrin Tangkap

Tidak jauh berbeza dengan aplikasi tangkapan skrin yang lain, Screenshot Capture Recorder ini juga dapat memudahkan anda mengambil gambar di HP Oppo. Pertama, anda boleh memasukkan aplikasi secara langsung. Kemudian, anda segera mengaktifkan aplikasi Screenshot Capture Recorder untuk mengambil gambar.

Selanjutnya, Screenshot Capture Recorder akan memaparkan beberapa simbol untuk tangkapan skrin. Anda hanya perlu klik simbol dan anda boleh langsung membuat tangkapan skrin. Sekiranya terlalu rumit dengan simbol tangkapan skrin, maka anda juga dapat melakukan tangkapan skrin secara langsung dengan menggoncang telefon, ini disebut mod tangkapan skrin 

Masih banyak cara untuk tangkapan skrin dengan aplikasi ini, iaitu dengan menekan P OWER + VOLUME DOWN atau POWER + HOME. Terdapat begitu banyak cara mudah untuk membuat tangkapan skrin dengan aplikasi ini bukan? Istimewa, anda juga boleh langsung  mengedit  tangkapan skrin dalam aplikasi ini yang  anda tahu. Ingin mencuba? Muat turun aplikasi di sini.

  • Tangkapan skrin yang mudah

Tangkapan skrin yang mudah

Sesuai dengan nama aplikasi, Easy Screenshot, anda dapat melakukan tangkapan layar pada HP Oppo dengan mudah dan cepat. Caranya tidak sukar, pertama, pastikan anda sudah mempunyai aplikasinya. Sekiranya anda belum memasangnya dan memuat turunnya, klik di sini untuk mendapatkan aplikasi Easy Screenshot.

Setelah anda mempunyai aplikasi Screenshot Easy, buka aplikasinya. Kemudian, segera tekan  start capture  untuk mengambil tangkapan skrin gambar pada HP Oppo. Sekarang, secara automatik, gambar yang diambil akan dimasukkan ke dalam galeri.

Sekiranya anda ingin mengeditnya terlebih dahulu, cukup masukkan aplikasi Screenshot Easy. Kemudian, anda boleh mengedit tangkapan skrin seperti  pemangkasan. Sedikit maklumat bahawa aplikasi Easy Screenshot hanya dapat dikendalikan pada telefon bimbit dengan OS Android sekurang-kurangnya 4.0. Oleh itu, pastikan HP Oppo anda menggunakan OS 4.0 ke atas.

Cara Melihat Hasil Tangkapan Skrin OPPO

12

Untuk melihat hasil tangkapan skrin yang telah anda lakukan adalah sangat mudah. Langkah pertama adalah pergi atau buka aplikasi "foto".

13

Selepas itu, anda akan melihat pelbagai folder, salah satunya adalah folder "tangkapan skrin". Di dalam folder itulah semua tangkapan skrin anda berada.

Nah, itu adalah beberapa cara untuk menyaring Telefon Pintar OPPO. Anda boleh memilih tangkapan skrin yang paling mudah dan praktikal untuk anda gunakan. Tangkapan skrin mana yang paling mudah anda dapati? Tulis pendapat anda di ruangan komen.