Cara Meningkatkan Prestasi RAM dan Memori Dalaman Penuh

Sebilangan besar pemilik Android mesti mengetahui masalah telefon bimbit yang perlahan, memori dalaman yang cepat penuh, dan masalah lain yang berkaitan dengan memori. Oleh itu kali ini akan mengkaji bagaimana meningkatkan prestasi RAM dan memori dalaman agar tidak mengganggu prestasi telefon pintar ketika digunakan.

Meningkatkan Prestasi RAM

Sebilangan besar telefon pintar Android kelas rendah hanya mempunyai RAM 512MB hingga 1GB. Oleh itu jika anda menjalankan banyak aplikasi sekaligus, telefon pintar anda akan mula perlahan atau istilah popular akan mengalami 'lag'.

Perkara pertama yang harus anda lakukan ialah jangan sekali-kali menggunakan task killer untuk menutup semua aplikasi ini kerana tindakan itu tidak berguna. Ya, memang benar apabila anda menggunakan task killer pelbagai aplikasi dan prosesnya akan ditutup dan telefon pintar anda akan kembali lancar.

Namun, ini hanya memerlukan sedikit masa kerana pelbagai proses akan disambung semula dan telefon pintar anda akan kembali ke keadaan semula. Aplikasi seperti task killer, RAM booster, atau RAM optimizer sendiri sebenarnya hanya memberikan kesan plasebo tanpa memberikan faedah sebenarnya kepada fungsi RAM.

Salah satu kaedah terbaik untuk mengatasinya adalah dengan 'membersihkannya' secara manual. Caranya, buka tetapan - aplikasi kemudian pilih tab yang sedang berjalan. Di sana anda akan melihat senarai aplikasi yang sedang berjalan. Sila baca ulasan penuh di sini.

Sekiranya terdapat aplikasi yang tidak pernah digunakan, maka lebih baik menghapusnya. Jadi bagaimana jika ada aplikasi yang hanya digunakan sekali-sekala? Untuk masalah ini, gunakan aplikasi seperti Advanced Task Manager dan tetapkannya agar tidak berjalan secara automatik semasa telefon pintar dihidupkan. Tetapi ingat, jangan sekali-kali menggunakan aplikasi untuk membersihkan aplikasi dalam RAM.

Meningkatkan Prestasi Memori Dalaman

Meningkatkan Prestasi RAM

Semakin banyak saiz aplikasi dan permainan Android semakin besar. Ini tentu akan menjadikan memori dalaman anda penuh dengan cepat walaupun hanya memasang beberapa aplikasi. Di samping itu, koleksi foto, lagu, hingga video yang anda juga sempit ruang yang tersedia.

Selain itu, jumlah memori dalaman yang tersedia untuk pengguna biasanya hanya ¾ dari kapasiti yang dinyatakan dalam spesifikasi produk. Sebagai contoh, telefon pintar dengan memori dalaman 16 GB biasanya hanya menyediakan ruang untuk pengguna 12 GB. Bagi sebilangan telefon pintar Samsung, kapasiti boleh menjadi lebih kecil.

Untuk mengatasinya, cara termudah adalah dengan menghapus pelbagai aplikasi dan data yang tidak digunakan. Sekiranya telefon pintar anda mempunyai slot kad microSD, pindahkan pelbagai koleksi foto, lagu dan video ke dalamnya. Sekiranya telefon pintar anda tidak memilikinya, maka memindahkannya ke storan awan adalah alternatif terbaik.

Untuk peranti Android dengan OS Ice Cream Sandwich ke bawah, Anda juga dapat memindahkan aplikasi dan permainan ke memori microSD. Caranya, buka Tetapan> Aplikasi, pilih aplikasi yang ingin dipindahkan, kemudian klik butang "pindah ke kad SD".

Bagi peranti dengan Jelly Bean OS ke atas, anda mesti menggunakan aplikasi seperti Link2SD untuk memindahkan aplikasi dan permainan ke microSD. Tetapi sudah tentu anda mesti melakukan rooting terlebih dahulu untuk menggunakan aplikasi tersebut. Anda boleh melayari laman web //www.oprekandroid.com untuk meng-rooting pelbagai telefon pintar Android.

Tetapi anda tidak seharusnya terperangkap dengan pernyataan bahawa rooting dapat menjadikan ruang penyimpanan dalam memori dalaman akan bertambah. Memang benar bahawa dengan melakukan rooting anda dapat menghapus pelbagai aplikasi lalai telefon pintar, tetapi pelbagai aplikasi terdapat di partisi sistem.

Maksudnya, kapasitas pada partisi sistem meningkat, tetapi tidak dengan kapasiti partisi yang digunakan untuk menyimpan aplikasi yang anda muat turun. Ini bermaksud bahawa kapasiti memori dalaman yang boleh anda gunakan tidak akan meningkat sama sekali.

Salah satu cara untuk mengakali adalah dengan memasang aplikasi pada partition sistem, tetapi sudah tentu anda mesti mempunyai kepakaran untuk melakukannya. Namun, sekurang-kurangnya menghapus aplikasi yang terdapat pada sistem akan mengurangi penggunaan RAM dari proses yang dimilikinya.

Tetapi dari semua cara di atas, cara termudah tentu sekali adalah menghapus pelbagai aplikasi dan permainan yang tidak lagi anda gunakan. Mengeluarkan permainan 500MB tentu akan meningkatkan kapasitinya dan akan memberi ruang tambahan untuk memasang 10 hingga 20 aplikasi baru.

Bagi anda yang ingin membeli telefon pintar atau tablet Android baru, anda juga boleh mengikuti petua memilih kapasiti memori yang betul di sini. Adakah anda mempunyai petua untuk menambahkan RAM dan prestasi memori dalaman yang lain? Sila kongsi dengan kami di ruangan komen.